Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte drivakselmansjett

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 28. mai 2011, klokken 06:44

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Som mitt andre ombyggingsprosjekt for sykkel har jeg fullført datterens 24 tommer Specialized Hot rock A1. Originalsykkelen er lett og sterk.

Elsykkelen er bygget med et ombyggingssett fra østerrikske Elfkw og innenfor norske regler. 250 W navmotoren for bakhjulet ble bygget inn i 24 tommer felg hos Elfkw. En såkalt multi modus kontroller sørger for oppstartshjelp inntil 6 km/t. Deretter gir motoren assistanse inntil 18 km/t så lenge man trør. Fartsbegrensningen er lagt inn for å gi ekstra sikkerhet siden det er en barnesykkel. Motorkraften reguleres med tommelgasshåndtak og er rikelig i massevis for en såpass lett sykkel. Selv de bratteste bakker kan forseres uten pedalkraft, men pga. navmotorens frihjul fungerer sykkelen også godt når man trør.

Batteriene er 36 V gressklipperbatterier fra Bosch - kun 2,6 Ah og lav vekt. På lengre turer tar vi med to slike batterier. Ett av batteriene ligger i pappas sykkelveske slik at vekten på barnesykkelen blir lav.  :)

Noen andre som har bygget elsykkel for barn?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Hvordan sørger du for at batteriet ikke blir tømt for mye? Ligger elektronikken i selv batteriet?
Dyre greie disse batterier
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 01. mai 2011, klokken 23:10
Hvordan sørger du for at batteriet ikke blir tømt for mye? Ligger elektronikken i selv batteriet?
Elektronikken ligger i batteriet, i hvertfalll i det batteriet til  Bosch gressklipper som jeg dissekerte og brukte til modellfly.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Ken på søndag 01. mai 2011, klokken 23:10
Hvordan sørger du for at batteriet ikke blir tømt for mye? Ligger elektronikken i selv batteriet?
Bosch fatpack ser ut til å ha lite elektronikk innebygd (ikke BMS). Derimot har kontrolleren 31 V nedre grense for strømuttak. Battericellene er Konion-type - visstnok matchet slik at de fungerer greit uten ytterligere individuell regulering.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerBear

Dette var en flott elsykkel, tipper datteren din er populær hos guttene!  ;)

Når det gjelder batterier har alle de kinesiske li-ion pakkene jeg har åpnet, dvs 10-12 stk, en eller annen form for BMS.

Uansett BMS skal et elsykkelbatteri være egensikkert. BATSO-01, en sikkerhetsstandard som er utviklet for Li-ion elsykkelbatterier inntil 12 kg tester batteriene med eventuell BMS frakoblet. Testen kan leses her:

http://www.batso.org/Standards/Batso-01

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Carl Anton Stenling

#5
Sitat fra: PerBear på mandag 02. mai 2011, klokken 17:44
Uansett BMS skal et elsykkelbatteri være egensikkert. BATSO-01, en sikkerhetsstandard som er utviklet for Li-ion elsykkelbatterier inntil 12 kg tester batteriene med eventuell BMS frakoblet.
Jeg tenker at Bosch nok har vurdert det som mer hensiktsmessig å levere battericeller som ikke behøver aktiv balansering. Da er det ihvertfall ingen balanseringselektronikk som kan svikte. Litt uvanlig tilnærming, men har fungert greit i både elsykkel og gressklipper noen år nå.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

El rayo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 02. mai 2011, klokken 06:27
Battericellene er Konion-type - visstnok matchet slik at de fungerer greit uten ytterligere individuell regulering.

Carl Anton
Cellene i den pakka jeg åpnet var Samsung. De ser ut til å være svært godt matchet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA