Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

offpist

E-Golf batteri pakken består tydeligvis av 3 forskjellige moduler.
8 stk 5QE-915-599-N (med control board).
9 stk 5QE-915-599-L ( uten control board).
10 stk 5QE-915-599-M (liten, uten control board).

Det betyr at om vi må flytte over disse kretskortene så er det bare 8 kretskort som må flyttes over.
Nå gjenstår det bare å åpne 2017 batteripakken å gjøre litt sammenligninger..
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

ReneM

Er det nødvendig med å flytte alle disse kretskortene? Regner med at det er en standard protokoll for kommunikasjon mellom HV styreenhet og CAN gateway.

Jeg ser i VCDS at det er mulig å endre «størrelse» i HV enheten. Dersom du klarer å anmelde nytt batteri i CAN gateway kan jeg ikke ser for meg at det er nødvendig å bytte masse controllere.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

offpist

Problemet er at jeg får ikke hjelp av møller å melde nytt batteri inn i CAN nettverket.
Har selvfølgelig et ønske om å bytte minst mulig moduler.. Så vil gjøre det litt steg for steg.

Kan du utdype hvor man endrer "størrelse" på batteriet?
Kjører:

ReneM

Der spør du noe vanskelig ;) har ikke bilen i nærheten man skal se om jeg finner riktig adapsjon i morgen!

Mener det er utrolig merkelig at møller er så bastant imot til å melde batteriet inn i systemet. Er du sikkert på at den har component protection og nekter å snakke samme med CAN nettet.

Edit: har vært i bilen og tatt en titt. Du kan «si» til bilen hvilken størrelse systemet skal ta hensyn til. Ligger i adaptions på CAN controller. Se bildet.

Edit2: SER også at batteriet er registrert til VIN. Det er en adaption på selve batteriet. Her trenger du en security code til å endre den til bilens VIN. Så jeg tror at du må:

1. Endre størrelse i CAN gateway (det kan du gjøre uten security acces)
2. Endre VIN på batteri controller til din VIN.
3. Tar veien videre derfra. Hadde ikke vært overrasket hvis det er alt som trengs.

4. Bytte ombordlader og kode den til 32A slik at du kan lade med 7,2 kW. Muligens at du må bytte kabler der for å tåle mer belastning, men samtidig hadde jeg ikke vært overrasket hvis det er unnødvendig.

offpist

Takk men er du er sikker på at det ikke er kapasiteten på 12V batteriet det er snakk om her?
Mitt 12V batteri er 58AH.
Kjører:

ReneM

Tror nok du er rett i den. Skal undersøke det litt nærmere i kveld.

MrBacardi

Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:15
e-Golf er en konvertert fossilbil, ikke designet som elbil. Men hvilke biler er det som egentlig er klargjort for oppgraderinger? Utviklingen går videre, og de pakker cellene tettere, celler med høyere energitetthet etc. så får en stadig mulighet til kapasitetsøkning.

Dessuten har Mk7 e-Golf begrenset tid i salg, Mk4 kom i '97, Mk5 i 2003, Mk6 i 2008 (var egentlig facelift av Mk5) og Mk7 i 2012, så blir ikke overrasket om det kommer en helt ny Golf om to til tre år. 190km har gjort susen i tre år, og det vil ikke være veldig overraskende om 300km også da ender med å leve til ny modell dukker opp. Blir det veldig økning i rekkevidde på tilgjengelige konkurrenter må de kanskje gjøre noe i mellomtiden, men det får de nok til.

Golf Mk8 kommer nok dessverre ikke som elektrisk variant i følge BilNorge : http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48621

ID-konseptet som gjelder for VW framover.

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jensjacob

Tør man spørge hvad status er og hvad næste skridt er ? Er du nået dertil at der skal hackere på banen som også selv bevæger sig på kanten af hvad de kan ?

Det her projekt må bare ikke gå i glemmebogen!
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

stefse

At den fases ut kan bety at eGolf blir en ettertraktet elbil i lang tid fremover. Og det vil garantert bli etterspørsel etter batteri-retrofit løsninger.
Det er litt tidlig enda, siden garantien fortsatt gjelder på bilene, men den første tuningsjappa som knekker koden og tilbyr batteriløsninger, er sikret business i mange år fremover.
Ville valgt SW approachen her, og fått skrevet ned så mye som mulig av det som må gjøres, slik at neste bil blir copy&paste.
Kanskje tatt turen til Øst-Europa og fått noen bil-hackere der til å jobbe på den.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

offpist

Desverre ikke så mye fremdrift her.
Jeg vurderer å avslutte prosjektet for verken jeg eller Elbilmek har nødvendig kompetanse til dette.
Elbilmek har skissert noen forslag, men jeg er usikker på om de vil lykkes.

Så hvis noen vil ta over, så har dere en mulighet her..
Ligger annonse under kjøp/salg av deler.
Kjører:

ReneM

Sitat fra: offpist på torsdag 09. november 2017, klokken 12:22
Desverre ikke så mye fremdrift her.
Jeg vurderer å avslutte prosjektet for verken jeg eller Elbilmek har nødvendig kompetanse til dette.
Elbilmek har skissert noen forslag, men jeg er usikker på om de vil lykkes.

Så hvis noen vil ta over, så har dere en mulighet her..
Ligger annonse under kjøp/salg av deler.

Hva er det som ikke vil kommunisere? Får du opp HV batteriet i VCDS? Kan du eventuelt legge ut en autoscan?

offpist

Jeg spør igjen, er det noen med en 300km E Golf som er villig til å kjøre en auto scan fra bilen, gjerne noen målinger av cellespenning ved fullt batteri.
Kjører:

emmern

Må man ikke ha utstyr for det? Har 300, men ikke noe som kan lese ut data.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

offpist

Ja man må ha en Ross Tech kabel.
Jeg bor i Oslo og kan lese det ut (helt ufarlig).

Har postet en tråd på Ross Tech forumet men ikke mye erfaring på området der heller desverre.
Kjører:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA