Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lønner forvarming seg?

Startet av RAS, fredag 20. oktober 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

RAS

Lønner forvarming seg rekkviddemessig? Har lagt merke til at selv laderen er koblet til, og man kjører forvarming så tappes batteriet, og så er det vel ladingen som ikke starter før batteriet er nede i 95% eller noe?

Vil det kanskje lønne seg å planlegge, la oss si at man skal på tur klokken 16, at man da kjører 2 runder med forvarming slik at batteriet tappes så mye at ladingen starter igjen, en klokken 14 og en med planlagt avreise klokken 16, da når kanskje batteriet å bli ladet tilbake til 100%. Noen som forsket på dette?

Har standard lader hjemme 10amp, kanskje er det ikke nok strøm i denne til å "drive" forvarmingen, er det noen som vet hvor stor lader som trengs i såfall? Og vil den da holde 100% på batteriet selv under forvarming?
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Jeronan

In cold winter days it definitely helps to schedule departure times each morning, so the battery gets pre-heated.
Pre-heating of the cabin doesn't start until 30 mins before your schedule departure time.
But to pre-heat the battery you have to schedule it at least 3 hours in advance. This should not be a problem since in the BMW Connected App you can pretty much plan the whole week.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Orbit

Kort svar: Ja, det lønner seg (så lenge du likevel skal ha på varme under kjøring, og det ikke er en tominutters tur rundt hjørnet)

Lengre svar: Med bare 10A (2.3 kW) har du ikke nok til å drive både kupévarme (3-4 kW) og batterivarme (?? kW), så resten må komme fra batteriet. Selv på en 16A kurs vil du på kalde dager se at du starter med <100% på batteri på innstilt avreisetidspunkt. Men du har i alle fall fått det strømkursen din kunne levere, som er bedre enn å tappe alt fra batteriet i det du starter opp. Batteriet lader seg opp igjen selv om det bare er tappet såvidt under 100%. Dersom du trenger maksimal rekkevidde med 10A, kan du sette forvarming til en halvtime tidligere enn faktisk avreise. Da er snø/is smeltet, og batteriet fremdeles på gunstig temperatur, samtidig som du har fått tilbake [det meste av] de 3-5% du tappet fra batteri. Dersom du starter med kaldt batteri, får du mye mindre energi tilbake på regen den første halvtimen eller så.

16A lader vil hjelpe mye (ser skjelden under 100% SoC etter forvarming med det), men du må nok opp i 20A (enfas) eller 6A (trefas) for å aldri tappe batteriet ved forvarming.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RAS

Takk for bra svar.
Du skriver 6A trefas? 400V? Er dette noe i3 94 Ah kan benytte?
Hvilken ladestasjon?

Sitat fra: Orbit på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:27
Kort svar: Ja, det lønner seg (så lenge du likevel skal ha på varme under kjøring, og det ikke er en tominutters tur rundt hjørnet)

Lengre svar: Med bare 10A (2.3 kW) har du ikke nok til å drive både kupévarme (3-4 kW) og batterivarme (?? kW), så resten må komme fra batteriet. Selv på en 16A kurs vil du på kalde dager se at du starter med <100% på batteri på innstilt avreisetidspunkt. Men du har i alle fall fått det strømkursen din kunne levere, som er bedre enn å tappe alt fra batteriet i det du starter opp. Batteriet lader seg opp igjen selv om det bare er tappet såvidt under 100%. Dersom du trenger maksimal rekkevidde med 10A, kan du sette forvarming til en halvtime tidligere enn faktisk avreise. Da er snø/is smeltet, og batteriet fremdeles på gunstig temperatur, samtidig som du har fått tilbake [det meste av] de 3-5% du tappet fra batteri. Dersom du starter med kaldt batteri, får du mye mindre energi tilbake på regen den første halvtimen eller så.

16A lader vil hjelpe mye (ser skjelden under 100% SoC etter forvarming med det), men du må nok opp i 20A (enfas) eller 6A (trefas) for å aldri tappe batteriet ved forvarming.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Jeronan

Sitat fra: RAS på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:58
Takk for bra svar.
Du skriver 6A trefas? 400V? Er dette noe i3 94 Ah kan benytte?
Hvilken ladestasjon?

Sitat fra: Orbit på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:27
Kort svar: Ja, det lønner seg (så lenge du likevel skal ha på varme under kjøring, og det ikke er en tominutters tur rundt hjørnet)

Lengre svar: Med bare 10A (2.3 kW) har du ikke nok til å drive både kupévarme (3-4 kW) og batterivarme (?? kW), så resten må komme fra batteriet. Selv på en 16A kurs vil du på kalde dager se at du starter med <100% på batteri på innstilt avreisetidspunkt. Men du har i alle fall fått det strømkursen din kunne levere, som er bedre enn å tappe alt fra batteriet i det du starter opp. Batteriet lader seg opp igjen selv om det bare er tappet såvidt under 100%. Dersom du trenger maksimal rekkevidde med 10A, kan du sette forvarming til en halvtime tidligere enn faktisk avreise. Da er snø/is smeltet, og batteriet fremdeles på gunstig temperatur, samtidig som du har fått tilbake [det meste av] de 3-5% du tappet fra batteri. Dersom du starter med kaldt batteri, får du mye mindre energi tilbake på regen den første halvtimen eller så.

16A lader vil hjelpe mye (ser skjelden under 100% SoC etter forvarming med det), men du må nok opp i 20A (enfas) eller 6A (trefas) for å aldri tappe batteriet ved forvarming.

We have a 400V TN network at our new house. Since pretty much all new houses come with 400V TN these days (thank god).

The BMW i3 supports up to 11kW charging.  We can do this with our BMWi wallbox that has been installed with 3-phase fuse.
So we can fully charge our car within 5 hours from 0%, but we hardly do that. At most times battery is at around 30% and it's fully charged again within 3 hours.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Orbit

Sitat fra: RAS på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:58
Du skriver 6A trefas? 400V? Er dette noe i3 94 Ah kan benytte?
Hvilken ladestasjon?
i3 kan benytte alt fra 6A [4.2kW] til 16A [11kW] på trefas (som 'alltid' er 400V i elbillading, med noen sære unntak). De fleste type-2 ladepunkt kan konfigureres til den strømstyrken du vil, noen også dynamisk. Selv bruker jeg Viridan EcoLite med en ekstern bryter for å velge mellom 8/16/24/32A. i3'en kan bare utnytte 8 og 16A (men lader fint selv om ladepunktet annonserer at det er >16A å få), men har satt den opp slik da jeg regner med å få noe mer effektkrevende å plugge inn neste år.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Agmuns

Sitat fra: Jeronan på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:22But to pre-heat the battery you have to schedule it at least 3 hours in advance.
Hvor lenge varer forvarmingen av batteriet? Kan man f.eks. sette varmingen til 06.30 og kjøre en halvtime-times tid senere? Eller må man da kjøre 06.30 for at det skal ha noen effekt?

Jeronan

Sitat fra: Agmuns på lørdag 21. oktober 2017, klokken 15:19
Sitat fra: Jeronan på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:22But to pre-heat the battery you have to schedule it at least 3 hours in advance.
Hvor lenge varer forvarmingen av batteriet? Kan man f.eks. sette varmingen til 06.30 og kjøre en halvtime-times tid senere? Eller må man da kjøre 06.30 for at det skal ha noen effekt?

I don't think that should be any problem. The battery might not be at the most optimal temperature, but still warm enough.
The problem with driving a half hour earlier though, is that the cabin will be cold since the cabin pre-heating starts about half hour before departure time.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SveinJ

Tror nok forvaring lønner seg. Gårsdagen opplevelse: 4 timer etter ankomst jobb og ladet med ladekladd, startet jeg med kaldt batteri og 168km rekkevidde. Kjørte oppover fra Notodden mot Kongsberg, etter 20 km 186 km rekkevidde. Etter 46 km tilbake til 168km. Artig erfaring!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

AppleKnocker

Sitat fra: SveinJ på lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:50
Tror nok forvaring lønner seg. Gårsdagen opplevelse: 4 timer etter ankomst jobb og ladet med ladekladd, startet jeg med kaldt batteri og 168km rekkevidde. Kjørte oppover fra Notodden mot Kongsberg, etter 20 km 186 km rekkevidde. Etter 46 km tilbake til 168km. Artig erfaring!
Fra målinger på min tidligere elbil Nissan Leaf hvor jeg kunne sjekke batteritemperaturen med LeafSpy, skal det en del til før batteriet blir kaldt.
Med kjøremønster t/r jobb 20% igjen på batteriet og lading på 16A for avreise til jobb nesten morgen holder batteriet alltid varmegrader selv ned mot 15 minus. Parkering i ikke oppvarmet garasje. Nissan Leaf har ikke aktiv batterivarmer slik som bla I3 har, men lading varmer også opp batteriet noe.
Så for at batteriet skal bli  kaldt (like kaldt som det er ute) må bilen typisk stå rolig i nærmere to døgn i kuldegrader uten lading eller bruk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA