Hovedmeny

Endelig felles venteliste hos Kia!

Startet av Cral, onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:31

« forrige - neste »

lirekassa

Var ikke ladet i verken den ene eller den andre retningen det innlegget, og for meg utgjør det ikke rare rentetapet å ha inne en reservasjon hos Kia og en hos Tesla samtidig. Akkumulert så blir det jo derimot litt, som sikkert BOS m. fl. synes er ok.

Bjoris

Tror nok uansett at motivasjonen deres er å få mer reelle kjøpere på ventelisten. Det kan jo ikke være lett for Hyundai å vite hvor mange av disse 13.000 eller hva det nå er som faktisk kommer til å kjøpe Kona når den kommer og dermed blir det jo også vanskelig å planlegge. Kanskje reelle kjøpere heller velger Leaf/Niro enn å stille seg langt bak på listen på en Kona.

Jeg er litt der, heller tidlig på Niro listen enn langt bak på Kona. Men det blir jo interessant å se hva som blir fasit her, jeg er nok med 812 litt for langt bak på Niro til at det blir bil i år, men tenker også at det er greit å ikke få de helt første modellene også...

lirekassa

Absolutt, men det vil også medføre litt administrasjon ifm. kansellerte bestillinger - mer så for de med depositum enn uten. Men vil tro det er flere 'seriøse' interessenter hos Kia enn hos Hyundai når det gjelder de to kommende modellene.

Jeg tror ikke 50% av de på lista kjøper Kona engang. Det handler nok mye om førstemann til mølla, så står man på flere lister inntil man ser hva man får for pengene, og ikke minst - når.

m0nkey

Sitat fra: bjoris på mandag 22. januar 2018, klokken 11:22
... , men tenker også at det er greit å ikke få de helt første modellene også...
Jeg har en av de aller første Soul Classic modellene her i landet. Det har vært utført reparasjoner på garanti som langt overstiger bilens nypris.
KIA Soul EV Classic (2015)

Kårepåsporet

Sitat fra: m0nkey på onsdag 24. januar 2018, klokken 10:32
Sitat fra: bjoris på mandag 22. januar 2018, klokken 11:22
... , men tenker også at det er greit å ikke få de helt første modellene også...
Jeg har en av de aller første Soul Classic modellene her i landet. Det har vært utført reparasjoner på garanti som langt overstiger bilens nypris.

Jeg hadde relativt tidlig Soul Exclusive, oktober -14, den var det to feil med: ulyd fra motor på speil og knapp for å låse opp dør på dørhåndtak ble vannfylte og frøs. Men dette ble byttet med og gratis lånebil. Null problem.

lirekassa

Nå er det vel ca. 1000 på liste, er det mange som har flere reservasjoner inne og tar det som kommer først?

Selv har jeg reservasjon på M3 og Niro, men med noe hyggeligere kølapp på sistnevnte. Blir nok små marginer som skiller disse to fra hverandre, så leveringstidspunkt vil i hvert fall ha en del å si for min del.

ProsjektX

En M3 tilsvarende utstyrt som en godt utstyrt Niro blir nok fort 50.000 dyrere, og med litt mindre batteripakke.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

HCO

Sitat fra: ProsjektX på fredag 26. januar 2018, klokken 13:46En M3 tilsvarende utstyrt som en godt utstyrt Niro blir nok fort 50.000 dyrere, og med litt mindre batteripakke.
Om man er autofil, som meg, blir i så fall valget enkelt...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Øyvind.h

Sitat fra: ProsjektX på fredag 26. januar 2018, klokken 13:46
En M3 tilsvarende utstyrt som en godt utstyrt Niro blir nok fort 50.000 dyrere, og med litt mindre batteripakke.
For svigers er pris, hengerfeste og innstegshøyde noe som teller kraftig positivt for Niro. Personlig ville jeg nok valgt M3 av de to, men vil gjerne ha mer ytelser enn Niro kan by på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Hvis det stemmer at Niro blir 7-sek bil (ryktes samme drivlinje som Ampera?), så duger den til mye. Men så nettopp et bilde Teslabjørn la ut på Face, av førermiljøet i en Soul - skrekk og gru!! Plastic fantastic og titusen knapper. Blir Niro i nærheten så er det nok til at jeg kansellerer.

Bjoris

Tipper mange har reservert både 3, Niro og Kona. Har selv Niro og 3. Prøvde Niro i går, fin bil, men mangler helt klart X faktoren i en Tesla. Største problem er svært liten bagasjeplass, kjørte ned til forhandler i Leafen og den har vesentlig større bagasjerom enn Niro...

Carkub

Sitat fra: bjoris på fredag 26. januar 2018, klokken 19:49
... Største problem er svært liten bagasjeplass, kjørte ned til forhandler i Leafen og den har vesentlig større bagasjerom enn Niro...

Mindre enn dagens Leaf? Utrolig hvis utseende lyver såpass, har sett flere Niro hybrider parkert og de ser betydelig større ut enn leaf, men det kan jo være synsbedrag. Mener du Niro har mindre bagasjerom enn dagens Leaf i volum, høyde, bredde, dybde eller alt sammen?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Knut Røe

Niro phev er oppgitt til bare 324 liter. E-Golf er oppgitt til 341.

jkirkebo

Sitat fra: Carkub på fredag 26. januar 2018, klokken 23:11
Sitat fra: bjoris på fredag 26. januar 2018, klokken 19:49
... Største problem er svært liten bagasjeplass, kjørte ned til forhandler i Leafen og den har vesentlig større bagasjerom enn Niro...

Mindre enn dagens Leaf? Utrolig hvis utseende lyver såpass, har sett flere Niro hybrider parkert og de ser betydelig større ut enn leaf, men det kan jo være synsbedrag. Mener du Niro har mindre bagasjerom enn dagens Leaf i volum, høyde, bredde, dybde eller alt sammen?

Niro er 13cm kortere enn Leaf, så det er en klart mindre bil ihvertfall.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

I følge Autoweek er gamle Leaf er 4445mm mot Niro 4355mm, altså ni cm forskjell. Niro er 35mm bredere og 5mm lavere enn Leaf.

Og problemet her er PHEVen, for gamle Leaf har 370 liter mot vanlig Niro hybrid sine 427 liter, mens PHEVen altså bare har 324 liter. Så forhåpentligvis blir elvarianten mye bedre enn PHEVen på grunn av annen plassering av batterier.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA