Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny 75D vs tre år gammel 85D

Startet av Sprucemoose, mandag 23. oktober 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

Sprucemoose

Jeg endte opp med et slags impulskjøp i dag. Bestilte en ny 75D, bl.a. pga den svært gunstige finansieringsordningen Tesla kjører om dagen og forhåpentligvis en bra salgsverdi på bilen jeg har. Fra før sitter jeg med en 85D levert i mai -15, og den har vært helt fantastisk. Den planlegges solgt når jeg får den nye i januar/februar.

Har ikke fulgt med på Tesla-fronten noe særlig siste året, men har fortstått det slik at 75D har nogenlunde samme rekkevidde som 85D (Bedre utnyttelse av batteriet? Reellt mindre forbruk?). Men nå sitter jeg selvfølgelig og blir bekymret for om bilen vil kunne "brukes" slik jeg har gjort med 85D'en min. Altså om jeg stort sett kan forholde meg til rekkevidde på samme måte som min gamle bil. Prishoppet til en 100D var alt for stort til at jeg kunne forsvare det, og jeg har hørt mye positivt om 75D-modellen.

En annen ting er jo også dette med ladehastighet på superladerne. Der har jeg forstått at det blir noe dårligere fart med det mindre batteriet. Men kan ikke se at det blir stort mer enn 5-10min ekstra per ladestopp på langturer.

Jeg tror ikke jeg har så mye å frykte i praksis...har jeg det?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

knut3448

Vedlagt bilde viser hva EPA mener om rekkevidden. 11 miles kortere for S75D altså. EPA sine anslag regnes som ganske realistiske.

I teorien skal man kunne lade ca like raskt med 75 som med 85 om man starter fra 20%+ og gir seg ved 70-75%. Begynner man med lavere prosent vil 75 fort være noen minutter tregere, avhengig av hvor høyt opp du må lade.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

MyMuffin

Nyest er best.

Det er vel større sannsynlighet for at du ankommer SC med 10-20% fremfor 0%.
Da vil 75 lade raskere enn 85.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Sprucemoose

Sitat fra: knut3448 på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:52
Vedlagt bilde viser hva EPA mener om rekkevidden. 11 miles kortere for S75D altså. EPA sine anslag regnes som ganske realistiske.

Det med EPA-rekkevidden hadde jeg fått med meg, jeg også. Og EPA har vært ganske korrekt i forhold til mitt erfarte forbruk med 85D.

Sitat fra: knut3448 på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:52
I teorien skal man kunne lade ca like raskt med 75 som med 85 om man starter fra 20%+ og gir seg ved 70-75%. Begynner man med lavere prosent vil 75 fort være noen minutter tregere, avhengig av hvor høyt opp du må lade.
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:37
Det er vel større sannsynlighet for at du ankommer SC med 10-20% fremfor 0%.
Da vil 75 lade raskere enn 85.

Dette med superlading tenkte jeg først over etter at jeg hadde bestilt, men det er hyggelig lesning at forskjellen i ladehastighet mellom ca 20%-75% er nogenlunde likt. Det er jo i dette nivået langturer mellom superladere kjøres på, i alle fall slik jeg kjører. Det er klart at det er greit med masse strøm på første etappe av en langtur (hoppe over én superlader), men det er ingen deal-breaker. Spørsmålet er derimot om man kommer tilnærmet like langt ved f.eks. SOC på 75% på en 85D og en 75D. Om jeg må lade til f.eks. 80% på den nye bilen vs 75% på den gamle for å komme til neste stopp på turen, så kan det ha en praktisk betydning som jeg må ta hensyn til. Det virker likevel ikke som det blir den store forskjellen.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:55
85D er en bedre elbil.
Er den virkelig det? Altså en 3 år gammel 85D vs en helt ny 75D? Videoen du linket til viser ladehastighet fra 0-99%, men i følge de to andre her er ladehastigheten rimelig lik (og kanskje høyere) i det nivået som betyr noe i praksis under langkjøring (20-75% SOC). Jeg kjøper ikke helt den generelle påstanden din uten noe flere (og bedre) argumenter.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

mthoring

Grafen først i den videoen er mer relevant enn selve videoen, med tanke på at man gjerne starter på 10-20 soc.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

N00b

#6
Forskjellen er om du er en dreven EL billist og kjører på marginene kan du lade en 85D mye raskere om du sørger for å komme til superlader med under 10% og gjerne ned mot 0. Da har du 116kwh helt opp til begrensing starter å slå inn, på min bil er det nå 22% etter 152.000km

Men i den store sammenhengen så er det snakk om et par minutter og hva er det egentlig? 

Rekkevidden er omtrent nøyaktig lik. En 75D er lettere enn en 85D og forskjellen i utbyttbart kwh er mer i størrelse 5kwh.  Vil tro du ruller like langt.

Så er det med Autopilot, V1.0 er faktisk enda idag i oktober 2017 bedre enn V2.0 og V2.5 

Ny bil er ny bil, det er gøy det da!

knut3448

#7
Fundamentalister slipper vel å argumentere? (:

Jeg prøvde å lese av litt tall fra den hurtiglade-videoen, det ble gjort på mobil, så tallene er nok ikke helt presise.

Jeg målte hvor lang tid det tok å lade 41kWh fra 20%.
S75D 20-75% 41kWh Tid:32.10
S85D 20-72% 41kWh Tid:33.20

Så målte jeg tiden det tok å lade 43kWh fra 15%.
S75D 15-75% 43kWh Tid:34.30
S85D 15-70% 43kWh Tid:33.13

Dette er ikke ment som et bevis, men man kan altså tenke seg scenario hvor S75 ikke er så mye tregere på tross av at maks ladefart er lavere. Farten mellom 20 og 72/75% vil nok også være annerledes om man starter på 20% og ikke på 0%. Starter man på 20% så er ikke batteriet like varmt, og man burde se høyere ladefart for 20% +41kWh intervallet.

Man kan jo tenke seg at det er best å komme seg under 10% med S85D, samtidig har teslabjørn akkurat uttalt:
SitatI will take better care of the new battery. From now on, I will charge enough and avoid too many deep discharges.
Han fikk akkurat nytt 90kWh batteri i sin X. Så spørs det hvor han mener grensa for "deep discharge" går da.

N00b

Var t/r Oslo - Brønnøysund, opp ene dagen og retur neste morgen. 

Startet i Oslo med rett under 50% og hadde følgende SOC ved ankomst superladere:

Elverum: 13%
Alvdal: 23% (ble stående å prate med TeslaBjørn på Elverum)
Klett: 13%
Grong: 4%

Retur:
Klett: 4%
Alvdal: 9%  (ble stående å prate med noen på Klett)
Elverum: 2%

Gjennomsnitts ladehastighet på denne turen ar 400km/t.

MyMuffin

Sitat fra: N00b på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 13:44
Var t/r Oslo - Brønnøysund, opp ene dagen og retur neste morgen. 

Startet i Oslo med rett under 50% og hadde følgende SOC ved ankomst superladere:

Elverum: 13%
Alvdal: 23% (ble stående å prate med TeslaBjørn på Elverum)
Klett: 13%
Grong: 4%

Retur:
Klett: 4%
Alvdal: 9%  (ble stående å prate med noen på Klett)
Elverum: 2%

Gjennomsnitts ladehastighet på denne turen ar 400km/t.

Dette var med en 75D?

Edit: ser nå at du har 85D :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

DagfinnN

#10
Jeg tror at man hadde slitt med en slik tur og så få ladninger på en S75D.
Jeg tok en liten høyst uoffisell sjekk på Teslanytt og spurte folk hva det får i 100% ladning på 75.. og de fleste svarene indikere ca 40 km kortere rekkevidde.
Det kan synes lite, men når man trenger det er det ubetalelig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

N00b

Mente bare å illustrere at det å hoppe mellom superladere og komme inn med lav SOC er om ikke direkte lurt for batteriet så langt fra problematisk å gjøre for å maksimere ladehastighet.

Om det er for hvermansen å gjøre? Njai, kanskje en sport for spesielt interesserte.  Å se km rekkevidde tikke ned ubønnhørlig mens bilen trygler deg om å kjøre saktere for å rekke frem mens jeg står på mitt og holder farten oppe.

I all hovedsak ville jeg sagt 75 batteriet gjør jobben tilnærmet like bra som 85 batteriet.  Ville seriøst vurdert det iallefall om jeg var i markedet for å svi av mange penger på bil.

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 15:49
Jeg tror at man hadde slitt med en slik tur og så få ladninger på en S75D.
Jeg tok en liten høyst uoffisell sjekk på Teslanytt og spurte folk hva det får i 100% ladning på 75.. og de fleste svarene indikere ca 40 km kortere rekkevidde.
Det kan synes lite, men når man trenger det er det ubetalelig.
Man skal jo helst ikke lade til 100% til hverdags, som regel lader vel folk til ca 80%.
Men klart at noen ganger må man, men spørsmålet er hvor mange ganger det er.

Driver man bare med langkjøring er det kanskje et poeng at man sparer et par minutter her og der, men kjører man et par langkjøringsturer i året, er det vel ikke så viktig. Da er man kanksje mer interessert i den aerodynamiske fronten, standardutstyret man får nå, nytt baksete osv.

Hodetelefoner


Elbil fundamentalist

Håper du har rett KristofferH. Jeg har kjøpt en S75D fullspekket, som trådstarter, og jeg har ikke førstehåndserfaring på langtur S75D slik jeg har med vår S85D.

S75D vs min S85D har:
- Kortere rekkevidde
- Den har mindre batteri
- Ikke dobbeltlader
- Ikke gratis SC som følger bilen

+ Lavere vekt
+ Noe bedre aerodynamikk

Er det nok til å gjøre den bedre enn S85D som elbil?
S75D er en vel bedre som _bil_ fordi den er ny, koppholdere bak, facelift etc, men den er også dyrere, men den er IKKE bedre som elbil enn S85D. Skal du ha både bedre bil og bedre elbil enn S85D må du kjøpe S100D er min påstand.

S85D lader raskere enn S100D opp til 20 minutter og raskere enn S90D opp til 26 minutter, og da er man som regel allerede klar til å kjøre videre. Det er rett å slett veldig bra! Forstår ikke hvordan S75D kan matche dette, enda mindre overgå det? I bestefall er den identisk med S85D om man optimalisere SC lading lenger opp i SOC, men få med seg mindre strøm på starten av turen.

@knut3448: -Hva Teslabjørn mener om kjøring ned lav SOC er ikke representativt fordi han kjører omtrent kun langturer og overdrevent mye SC. Normale folk kjører i hverdagen mellom 50-80% som er veldig bra for batterilevetiden. At man lader mot topp rett før man drar og kjører ned mot null på SC når man er på langtur er bare å utnytte batteriets potensiale til det det er bygget (og betalt) for. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA