Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nollning av overladmåleren ?

Startet av Poppe, mandag 30. mai 2011, klokken 19:36

« forrige - neste »

commiesoft

Gjett hva jeg nettopp bestilte, en sånn en: :) Bare hvit:



Dukker opp om ca tre uker.. Sjekk sfmotor, nofuel om du vil ha en maken. :)

elektrolux

Gratulerer.

Men er 5 kW nok til 120 km / t ?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Takk! Sykkelen i videoen er omprogrammert, så det er ikke umulig på korte
turer som her. Kontroller og motor er 50% overdimensjonert i forhold til normal
bruk.

Ellers er 90 - 100km/t max, og det holder i lange baner. Jeg kommer til å bruke den rundt 70 - 75km/t toppers, poenget er å følge trafikken i tettbygd strøk, og lang rekkevidde.

Her er i Særp/Fredrikstad er det kork og kø, men ikke kollektivfelt så tohjulinger
er perfekte på midstripa. og det er en opplevelse i seg selv å ta en tur på skogsveier og bakveier med en sånn en :)

commiesoft

Sykkelen er i Norge! Nå er det bare å gi slipp på pengene, ordne med papirmølla
og hente.  ;D

Hvit ser den ut omtrent som den under, som er en litt tidligere modell uten innebygd
lader:

El rayo

Wow! Revers, til og med!

Ser ut som et bra kjøp, Commiesoft.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Beklager, men jeg er fremdeles skeptisk.

Ville sammenlignet den mot Vectrix før du skiller lag med hardt opptjente penger. Flott design, men virker litt underutviklet.

Er du nær Stavanger kan du gjerne prøve min.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

#6
Takk, El Rayo :)

@Electrolux, PDT sin sykkel er Kinesisk modifisert av flere vestlige konstruktører,
fra Uk og USA, deriblandt folk fra gamle Vectrix.

De har 4-5 vestlige konstruktører i jobb i Kina

Her er litt om teknologien

Jeg tror dette er en av de bedre akkurat nå, og batteriene er fantastiske. :)

Lunde

"Overdimmensjonerte" elmotorer er oppskrytt. Virkningsgraden synker med lavere effektuttak. maksvirkningsgrad er på nominell ytelse og et stykke over. Elmotorer tåler en vannvittig overlast alt etter hvor god kjøling den får og hvor lenge overbelastningen pågår. Statisk kontinuerlig overlast i stasjonære anlegg som viftedrift er ikke sammenlignsbart med den svært så varierende belastningen en motor i et kjøretøy får. Forutsatt at man har begrensninger på effektuttaket basert på fysiske temperaturmålinger eller annet som fanger opp "lange bakker" bør faktisk motorene være "underdimmensjonerte" sett i forhold til maks effektuttak.
TH!NKmotoren er på 17kW kontinuerlig effekt, men de henter glatt ut over 50. Tesla er jeg usikker på, men om de hadde dimmensjonert med 280kW kontinuerlg uttak er jeg redd den ville veid over 500 kilo og tatt kål på all glede i bilen. Antar at den har en kontinuerlig effekt på ca 50kW pluss minus maks. Noen som vet sikkert m Teslaen?  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på fredag 20. mai 2011, klokken 22:44
TH!NKmotoren er på 17kW kontinuerlig effekt, men de henter glatt ut over 50. Tesla er jeg usikker på, men om de hadde dimmensjonert med 280kW kontinuerlg uttak er jeg redd den ville veid over 500 kilo og tatt kål på all glede i bilen. Antar at den har en kontinuerlig effekt på ca 50kW pluss minus maks. Noen som vet sikkert m Teslaen?  ;D

Motoren i Roadster er luftkjølt og klarer ikke 200kW kontinuerlig nei, men det gjør heller ikke PEMen. Etter en stund vil man få varsel om overtemp og lavere ytelse. Batteriet er væskekjølt i Roadsteren.

I Model S skal både motoren, batteriet og PEMen være væskekjølt, så kontinuerlig ytelse er vel egentlig kun avhengig av styrken på AC-anlegget (som kjøler ned kjølevæsken). Det er nok en fordel i en såpass tung bil som (forhåpentligvis) også kan trekke henger.

Motorvekten er i onmrådet 50-80kg etter hva jeg skjønner (den væskekjølte er naturlig nok tyngst).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Lifepo4 batterier, og innebygget lader er forbedringer i forhold til Videoen du viste til.

Er støyen også redusert kan har ikke jeg flere motargumenter.

Vi trenger et slikt tilbud i lettvekterklassen, da Vectrix kun fikk registrert 2 sykler i norge som lette motorsykler. Resten er desverre mellomklasseregistrert av grunner jeg ikke kjenner til. Kontinuerlig effekt på Vectrixen er ca 7 hk, mens makseffekten er ca 27 hk. Kan være det som er problemet til tross for 100 km/t toppfart.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

SitatLifepo4 batterier, og innebygget lader er forbedringer i forhold til Videoen du viste til.

Er støyen også redusert kan har ikke jeg flere motargumenter.

Hei, electrolux (og andre)!

Jeg tror det her er en grei elscooter, jeg henter den på Onsdag neste uke, så får vi
se.

Jeg kommer til å legge ut noen videoer på 'youknowwhere' sånn at andre kan sjekke ut på evt. forhånd. :)

commiesoft

BTW, Her er en legendarisk esccoter roadmovie:


PerBear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2011, klokken 22:58
Sitat fra: Lunde på fredag 20. mai 2011, klokken 22:44
TH!NKmotoren er på 17kW kontinuerlig effekt, men de henter glatt ut over 50. Tesla er jeg usikker på, men om de hadde dimmensjonert med 280kW kontinuerlg uttak er jeg redd den ville veid over 500 kilo og tatt kål på all glede i bilen. Antar at den har en kontinuerlig effekt på ca 50kW pluss minus maks. Noen som vet sikkert m Teslaen?  ;D

Motoren i Roadster er luftkjølt og klarer ikke 200kW kontinuerlig nei, men det gjør heller ikke PEMen. Etter en stund vil man få varsel om overtemp og lavere ytelse. Batteriet er væskekjølt i Roadsteren.

I Model S skal både motoren, batteriet og PEMen være væskekjølt, så kontinuerlig ytelse er vel egentlig kun avhengig av styrken på AC-anlegget (som kjøler ned kjølevæsken). Det er nok en fordel i en såpass tung bil som (forhåpentligvis) også kan trekke henger.

Motorvekten er i onmrådet 50-80kg etter hva jeg skjønner (den væskekjølte er naturlig nok tyngst).

Jfr. Wikipedia har Tesla Motors levert Roadster med to forskjellige motorer. Standard med effekt på 185 kW og Sport med 215 kW. Dreiemoment til standard er 270 Nm fra 0-6000 RPM.    Rødlinjen på begge motorene er 14000 RPM.

Vekt er i Wikipedia oppgitt til under 32 kg og det mener jeg er korrekt, Jeg har fysisk kjent på en løs motor på en bilutstilling og vekta var meget lav i forhold til effekten.

Mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lunde

Vekten er nok lav og effekten høy rett å slett fordi motoren er spekket med den overlasten de gir den. Ingen krise det, men om de skulle oppgitt den nominelle rimelig uinteressante lsten den tåler 24/7 ville det blitt feil. TH!NK oppgir 30kW selv om det står 17 continius på motorskiltet. Sistnevnte er av akademisk betydning da det ikke er slik "vi" opplever motoren ;-)

Koblet opp en 400kW pumpemotor i fjernvarmenettet i sin tid, mener den veide ca et tonn og størrelsen nærmet seg en Reva. 400V trefas og to paralelle 240" kabler måtte legges frem.

Elmotorer (også kabler og elektronikk) tåler som nevnt utrolig mye overlast om man bare har kontroll på tiden den går med overlast i kombinasjon med tmperaturmålinger. Statoren er vannkjølet også på TH!NK motoren, derimot er rotoren ikke det. Dermed ligger begrensningene faktisk i selve rotoren. Det er mulig å lade lastmodeller i elektronikken som estimerer rotortemperaturen. Jeg tror ikke den måles i TH!NK i hvertfall. Som kjent roterer jo denne så noen direkte måling blir komplisert. Indirekte med ir sensor er en mulighet, men får ikke gitt et fullt bilde den heller.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Vekten på den gamle TH!NK motoren var ca 40-45 kilo, men den slet med en batterispenning på ca 100V+ ved full belastning. trefas spenningen ut fra en kontroller er ikke lik batterispenningen inn, men en god del lavere. Effekten er jo som kjent en funksjon av spenning ganger strrømmen og siden motorer rates etter strømmen de tåler vil høyere spenning gi langt høyere effekt på samme motor med en gitt vekt. Siden dimmensjonering av alt fra kabler, motor og kontrollere i praksis gjøres etter strømbelastningen er høyere spenning nøkkelen til mange utfrdringer i en elbil ;-) 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA