Hva kjøper jeg til ca 230 000?

Startet av TantePose, torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:33

« forrige - neste »

TantePose

Hei.

En kollega ønsker å kjøpe brukt el-bil til ca 230 000.

Den må ha:
- hurtiglading
- lading på vanlig nett (ikke Zoe)
- Standard rekkevidde rundt 300 km, dvs min 150 km på vinter og min 200 km sommer.

Hva bør hun kjøpe?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Jeronan

#1
BMW i3 94Ah 2017 edition, but I doubt she is able to buy one for 230.000 NOK.

The 30kWh Nissan Leaf might manage 200km in Summer (if you drive carefully), but can barely manage 150km in winter time.

Our BMW i3 2017 model manages 220-230 in summer and 180-190km in winter time in standard Comfort mode easily!
Fantastic car, but it will cost a bit more than 230.000 NOK even second hand, since the car is less than a year old.

So she will be looking at least around 260.000-270.000 NOK.

The charged Edition for example here:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106213932

So you might find one with more km on the counter for less.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hma

Hyundai Ioniq er det første jeg tenker på. Mange kunder har ventet svært lenge på sine biler, opp mot ett år har jeg lest, men enkelte Hyundai-forhandlere kan levere biler med teknikk-pakke til veiledende pris (241'000 bil +25'000 teknikk) til jul 2017. Verdt noen telefoner. Ioniq ser bra ut, har super rekkevidde i klassen, lader raskt og kan lades hjemme.

Ellers, legg litt mer i potten og kjøp nye Nissan Leaf (40kWh batteri). Pris er ca 290'000 og den kan leveres mars/april 2018.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Jeronan

Sitat fra: hma på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:44
Hyundai Ioniq er det første jeg tenker på. Mange kunder har ventet svært lenge på sine biler, opp mot ett år har jeg lest, men enkelte Hyundai-forhandlere kan levere biler med teknikk-pakke til veiledende pris (241'000 bil +25'000 teknikk) til jul 2017. Verdt noen telefoner. Ioniq ser bra ut, har super rekkevidde i klassen, lader raskt og kan lades hjemme.

Ellers, legg litt mer i potten og kjøp nye Nissan Leaf (40kWh batteri). Pris er ca 290'000 og den kan leveres mars/april 2018.

I hardly doubt anyone can get a Hyundai Ioniq before the end of this year!
Anyone placing an order now won't get the car within 12 months. So earlierst October next year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sylwester

Nye Leaf klarer 14mil de kaldeste dagene. For ikke du finner en til en prisen.

Mitt råd er øk budsjett eller reduser rekkeviddekravet ved ladeløsning på jobb el.l.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

stromifokus

Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:33
Hei.

En kollega ønsker å kjøpe brukt el-bil til ca 230 000.

Den må ha:
- hurtiglading
- lading på vanlig nett (ikke Zoe)
- Standard rekkevidde rundt 300 km, dvs min 150 km på vinter og min 200 km sommer.

Hva bør hun kjøpe?
Kia Soul 30 kWh:
-har hurtiglading
-har IT/TN nett og opp til 32A
-klarer 150 km vinter/ 200 km sommer
Koster ny fra 245k
Finnes på lager (ikke 1-2 år i framtiden)

Har vi en vinner her?

Jeronan

#6
Sitat fra: stromifokus på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:05
Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:33
Hei.

En kollega ønsker å kjøpe brukt el-bil til ca 230 000.

Den må ha:
- hurtiglading
- lading på vanlig nett (ikke Zoe)
- Standard rekkevidde rundt 300 km, dvs min 150 km på vinter og min 200 km sommer.

Hva bør hun kjøpe?
Kia Soul 30 kWh:
-har hurtiglading
-har IT/TN nett og opp til 32A
-klarer 150 km vinter/ 200 km sommer
Koster ny fra 245k
Finnes på lager (ikke 1-2 år i framtiden)

Har vi en vinner her?

People report max 120-130km realistic range in winter time, even with the new 30kwh Soul. :-/
The Kia Soul isn't exactly an aerodynamic marvel and as such not really energy efficient.

Really, when it comes to winter performance and small electric cars available within a short time. Only BMW i3 94Ah and Renault Zoe 4.0 manages 150km+ in winter time.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hma

Sitat fra: sylwester på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:47
Nye Leaf klarer 14mil de kaldeste dagene.
Du mener vel at Leaf med 30kWh-batteri klarer 140km på det dårligste.
Nye Leaf har 40kWh-batteri og vil være innenfor spesifikasjonene til trådstarter (bortsett fra pris ...).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Jeronan

#8
Sitat fra: hma på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:18
Sitat fra: sylwester på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:47
Nye Leaf klarer 14mil de kaldeste dagene.
Du mener vel at Leaf med 30kWh-batteri klarer 140km på det dårligste.
Nye Leaf har 40kWh-batteri og vil være innenfor spesifikasjonene til trådstarter.

Yes, but only available is the Launch Edition for 290.000 NOK and won't be delivered until April 2018 "earliest"! So there can and will be a delay for new orders, as they already have over 2000 pre-orders now, so I won't be surprised that people ordering now will be lucky to even get the new leaf before summer next year.

But yes... if she can be patient and stretch the budget, the new 2018 Leaf is a good option.

EDIT: But then again.... if she can stretch the budget to 290.000 NOK, she can get a brandnew BMW i3 94Ah Charged Edition with quick delivery time!
So why wait for the new Leaf?  The BMW i3 has also superior thermal battery management, something the new Nissan Leaf still won't have! /shrug
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TantePose

Da koker det vel ned til Leaf 30 kWh eller Soul 30 kWh hvis hun skal holde seg sånn ca innenfor budsjett.
Takk for hjelpen dere.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

stromifokus

#10
Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:39
Da koker det vel ned til Leaf 30 kWh eller Soul 30 kWh hvis hun skal holde seg sånn ca innenfor budsjett.
Takk for hjelpen dere.
Leaf 30 kWh brutto
Soul 30 kWh netto

sylwester

Sitat fra: hma på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:18
Sitat fra: sylwester på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:47
Nye Leaf klarer 14mil de kaldeste dagene.
Du mener vel at Leaf med 30kWh-batteri klarer 140km på det dårligste.
Nye Leaf har 40kWh-batteri og vil være innenfor spesifikasjonene til trådstarter (bortsett fra pris ...).

Virkelig? La oss si at du kjører ned til 1kWh (500Wh før skillpadde) og regner med litt kapasitetstap i de første årene (10%), da har du 28*0,90-1=24,2 kWh. For 14 mil må du klare deg ned under 173kWh/km og ca 17km med varsel om lavt batteri!

Selv uten å ta høyde for kapasitetstap må du være under 195kW/km.

På de kaldeste dagene == varmepumpen virker ikke så bilen bruker like mye som min bil på oppvarmingen på den gamle måten.


PS: trådstarter vil ha 15 mil..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

goggo

Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:39
Da koker det vel ned til Leaf 30 kWh eller Soul 30 kWh hvis hun skal holde seg sånn ca innenfor budsjett.
Takk for hjelpen dere.
Ja, så enkelt er det.

Leaf gir best rekkevidde hvis du kjører mye på motorvei eller over 90 km/t, mens Soul gir best rekkevidde hvis du kjører saktere. Husk at du må ha modellene med varmepumpe (gjelder både Leaf og Soul) for å kunne oppnå vinter rekkevidden du har spesifisert.
De er veldig forskjellige biler mht kjørestilling og utseende, så prøvetur med begge anbefales.

Leaf har muligens noe mere småfeil, men det er 7 års garanti og de er raske med å utbedre eventuelle feil. 
Og så har ikke Soul noen app selvfølgelig, for de som synes det er viktig.

Selv er jeg Soul fan, bare så det ikke er noen tvil om den saken :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA