Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Android Auto

Startet av sylwester, torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

sylwester

TL;DR Android Auto virker på de norske Leafene selv om Selgerene ikke tør love det.

Sett opp:
Andorid auto er ikke ennå lansert i Norge og den krever Android 5/L (Lollipop) eller senere (6/M,7/N,8/O).
Du må selv laste den ned. Gå til AA-siden på APKMirror og se litt lengre ned til der det står "All Versions" og velg nedlastingsknappen til den øverste.
Deretter under "Downloads" velger du en av de 2 som passer med din telefon. (Se Finne riktig APK lengre ned)
For å installere må du åpne for ukjente kilder
Etter installasjon lønner det seg med en restart av telefonen.
Vel oppe så bør du starte bilen og trykke Okey, deretter koble til telefonen via USB-kabel.
Bilen vil spørre om du godtar tilkobling og du kan hake av for alltid og trykke ok.
Bilen vil så fortelle deg å gå igjennom oppsettet fra telefonen mens bilen er parkert.
På telefonen går du igjennom stegene. Et av stegene jeg ikke helt forsto var at jeg må gi notifikasjonsrettigheter til AA. Gjør du ikke det vil den ikke virke.
Så fort hele gjennomgangen er ferdig vil du få AA på Leaf-skjermen.

Lykke til med din fantastiske Leaf!

Android-oppdateringer brekker AA
Du får ikke oppdatert versjon når du får OTA-oppdatering av systemet og enkelte ganger kan versjonen du installerte være for gammel for systemet du er oppdatert til. Det sikreste er å reinstallere den siste versjon etter hver OTA-oppdatering av Android.

Finne ut riktig apk:
De fleste kjører ARM, men du kan sjekke ut ved å følge denne How-To-en.
NB: Kona sin A5 hadde et 32bit OS selv om Dorid info kunne fortelle at CPU-en var 64 bit. Den har litt mindre minne en toppmodellen så jeg gjetter at det er derfor. F.eks. så kjørte jeg selv 32bit OS frem til jeg hadde over 4GB minne på PC-en hjemme. Dvs. har du en 64bit og det ikke fungerer så forsøk heller med 32bit enn å velge en eldre apk. 

Mitt opprinnelige innlegg:
Jeg vet at Google har ønsket nye Leaf velkommen til familien og nesten alle YouTube-videoer har nevnt at det er både AA og Carplay, men det finnes ikke et eneste bevis for dette i den Norske informasjonen.

Jeg vet at AA ikke er lansert i Norge så jeg håper årsaken er at de ikke har lyst til å skryte på seg noe som ikke eierene kan bruke. Jeg vet Opel ble kristisert for å reklamere med AA med OA-e, men man trenger ikke være veldig datakyndig for å laste ned og installere AA selv om det ikke er i Play store.

BNH klarte ikke å oppdrive noe info om Launch edition vil ha AA, men lovte å grave litt. Jeg oppdaterer her når jeg får vite mer.
Skrik ut hvis noen av dere andre har fått vite eller hvorfor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Har Nissan i Europa sagt noe om Apple Carplay?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Dette skriver Nissan om Android Auto på Facebook:

Den vil først komme med Apple Carplay, så kommer Android Auto litt senere. Hilsen Nissan

til

Mest sannsynlig har den vel mulighet for Android Auto, men AA ikke lansert i Norge (kan laste det ned som APK filer og installere de på telefonen som uautorisert app).

Hvis en ser på brosjyre fra England så står den med Apple CarPlay og Android Auto.

sylwester

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:05
Har Nissan i Europa sagt noe om Apple Carplay?

Den norske brosjyren jeg fikk da jeg skrev kontrakt viser både bilder og nevner Apple Carplay.  Dog er det off topic i denne tråden  :police:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:21
Dette skriver Nissan om Android Auto på Facebook:

Den vil først komme med Apple Carplay, så kommer Android Auto litt senere. Hilsen Nissan

Det kan jo bety en av 2 ting.

1. Alle som kjøper launch edition vil aldri kunne få AA siden de leverer den med en annen navi. Lite sannsynlig, men det vil være krise for min del. 
  2. De er klare med AA slik at det vil virke med sideloading, men offisielt må de vente til Google får ut fingern før de kan si det er tilgjengelig. (Forsiktig med å markedsføre systemer ikke tilgjengelig ennå) 

Sitat fra: til på torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:11
Mest sannsynlig har den vel mulighet for Android Auto, men AA ikke lansert i Norge (kan laste det ned som APK filer og installere de på telefonen som uautorisert app).

Hvis en ser på brosjyre fra England så står den med Apple CarPlay og Android Auto.

Ja, det er jo #2 over, men vi har ingen garanti før Nissan bekrefter dette. Hvis de har fjernet det siden det ikke er tilgjengelig i Norge ennå så vil ikke sideloading virke.
Oslo

Lars C. Krogenæs

Jeg vil tro begge er tilgjengelig, men vanskelig å reklamere med en tjeneste som offisielt ikke er tilgjengelig enda. Det er sikkert lurt, men de burde jo kunne svare på om den er "klargjort" for dette.

Lars

Gimlar

Ifølge min selger på BNH Oslo kommer det bare Apple carplay til launch edition. Ingen AA.

sylwester

Sitat fra: Gimlar på onsdag 01. november 2017, klokken 11:52
Ifølge min selger på BNH Oslo kommer det bare Apple carplay til launch edition. Ingen AA.

Det er veldig viktig å se forskjell på om "Ingen AA" betyr "det vet vi ingenting om" eller "det har vi fått beskjed fra Nissan at de første bilene vil absolutt aldri kunne koble seg mot en AA selv når dette blit tilgjeneglig i Norge". Hvilken av de er det du mener "Ingen AA" betyr?

Carplay er heftig annonsert i den norske brosjyren, men fremdele off topic i denne tråden.

Hvis vi ser litt analytisk på det. Her er hva de forskjellige landene annonserer:

UK
Carplay og AA
USA Carplay og AA
Spania Carplay og AA
Japan Kun Carplay

Det som bekymrer litt er at AA er tilgjengelig i Japan (Se nederst på AA siden), men er ikke nevnt i den japanske Leaf-siden.

Oslo

Gimlar

Sitat fra: sylwester på onsdag 01. november 2017, klokken 14:18

Det er veldig viktig å se forskjell på om "Ingen AA" betyr "det vet vi ingenting om" eller "det har vi fått beskjed fra Nissan at de første bilene vil absolutt aldri kunne koble seg mot en AA selv når dette blit tilgjeneglig i Norge". Hvilken av de er det du mener "Ingen AA" betyr?

Carplay er heftig annonsert i den norske brosjyren, men fremdele off topic i denne tråden.

Hvis vi ser litt analytisk på det. Her er hva de forskjellige landene annonserer:

UK
Carplay og AA
USA Carplay og AA
Spania Carplay og AA
Japan Kun Carplay

Det som bekymrer litt er at AA er tilgjengelig i Japan (Se nederst på AA siden), men er ikke nevnt i den japanske Leaf-siden.

Så vidt jeg husker sa han at de ikke kommer på lunch edition. Men på de senere versjonene. Legg i det hva du vil

rogersen

Jeg kjøper ikke bilen uten Android Auto. Så jeg spurte Nissan Norge på Facebook i dag og fikk følgende svar:

"Hei! Takk for at du kontakter oss. Nye Nissan LEAF kommer først med Apple Carplay først, så kommer Android Auto noe senere. Akkurat hvordan det blir med Launch Edition og Android Carplay, vet vi ikke riktig enda. Hilsen Nissan"

Så da blir det å vente på eventuell bekreftelse på at dette kommer..

Beckern

Sitat fra: Gimlar på fredag 03. november 2017, klokken 11:51
Sitat fra: sylwester på onsdag 01. november 2017, klokken 14:18

UK
Carplay og AA
USA Carplay og AA
Spania Carplay og AA
Japan Kun Carplay

Husk at Launch kommer fra GB. Den japanske produseres selvsagt i Japan.
Det blir litt rart om de koder om Norsk versjon og amputerer AA mens den kommer i de andre landene som GB fabrikken leverer til.

oarnoe

I og med at det nå tilbys biler i Norge med halogenlys og andre farger som hvistnok skal være fra andre land med lavere salg, så ser jeg at Nederland selger biler med Halogen og at de bilene støtter Andriod Auto fra 5.0 Lollipop med USB kabel.

Så kanskje en mulighet om en må ha AA er å kjøpe en slik
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Joltus

Spurte min forhandler:

"Jeg fikk til svar at det var snakk om det men usikker på om det kom til lansering eller på Launche Edition.
Så pr dags dato tør jeg ikke sei om du får det på din bil."

Beckern

Høyst sannsynlig kommer bilen med AA som bare ikke er lansert i norge.
Det er vanskelig å se noen saklig grunn til å ikke gjøre dette.
Om de av en eller annen grunn likevel skulle ha det disablet bør det ikke være annet enn en innstilling som aktiverer det eller en litt annen SW versjon.
Det skulle være alt for dyrt å fysisk endre på ting, med mulig unntak av at AA er disablet i den software templaten som er forberedt Norge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA