Regjeringen foreslår Teslaskatt

Startet av T.K, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:53

« forrige - neste »

T.K

Kr. 70 000 økning for modell X, med innføring av vektavgift, er forslaget fra regjeringen for 2018, i flg. VG.

Hva med de som har bestilt og får utlevering i 2018? Eventuelt de som er i ferd med å bestille? Må de også betale avgiften i fall den blir vedtatt?

Kanskje en avgiftsekspert kan uttale seg her? Tror ikke jeg vil spørre en Teslaselger om dette...

Kimpala

De kommer nok med en dato litt fram i tid som blir knekkpunktet
X
3

CaZpaH

Sitat fra: Kimpala på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:14

Forrige runde med endring i bilavgifter gikk skillet 1. Januar 2017.... men dette er vel bare en lekkasje. Så gjenstår å se hvordan detaljene blir.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Mons

Skatt på vekt er jo veldig ødeleggende for biler med store batteri og lang rekkevidde. Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig å si at momsfritaket slutter ved et fastlagt beløp, hvis det egentlig er luksus de ønsker å skattlegge?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

T.K

Sitat fra: CaZpaH på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:18
Sitat fra: Kimpala på onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:14

Forrige runde med endring i bilavgifter gikk skillet 1. Januar 2017.... men dette er vel bare en lekkasje. Så gjenstår å se hvordan detaljene blir.

De som har bestilt i dag eller for noen dager siden har ikke så lang tid med å sjekke detaljer, kun timer eller få dager før bestillingen er låst. Og de som bestilte for en uke siden eller mer kan vel ikke heve kjøpet?

geear

Oida. Blir det 1.1.18 så regner jeg med Tesla også har sitt på det rene i forhold til en eller annen disclaimer om myndighetsavgifter/toll som gjør at jeg evt må punge ut 70 lapper ekstra...

Plutselig veldig lite interessant å utsette registrering til 18 iallfall - om jeg får valget.

Yngve Solheim

Bestilte en i går, hmm nå ble jeg litt stressa.

T.K

Jeg avbestiller. 70 000 - 90 000 kroner er diesel og bomavgifter i flere år. Orker ikke lenger elbil med kort rekkevidde og lang ladetid og model x blir nå for dyr, rett og slett

Vhagar

Du er klar over at dette ikke er vedtatt politikk enda? Først skal det forhandles og dette er ett av de punktene som er slengt inn som et forhandlingskort støttepartiet kan få æren av å fjerne uten at det velter statsbudsjettet.

For min del, X75D, ser det ut til å være under 60 tusen. Avbestiller jeg taper jeg 30 tusen. Avgiften tilsvarer ca 6 års driftstid i diesel/bom for min del. Så regnestykket med "billigere å eie elbil" går ikke helt opp. Spørsmålet er bare hvilket tap som svir mest. Men nå har jeg ikke troa på at dette blir gjeldende fra nyttår, til det er motstanden politisk for stor. Så får vi se hva hestehandelen utover høsten fører til. Jeg har god tid til å avbestille dersom bilen ikke skulle dukke opp før over nyttår.

Den nye veiavgiften, trafikkforsikringsavgiften, blir også kr. 0,- for elbiler.
https://www.tff.no/informasjon/trafikkforsikringsavgift/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Tai

Sitat fra: T.K på torsdag 12. oktober 2017, klokken 16:17
Jeg avbestiller. 70 000 - 90 000 kroner er diesel og bomavgifter i flere år. Orker ikke lenger elbil med kort rekkevidde og lang ladetid og model x blir nå for dyr, rett og slett

Da kjøper du en Model S istedet  :+1:

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Baresorgen

Blir jo nervepirrende dager frem til jul... :o 8) Blir avgiften utsatt eller avlyst...eller blir den innført allerede 1. januar... Hvor mange Model X greier Tesla å dytte inn i landet før avgiftene smeller i været?

Ser endog at Tesla hinter om "Sent desember" på levering av Model X 100D fortsatt - hvem tørr satse på dette nå :o - og hvor reelt er det? Kanskje noen her som har mottatt bil i det siste og kan fortelle hvor mange dager det har gått fra bestilling til levering?
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Karlsvik

Bestilte selv en X i går  :-\ . Selger sa at de skulle gjøre hva de kunne gor å levere til jul. Nå er jeg litt i tvil. Har fram til neste onsdag å avbestille uten tap.

Det er utrolig synd at det skulle kom ekstra avgift på model x nå. Det er nok ikke bare jeg som har strekt meg langt for å kjøpe denne. Desverre er jeg avhengig av 4x4 og med en slik pris måtte det bli hovedbil med hengefeste.

Tiden får vise om jeg fortsetter å kjør gammel dieselbil ::) :+1:

Jeronan

If you don't want to risk having to pay 70k NOK, switch your order to inventory.

There are still a lot of model X to choose from if you're quick.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Karlsvik

Hvordan får opp oversikten? På inventory bilene?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA