Trenger man Tesla X?

Startet av Troald, søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: nix på fredag 27. oktober 2017, klokken 17:28
Hva ble konklusjonen?   ;D
Det må det vera dei som vurderar eller har kjøpt bilen som må ta stilling til.

MrOtto

Det som gjør kampen for klimaet tilnærmet umulig er bl.a. når mennesker har fornøyelse av og f.eks. kjøre rundt i overdimensjonerte ting. (Mercedes GL eller Model X 100D, eksempler)Når det gir 17,5 tonn CO2-utslipp å produsere 100kwh-batteriet i en Model X 100D tilsvarer det å fortsette å kjøre 134 615 km i en "skitten" bil med CO2-utslipp på 130 g/km. Bilen drasser rundt på et overdimensjonert batteri. Det blir ingen bedring i klimautsiktene så lenge mennesker ikke ofrer noe i hverdagen, f.eks mindre bekvemmeligheter som plass eller og måtte lade oftere.

Øystein16

Sitat fra: MrOtto på torsdag 02. november 2017, klokken 08:53
Det som gjør kampen for klimaet tilnærmet umulig er bl.a. når mennesker har fornøyelse av og f.eks. kjøre rundt i overdimensjonerte ting. (Mercedes GL eller Model X 100D, eksempler)Når det gir 17,5 tonn CO2-utslipp å produsere 100kwh-batteriet i en Model X 100D tilsvarer det å fortsette å kjøre 134 615 km i en "skitten" bil med CO2-utslipp på 130 g/km. Bilen drasser rundt på et overdimensjonert batteri. Det blir ingen bedring i klimautsiktene så lenge mennesker ikke ofrer noe i hverdagen, f.eks mindre bekvemmeligheter som plass eller og måtte lade oftere.
Ei anna miljøutfordring er kva overskotet ved billegare bruk av elbil vert nytta til.

THE

De tallene jeg finner er for CO2 utslipp fra batteriproduksjon gjelder for 85kWh batteriet til Tesla, og er flere år gamle.

6375 kg CO2 utslipp fra produksjon av 85 kWh batteriet blir ca 7500 kg CO2 fra produksjon av 100kWh batteriet. Jeg kan dokumentere mine tall hvis du klarer å hoste opp dokumentasjon for 17,5 tonn CO2 utslipp fra produksjon av 100 kWh batteriet til Tesla. Forøvrig skal vel Tesla sin Gigafactory bli karbonnøytral siden de forsyner fabrikken med egenprodusert fornybar energi.

Alternativet for meg var å fortsette å kjøre den relativt lille dieselbilen med oppgitt CO2 utslipp på 149 g/km, og reelt utslipp på 170 g/km, langt fra ditt eksempel på 130 g/km. Etter 40-45000 km vil jeg ha 7,5 tonn CO2 utslipp fra dieselbilen gjennom forbrenning av diesel, i tillegg kommer alle CO2 utslipp pga. utvinning, frakt og raffinering av olje, samt transport av drivstoff til fyllestasjonene.

Jeg trenger ikke all plassen i Tesla X, men det er den eneste elbilen som fungerer som eneste bil i husholdningen. Inntil det kommer mindre biler med tilsvarende rekkevidde, like hurtig lading og mulighet til å trekke normale tilhengere, så er min konklusjon at: Ja, vi trenger Tesla Model X.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 02. november 2017, klokken 09:28
Ei anna miljøutfordring er kva overskotet ved billegare bruk av elbil vert nytta til.

For min del er bilholdet med Tesla X dyrere enn det jeg hadde tidligere inklusiv verditap og lånekostnader. Det vil si at vi har mindre tilovers til ferieturer med fly blant annet, og dermed er miljøregnskapet enda mer gunstig ved å bytte til elbil.

Øystein16

Sitat fra: THE på torsdag 02. november 2017, klokken 09:32

For min del er bilholdet med Tesla X dyrere enn det jeg hadde tidligere inklusiv verditap og lånekostnader. Det vil si at vi har mindre tilovers til ferieturer med fly blant annet, og dermed er miljøregnskapet enda mer gunstig ved å bytte til elbil.

Kor mykje må du då totalt tena ekstra for å halda meirkostnaden for Teslaen og kva er miljørekneskapen for inntekta du treng  for å finansiera dette.

THE

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 02. november 2017, klokken 09:58
Kor mykje må du då totalt tena ekstra for å halda meirkostnaden for Teslaen og kva er miljørekneskapen for inntekta du treng  for å finansiera dette.

Som jeg skrev blir det mindre til overs til ferie og på sløse-posten i budsjettet. I stedet for å kjøpe unødvendige kjekt å ha gadgets, en spontan sydentur eller noen ekstra klær, sko, sportsutstyr osv vi ikke har bruk for, så kjører vi heller med utslippsfri bil. Penger inn og penger ut er uforandret, men budsjettpostene er justert. Jeg kan ikke se at det skal skape noen negativ miljøpåvirkning.

Øyvind.h

Sitat fra: THE på torsdag 02. november 2017, klokken 09:32

Helt klart positivt regnestykke for min del. Lavere forbruk og kutt i flyreiser.

Sykler til jobb og sitter på kontor. Bilkjøp fører ikke til at jeg gjør jobb som ellers ville stått ugjort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

......kva er miljørekneskapen for inntekta du treng  for å finansiera dette.
Hva mener du egentlig med dette spørsmålet[emoji47]?

Fremstår som enten prinsipielt mot forbruk eller helst utrolig kverulantisk!

Hva gjør du selv med inntekt og transport?

JR Ewing

Hei. Fersk bruker på formuet som vil dele sine betraktninger angående Model X som familiebil (såkalla luksusbil i følge enkelte politikere).

Vi la inn bestilling på en X100D i september. Dette valget tok vi av forskjellige grunner. Vi har 3 unger, bur på austlandet og reiser ofte på besøk til familie på vestlandet. Ny bil måtte derfor ha plass til 3 barneseter, vi ville ha 7 seter slik at vi faktisk kan ta med andre og ikkje alltid ha full bil, og sist men ikkje minst ville vi ha en sikker bil med moderate drifstoffutgifter.
Vi har kjørt en Tahoe 2004 modell med 5,3 bensin-V8 som familiebil etter at nr 3 kom til verda så veit kva det kan koste å kjøre fossilt:).
Vi har vurdert Q7, Disco 4, Sharan, men budsjettmessig så vart kostnadane per mnd sammenlignbare om vi sammenligna å kjøpe brukt dieselpurke til 550 tusen eller om vi gjekk for X.
Miljø, sikkerhet, flett ny bil med gadgets og ikkje minst effekt gjorde at vi landa på X i staden for alternativa. CO2 rekneskapen for vår del vil gå i null i løpet av ganske få km når vi byttar frå 1,6 l/mil på blanda kjøring til elektrisk!

Hadde det ikkje vore for model X så hadde ikkje vi gått for elektrisk enda basert på vårt bilbehov. Så kan Erna & co kalle det for så mykje luksusbil dei berre vil. Etter mitt syn er dette et populistisk utsagn som media fortsetter å hype opp. Dersom Model X er luksus, kor mange andre fossil-bilar skal en då plassere i samme kategori? Eg vil foreslå Q7, XC90, V90, BMW 5-serie, Audi A6 osv osv. Opplevd luksus kan i mange tilfeller vere høgare i disse enn i Tesla har eg også erfart.
Valget vårt låser mykje pengar i bil dei neste 8 åra, for vi er ikkje i kategorien der pengar ikkje betyr noko. Men avgiftsfritak, driftsutgifter samt miljøhensyn gjorde at vi likevel gjekk elektrisk og bestilte en bil dobbelt så dyr som alternativa vi hadde sett på.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

arthur

Du kan like det, eller ei, men det er nok flere enn bare Erna & co som vil hevde at en Tesla er en luksusbil! I følge tall fra SSB så er jo også kjøpere av Tesla en utpreget høyinntektsgruppe, i alle fall mener nok det store flertallet av befolkningen at inntekter på godt over en million må anses som en høy inntekt og en bil til en million som en luksusbil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Puh, da har jeg ikke luksusbil. Min kostet bare 790k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på torsdag 02. november 2017, klokken 13:44
I følge tall fra SSB så er jo også kjøpere av Tesla en utpreget høyinntektsgruppe, i alle fall mener nok det store flertallet av befolkningen at inntekter på godt over en million må anses som en høy inntekt og en bil til en million som en luksusbil.
Ja du er ikke den første som lar seg lure av statistikken. Kikket man nærmere på tallene kunne man konstatere at median var rundt halvparten av snitt-tallet.

X starter for øvrig på 670.000,-, og med rimelig drivstoff, bom og årsavgift tåler den TCO sammenligning med langt rimeligere dieselbrakker. Med andre ord-langt unna det jeg ville definert som luksusbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: arthur på torsdag 02. november 2017, klokken 13:44
Du kan like det, eller ei, men det er nok flere enn bare Erna & co som vil hevde at en Tesla er en luksusbil! I følge tall fra SSB så er jo også kjøpere av Tesla en utpreget høyinntektsgruppe, i alle fall mener nok det store flertallet av befolkningen at inntekter på godt over en million må anses som en høy inntekt og en bil til en million som en luksusbil.
Du er klar over at tallene til SSB er gjennomsnitt? I forhold til gruppa.

Hvis Kjell Inge Røkke og Petter Stordalen kjøpte seg I-Miev vil snittet i den gruppa stige skyhøyt.

Alle jeg kjenner med Tesla har ikke over millionen i lønn. Sikkert naturlig siden jeg ikke har millionlønn selv. Men det er soleklart en del folk med høy inntekt som kjøper Tesla. Hadde en utelukkende snakket om P100D modellene så kunne jeg forstått argumentet, men ikke når en drar alle over en kam.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. november 2017, klokken 13:50
Ja du er ikke den første som lar seg lure av statistikken.

Gjentar ordtaket:  Skal du lyve troverdig, bruk statistikk ;)

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 13:57
Hadde en utelukkende snakket om P100D modellene så kunne jeg forstått argumentet, men ikke når en drar alle over en kam.

... og det er nettopp her den foreslåtte "Tesla skatten" viser hvor lite gjennomtenkt den er siden den går på vekt, ikke på pris eller ytelse. Men som forhandlerkort de uansett har planer om å gi seg på så fungerer det sikkert - dersom det da ikke skårer selvmål med tanke på KrF sin tilnærming i dagens media ;)
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA