Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nollning av overladmåleren ?

Startet av Poppe, mandag 30. mai 2011, klokken 19:36

« forrige - neste »

commiesoft

@Lund og PearBeer, denne tråden handler ikke om Think sin motor, den handler
om mitt siste påfunn på elfronten.  ;D

hens

Kjære hr Lunde,
Enda mer off topic dessverre, men jeg kan ikke la din påstand stå ukommentert.
Virkningsgraden på elektriske motorer er best ved lav belastnng, og øker ved større motor.
Mao. vil en større motor med lavere uttak absolutt gi bedre virkningsgrad. Begrenset av vekten.
Effekten  i en elmotor oppgis i såkalt S1 eller kontinuerlig drift. Virkningsgraden er max ved ca 1/3 til 1/2 av dette, og ved økende belastning synker den langsomt.
Dette går igjen i alle de diagrammer jeg har sett.

Jeg tar et forbehold for trefas modellflymotorer, de har jeg ikke sett noe diagram for.
Fikk forresten kjøpt en nylig på salg på Nordby ved Svinesund. Den har en diameter på 28 mm, lengde 25 mm. Regulatoren trekker 25A kontinuerlig, 50 max ved 14volt.
Det skulle bli omkring 0,5 hk ved 40-50.000o/min. 3,900o/min pr volt. Eller mer enn nok til en elassistert sykkel. (med mulighet for dopet sykkel i stedet for syklist)

Pris? Nkr180,- inkl regulator!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

I stasjonære installasjoner der man kan skippe betraktninger om batteri, kontrollere etc er det en faktor for dimmensjonering faktisk. En overdimmensjonert motor er dårlig deal både for innkjøp og driftkostnader i ettertid. Det var vel også det vi lærte på skolen i sin tid.

Rett på nett gir mindre muligheter til å manipulere motorens faktiske liv. Heldigvis gis stadig flere motordrifter i tekniske anlegg en omformer som kan manipulere sinuskurvene betydelig. De kan endre en motors virkningsgrad ved å tilpasse spenning og frekvens etter faktisk belastning. Sett det demonstrert i praksis :-)

Skal ikke kimse av vektfaktoren heller som du er inne på. 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Vel, i morgen har jeg fri fra jobben og henter vidunderet hos importøren
i Sandefjord.

Jeg synes dette er spennende, og elektriske tohjulinger er vel en ganske
fornuftig form for transport er de ikke?

De tar liten plass, de veier lite, de kan frakte to om nødvendig og det er jo
litt frihetsfølelse å cruise rundt på den måten, er det ikke?

elektrolux

Dette har de skjønt for lenge siden i Europa. 2 hjul og strøm er en genial kombinasjon, som bruker minimalt med energi, og gir masse kjøreglede.

Kos deg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Den er vi enige om, electrolux :)

First impressions:

-Sykkelen er er registrert som lett MC, men er bare litt større enn en moped!

-Det er mye plæstikk på en scooter, men allt er skrudd godt sammen, og den
ser jævlig bra ut hvit.

-Fjæringen er fast, den kjører godt, og du kan legge den godt ned uten at noe
tar i.

-Den kjører igang mykt, men etter 3meter er aksen smått sjokkerende, særlig
i 'H' modus, og i hele området opp til toppfart på over 100km/t.

-Den er helt lydløs, bortsett fra dekk- og vindstøy.

-Batteriene virker å være svært kraftige i praksis, etter 50km med testing ladet
de opp på kort tid.

-Allt kan programmeres, regen av deg i fem trinn, resten av leverandøren, inklusive å oppheve toppfartssperren.

-Scootern er Kinesisk, motorkontrolleren er fra uk, programvaren er fra Israel, og de leverer med siste revisjon.

-Den har innebygd lader, ingen 'klædd'. Åpne setet, 3m spiralledning som det
er bare å plugge i. Konge.

-LED baklys/blinklyspærer, blå LED kjørelys, og hovedlys som i en bil med 'linser'

Allt i allt, dette var veldig bra, og et topp alternativ i lett-MC segmentet for oss
elbilfrelste :)

Sjekk ut sfmotor.org for en forhandler nær deg!  8)

elektrolux

Høres veldig bra ut.

Det ligger et forslag ute i EU om at bilsertifikatet skal kunne brukes også på Lett Motorsykkel. Går dette igjennom vil dette bli en stor suksess. Alle kan ha en slik i tillegg til den øvrige kjøretøyparken, og den vil være en mindre barriere både økonomisk og prestigemessig å bryte for dem som enda ikke har skjønt at framtiden er elektrisk.

Vet at kjøreskolene kjemper innbitt mot EU sitt forslag, men tror, og håper, de taler en tapt sak; Det er tross alt de selv som framhever at kjøretøyteknisk håntering bare er en brøkdel av opplæringen. Å lese trafikken blir omtrent identisk enten en kjører bil, moped eller lett MC.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

commiesoft

SitatDet ligger et forslag ute i EU om at bilsertifikatet skal kunne brukes også på Lett Motorsykkel.

Det forslaget tror jeg kommer til å gå igjennom kverna uten videre. Tohjulinger i denne klassen er transport med lavt energi og arealbehov, så de sparer alle for mye penger og tid, og de egner seg tydeligvis svært bra for elektrisk drift.. :)

cra

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. mai 2011, klokken 06:55
Å lese trafikken blir omtrent identisk enten en kjører bil, moped eller lett MC.

Jeg tror kanskje det kan være en fordel med noe sykkel-erfaring før/samtidig med at man begynner å kjøre større og tryggere doninger rundtom i trafikken, så sånn sett tror jeg det kan bidra positivt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på onsdag 08. juni 2011, klokken 21:39
Jeg tror kanskje det kan være en fordel med noe sykkel-erfaring før/samtidig med at man begynner å kjøre større og tryggere doninger rundtom i trafikken, så sånn sett tror jeg det kan bidra positivt. :)

Helt enig. Alle burde kjørt 2 hjulere før de får lov å sette seg inn i et missil på 1-3 tonn. Mange mangler totalt følelsen for veigrep, og tilpasser derfor lite fart og avstand i forhold til det aktuelle veigrepet.
Stavanger:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA