Hovedmeny

software 2017.40.1

Startet av o.b.lix, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:35

« forrige - neste »

Lynet

Det er synd at folk ikke tar vare på det norske språket. Ser stadig utvanning  :(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Tror Tesla bør holde fokus på å oversette nettsidene sine til norsk. De har ikke lykkes helt bra selv etter fem år. Vil ikke ha slikt i bilen uansett.

steam

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 20:15
Det er synd at folk ikke tar vare på det norske språket. Ser stadig utvanning  :(

Du mener naturlig modernisering?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Knut Røe

Det norske språk er i fritt fall. Se på dagens ungdom og hvordan de snakker, for de som bryr seg om korrekt bruk av språk er det regelrett deprimerende.

cra

Sitat fra: Light på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:03
Hvorfor gjøre det selv når du kan få andre til å gjøre det? :)

Jeg bruktte akkurat nå en online programvare som hadde en link nederst: "Help us localize this page". Klikket på den, og fikk opp et skjema der jeg øverst valgte språk (nynorsk var tom, så jeg valgte den), en liste med hver enkelt tekst som jeg kjente igjen fra knapper, ledetekster osv med et tilhørende felt der jeg kunne skrive inn teksten på sprøket jeg hadde valgt. Helt genialt! Og Tesla er jo online, så det burde gå helt fint å gjøre noe tilsvarende på den. :)

Note to self: sjekk om programvaren der jeg gjorde dette har klingon eller alvesprøk som mulige valg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: tiger`n på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:34
Det norske språk er i fritt fall. Se på dagens ungdom og hvordan de snakker, for de som bryr seg om korrekt bruk av språk er det regelrett deprimerende.

Pff.. Er det så føkkings nøye da? ;)

Sorry, klarte ikke dy meg. Er på generelt grunnlag veldig enig med deg. Greit nok å skrive dialekt (som jeg ofte gjør sjøl) når man kommuniserer direkte med venner, men det er skremmende å se rett skrivings kunnskapene (see what I did there ;) ) når det kommuniseres i åpne fora.  :-\  (Da tenker jeg ikke på en og annen taste-/skrivefeil). MAnge skylder på "dysleksi", men for de fleste er det nok bare latskap. Det gjelder også meg selv; jeg er ofte for rask på tastaturet og korrekturleser sjeldent før jeg trykker post. Fikser kanskje det mest graverende i etterkant. Nuvel, det var dagens avsporing. Tilbake til topic....

On topic så savner jeg ikke norske menyer i programvare på generelt grunnlag; det er mye større sjans å få treff om man søker på engelsk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OK

Enig, vi må vel bare innse at norsk er et vesentlig «mindre» språk enn Engelsk.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

steam

Pfft. Det samme sa nok din far om din generasjon :)

Det jeg tror man skal passe på er at man ikke glemmer at det finnes norske alternativer til fremmedord. Selv er jeg for eksempel veldig glad i emneknagg istedenfor hashtag.

I dag er det for eksempel veldig mange som bruker ordet kompliment feil. Mange sier "et kompliment", noe som er helt feil. Det heter en kompliment, men mange vrenger seg når de hører at dette er sant.

Når det er sagt så er det opp til språkrådet å velge når språket har modernisert seg nok til å gjennomføre en endring, derfor er det nå fullt lovlig å skrive et kompliment (fra og med høsten 2015 eller 2016).

Dagens ungdom moderniserer språket akkurat slik du og din generasjon gjorde det på din tid.

Sitat fra: cra på fredag 20. oktober 2017, klokken 11:09
MAnge skylder på "dysleksi", men for de fleste er det nok bare latskap. Det gjelder også meg selv; jeg er ofte for rask på tastaturet og korrekturleser sjeldent før jeg trykker post. Fikser kanskje det mest graverende i etterkant. Nuvel, det var dagens avsporing. Tilbake til topic....

Latskap derimot er et stort problem hos mange. :D
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Espelectric

"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere."
Sokrates - 2450 år siden.
X75D (85kWh)

Chris Aurora

Har ikke mottatt oppdateringer på to måneder jeg, så begynner nesten å bli paranoid. Er på 2017.32.6 ennå
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Sjaugen

Hørt at de skal gå kjappere å få tak i oppdateringer om man kobler seg opp på WiFi. YMMV
2017 S 75D

Chris Aurora

Sitat fra: Sjaugen på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:01
Hørt at de skal gå kjappere å få tak i oppdateringer om man kobler seg opp på WiFi. YMMV
Kan sikkert stemme, men har vært kobla på hjemmenettverket hele tiden når jeg lader hjemme ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

SabreMan

Har nettopp installert siste oppdatering. Det tok rundt en time.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

JFa

Fikk 2017.40.1 e29b97f for 2 dager siden. Hatt bilen siden begynnelsen av juli, alle oppdateringer har kommet via bilens mobilnett. Mod. X 2017 mod. Tynt rimlag på vegen, men godt synlig vegmerking. Bilen hadde problem med å registrere merkingen, særlig gulstripa, så autostyring fungerte dårlig der det tidligere har fungert fint.

DagfinnN

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 20. oktober 2017, klokken 14:26
Har ikke mottatt oppdateringer på to måneder jeg, så begynner nesten å bli paranoid. Er på 2017.32.6 ennå
Ta det helt med ro - lite nytt, bortsett fra camper modus.
Det varierer veldig hvor fort/langsomt dette kommer. Jeg har bilen på wifi i garasjen. Noen ganger er jeg tidlig ute, andre ganger langt etter andre.
Kos deg med bilen og la update komme når det kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA