Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Begrense Max strømuttak fra batteri?

Startet av arnejorg1, mandag 06. juni 2011, klokken 16:15

« forrige - neste »

arnejorg1

Når jeg åpner elbilkalkulatoren på¨grønn bil.no kommer det først opp at elbilen blir 22000 kr. dyrere enn en liten bensinbil. Jeg har prøvd og skrive inn ulike variabler, men det er vanskelig og få til og spare på elbil. Noen som har noen tips om hva jeg bør skrive inn? Jeg vil ikke klare og spare vesentlig på bompenger og parkering siden jeg bor på landet, men jeg mener jeg likevel skal klare og spare ca 10000 i året. Tar jeg feil?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Trond Arve

Hvordan er ditt regnestykke for å spare 10 000.- per år? Parametrene og kostnadene på elbilkalkulatoren på Grønn Bil skulle være enkelt å sammenlikne med.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RunarBT

Du har justert opp bensin/diesel prisene? Det som ligger i kalkulatoren er alt for lavt.


jkirkebo

Sitat fra: crusade på onsdag 11. mai 2011, klokken 12:30
Du har justert opp bensin/diesel prisene? Det som ligger i kalkulatoren er alt for lavt.

Ja, jeg fyllte diesel på Touranen på mandag, da var prisen 13,58...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Grønn Bil

#4
Trikset er å kjøre langt :)

Elbilen er billig i drift, men dessverre relativt dyr i innkjøp - i alle fall sammenlignet med en tilsvarende bensin / dieselbil. I tillegg er restverdien på elbilen høyst usikker. Hovedkostnaden med en elbil er dermed å ha den stående i garasjen. Jo mer den brukes, jo billigere blir det. Prøv å øke antall km, og se hvordan du kommer ut da

Jeg har forøvrig oppjustert noen av default - verdiene litt nå. Enig i at dieselpris og bensinpris fortjente en liten økning. Har også lagt standard kjørelengde opp fra 10.000 til 15.000 km / år, samt oppdatert satsene for årsavgift (den økte med hele 10 kroner for elbil fra 2010 til 2011..!)

Mvh Ole Henrik
Prosjektleder Grønn Bil

arnejorg1

#5
Har lest litt mere gjennom den nå. Finner ut at det som gjør at jeg ikke sparer, er prisforskjellen. Dersom prisen på bensin og el-bil er den samme, er det enkelt og spare. Og så gjelder det og kjøre mest mulig  ::) Jeg måtte sammenligne m-iev med klasse b-bil. Noen som vet hva en 1.6 liter 90 hk ford fokus koster
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Focus

Sitat fra: Grønn Bil på onsdag 11. mai 2011, klokken 15:26

Jeg har forøvrig oppjustert noen av default - verdiene litt nå.
Mvh Ole Henrik
Prosjektleder Grønn Bil
Det ser ikke ut for meg som at forsikringen er tatt med. Min I-Miev er full forsikret for 1700 kr året, tror ikke du får forsikret en fosil bil for den prisen.

Jeg tror og at dersom økonomi er eneste motivasjon for å kjøre elbil så kommer man til kort uansett. Fordelene oppveier ikke bakdelene enda, men det kommer om ikke lenge.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Sitat fra: Grønn Bil på onsdag 11. mai 2011, klokken 15:26
Trikset er å kjøre langt :)

Der sliter jeg, da jeg rett og slett ikke klarer å kjøre så langt med alle elbilene mine.

Trikset mitt er i stedet å ha mange biler. ;)

Det gjør at en totalt slipper stresskjøping av deler og tjenester, og dermed blir bilholdet billigere. Går en bil i stykker har jeg alltid en på lur, og den kan til og med slaktes for deler om det skulle komme til det.

med andre ord: det er bedre med 10 biler enn 1 bil. ;)

Totalkostnaden min på alle kjøretøyene mine er mindre enn det NAF regner at en enkel Golf koster å drifte. Da regnes drivstoff reperasjoner, forsikringer og avgifter med. I tillegg blir jeg aldri lei av å kjøre samme bilen hele tiden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Grønn Bil

Sitat fra: I-MIEV på onsdag 11. mai 2011, klokken 22:09
Det ser ikke ut for meg som at forsikringen er tatt med. Min I-Miev er full forsikret for 1700 kr året, tror ikke du får forsikret en fosil bil for den prisen.

Pris på forsikring avhenger av en rekke faktorer som bosted, alder, skadehistorikk, biltype, parkeringsmuligheter etc. Vi har derfor valgt å utelate forsikring fra kalkulatoren. Men som du sier: Det er stort sett noe billigere å forsikre elbil

Mvh Ole Henrik

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA