Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feriedistanser for elbil?

Startet av Poppe, tirsdag 31. mai 2011, klokken 13:38

« forrige - neste »

Poppe

Tillbake etter en tur till USA på ca 2 uker har Thinken min urladdats fra 100% till 42 % helt av sig sjelv. Är en så stor sjelvurladdning normal ?
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Rav4_EV

Det er ingen selvutlading, men et resultat av defekt 12 Volts batteri.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Poppe

Det är väl en definitionsfråga. Om bilen ladder ur av sej sjelv kan man väl kalle det sjelvurladdning !?  ;)
Bilen är sjelvurladdande om en ikke batterierne i sej är det.

Tack för tipsen i alle fall   :)
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

hkaspenberg

Sitat fra: Poppe på torsdag 05. mai 2011, klokken 16:38
Tillbake etter en tur till USA på ca 2 uker har Thinken min urladdats fra 100% till 42 % helt av sig sjelv. Är en så stor sjelvurladdning normal ?

Selvutladningen når blokkene står ubrukt fullladet er ganske stor og ujevn, så når man setter bort bilen for en tid bør den ikke ha mer enn 30-40% opplading i utgangspunktet.

Setter man på en CTEK eller liknende 12V lader i 12V-uttaket i dashbordet så holder man 12V-batteriet på topp og slipper å komme hjem til en helt død bil.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 05. mai 2011, klokken 22:15
Sitat fra: Poppe på torsdag 05. mai 2011, klokken 16:38
Tillbake etter en tur till USA på ca 2 uker har Thinken min urladdats fra 100% till 42 % helt av sig sjelv. Är en så stor sjelvurladdning normal ?
Selvutladningen når blokkene står ubrukt fullladet er ganske stor og ujevn, så når man setter bort bilen for en tid bør den ikke ha mer enn 30-40% opplading i utgangspunktet.
Dette er riktig og viktig. Bilene er levert uten prosedyrer for langtidsparkering, og dette har nok ødelagt mange batteriblokker.
Etter noen uker parkering ender de i svært ulik SOC, og noen blokker får kraftig juling i form av reversering når kjører bilen og nærmer seg tomt batteri. Og for å gjøre situasjonen enda verre: energimeteret registrerer ikke selvutladingen, etter lang parkering er det kraftig i usynk, så føreren TROR det er mye mer igjen enn det er.
En langtidsparkert bil må lades før bruk, (helst vedlikeholdslades) og første runde bør den ikke tømmes helt.

Ettersom selvutlading i batteriene ikke vises på energimeteret betyr det at energien fra 100 til 42% har gått til forbruk, som AMB skriver er det nok dc-dc som har jobbet overtid.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Oppgradert anbefalinger for langtidsparkering fra Think inkluderer bruk av tidsur og ladekabel koblet til. Meningen var å holde batteripakke fulladet og man få dette til ved å slå av og på strømforsyning og la bilen lade en time hver dag.
Hvis ikke strømmen slås av vil ikke bilen begynne å lade igjen og traksjonbatteriet vil bli tømt i llike måte som  strømmen ikke var koblet til.
Dette ikke anbefales lenger siden minneeffekt vil ødelegge batterikapasiteten.

Enten sett 12 volten til lading eller koble fra minus pol. 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Poppe

Löser man dette probleme med att installere en Ctek-laddare ?
Hvordan skall denne kobles in ?


Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

hkaspenberg

#7
Sitat fra: Poppe på tirsdag 10. mai 2011, klokken 07:22
Löser man dette probleme med att installere en Ctek-laddare ?
Hvordan skall denne kobles in ?
Jeg er litt usikker på rådet som Ken kommer med, han får utdype det ytterligere og komme med flere detaljer. Det jeg har fått høre, og har praktisert, er at NiCad-blokkene har vondt av å stå full-ladet. Det kan føre til groing av store krystaller på anode (eller katode) som kan føre til dårligere ytelse og i alvorlige tilfeller kortslutning i cellene.

Derimot har de ikke vondt av å stå utladet, derav rådet å ha en 20-40% lading på bilen når den settes bort før ferien. Til CTEK-laderen følger det ofte med en 12V-stikk av type sigarett-tenner. Ved å plugge denne i 12V-uttaket midt i dashen vedlikeholder man 12V-servicebatteriet slik at bilen egen vedlikeholdslading med tilhørende oppstart av vannpumpe etc ikke slår inn. Når man kommer tilbake fra ferie er det bare å lade bilen fullt opp før bruk.

Man må for all del ikke kople fra 12V batteriet uten å kople fra drivspenningen! Det gjelder også PSA-"Classic" bilene. Hvis DC-DC slår inn og forsøker å lade 12V'en mot åpen krets kan DC-DC'en ryke og slike har etterhvert blitt sjeldne og dyre!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Her er oppskrift på hvor en kan hente ut drivspenning for C-tek laderen: 

http://www.elbil.no/wiki/Think:Forbedringer

Faktisk kan en liten vedlikeholdslader monteres i kontaktorboksen da både permanent 114V og permanent 12 V finnes her. Dermed vil kontaktorboksen se original ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. mai 2011, klokken 08:38
Det jeg har fått høre, og har praktisert, er at NiCad-blokkene har vondt av å stå full-ladet. Det kan føre til groing av store krystaller på anode (eller katode) som kan føre til dårligere ytelse og i alvorlige tilfeller kortslutning i cellene.

Er dette tilfelle? Trodde problemet primært var at blokkene selvutlader ulikt og kommer i ubalanse (selvutladingen er størst når batteriet nylig er fulladet).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Poppe

Tör man spörre om vilken som är "kontaktorboxen" ? Jej har ännu ikke lärt mig var alle boxer sitter och vad de gör.
Är kontaktorboxen under panseret eller under förarstolen ?




Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

elektrolux

Kontaktorboksen er under førerstolen, og oppi batterikassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA