Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?

Startet av Kramzz, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

snd

P85D fordi den har følgende:
AP1, regnsensor, nextgen seter foran og bak, sportsunderstell, alcantara på dash, ekte skinn, dobbeltlader (22 kW AC), knapp for deaktivering av AP, serviceavtale inkl. alle slitedeler unntatt dekk, mulighet for 35 W xenon oppgradering og gratis supercharging.

Alt over veier opp for manglene: dårligere isolert ledningsnett ift. biler fra sept. 2015, facelift front og stor DU som er mindre pålitelig.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

hma

Best og mest for pengene er selvsagt Model S 85 "classic" (pre-AP) ;)
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kramzz

Mangen gode poeng her! Din P85D høres ut som en av de bedre☺ bare det at man kan deaktivere ap er jo kjempe bra! Ble gal av cruise control med Ap, bremset jo ned når man kjørte i svinger,passerte skilt osv.Dette var skuffende syns jeg.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Øyvind.h

Sitat fra: eKramer på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
bare det at man kan deaktivere ap er jo kjempe bra!

Da må man avinstallere hele AP pakken. Det er ikke mulig å kjøre med ren cruisecontrol med AP biler, kun adaptiv cruise. De eneste gangene jeg savner ordinær cruise er når fronten er dekket av snø slik at radaren ikke fungerer :)

Ellers har jeg testet P85+. Det var den Teslaen jeg har likt aller minst. Grusomt ukomfortabel på ujevnt underlag. Den lille ekstra stivheten i svinger veier ikke opp for hvor ubehagelig den var over ujevnheter. Måtte kjøre mye saktere over ujevnheter.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:26
Bekymret for:
....
1. Nextgen seter kan tiltes noe mer bakover enn premium, og oppleves derfor som bedre på lårstøtte. I tillegg har de bedre sidestøtte enn både premium og de gamle standardsetene. Nextgen er nok de setene jeg har likt best. Premium var litt nedtur, bortsett fra den elektriske nakkestøtten, som forsåvidt dessverre har en bug hvor den senker seg litt fra toppnivå når bilen står parkert (feilmeldt).
3. Det er helt individuelt. Selv har jeg dratt reell nytte av den en gang på fire år. Ikke sikkert du vil savne den, men det vet du best :)
4. Teslas skinn er jo godt kjent for dårlig kvalitet. Vegan kan nok ikke være dårligere. De hvite vegansetene har i  praksis vist seg å være langt mer holdbare.
5. Alle Teslaer solgt så langt har gratis supercharger inkludert. Enten 400kWh årlig eller ubegrenset. Man må være tung bruker av supercharger for å dra særlig økonomisk nytte av ubegrenset vs 400kWh. Neppe særlig innvirkning i bruktmarkedet selv om enkelte kjennere vil skille på dette.
8. Teslas regnsensor har aldri vært blant de beste. Den ble på ett tidspunkt omdøpt til monsuun sensor, ettersom den selv på det mest sensitive hakket ofte ikke slår inn før man må trykke på den manuelle knappen. Selv opplever jeg at den er litt opp og ned. Noen ganger fungerer den bra. Andre ganger er den alt for treg. AP2 må jo få dette på plass etter hvert. Ingen vei utenom. Og tror ikke den kan bli dårligere enn AP1 regnsensor.
9. De gamle lysene har i test vist seg å være bedre enn de nye, spesielt om man går for 35W oppgradering. De nye LED-lampene virker bedre, men man blir lurt av mer egenblending, og ujevn spredning. Samtidig setter jeg selv pris på bredere lysbilde, og synes lysene er helt OK. De gamle lyskjeglene var for smale etter mitt syn. Men fortsatt synd Tesla ikke har dreibare hovedlys lys, selv om de adaptive grøftelysene er gode i lav hastighet.
10. Ofte for treg til å dimme opp synes jeg. For kravstor til fravær av lyskilder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: hma på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:26
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?

Bare i september var det vel over 1000 nordmenn som var villige til det siden de kjøpte ny TMS fremfor en brukt klassiker på Finn.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Cato76

Da er jeg aktiv på forumet igjen, etter 8 måneder med "ventebil" mellom to Teslaer. Som signaturen min sier så har jeg kun hatt P85 og P85D. For det første er det stor forskjell på P85 2013 og 2015. Denne er mye bedre sammenkrudd og mer tight på alt. P85D'en var som å kjøre på skinner - trygt, men ikke så leken.. P85D'en føltes selvfølgelig mye mer agressiv, og jeg fikk et større smil når jeg dro på fra 0->tillatt fatsgrense  8)

Denne gangen sto det mellom P85 og 85D, men med like parametre på fart, så falt valget på P85 som også er en kanon bil og mye mer leken  :+1:

Bilen jeg kjøpte nå har alt av tilgjengelig utstyr (ja, til og med 7-seter)  :) :) 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:53
5. Alle Teslaer solgt så langt har gratis supercharger inkludert. Enten 400kWh årlig eller ubegrenset. Man må være tung bruker av supercharger for å dra særlig økonomisk nytte av ubegrenset vs 400kWh. Neppe særlig innvirkning i bruktmarkedet selv om enkelte kjennere vil skille på dette.

Dette stemmer da ikke? 60kWh-modellen ble da solgt uten SC i starten (ikke mulig å hurtiglade i det hele tatt), dette kostet ekstra. Kjøpte man CHAdeMO-adapter måtte man innom verkstedet for å få slått på muligheten i bilen til å bruke dette.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:54
Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)

Isn't the whole point that Model 3 owners are going to pay per minute (or per use), like on third party commercial chargers (Fortum, etc) to pay back the cost of the network for Tesla?

Hasn't that been the plan from the start?  That owners of the high end cars ( Model S, Model X ) get the free Super charger as sales incentive, but that the Network costs would be covered by owners of the cheaper Model 3 and Y.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:53

8. Teslas regnsensor har aldri vært blant de beste. Den ble på ett tidspunkt omdøpt til monsuun sensor, ettersom den selv på det mest sensitive hakket ofte ikke slår inn før man må trykke på den manuelle knappen. Selv opplever jeg at den er litt opp og ned. Noen ganger fungerer den bra. Andre ganger er den alt for treg. AP2 må jo få dette på plass etter hvert. Ingen vei utenom. Og tror ikke den kan bli dårligere enn AP1 regnsensor.


Jeg har prøvd denne, og i likhet med erfaring med regnsensoren på min pre-AP synes jeg det stikk motsatte. Den er fullstendig hyperaktiv og går over på manisk visking på full hastighet bare ved noen stakkars regndråper. Har gått over til Rain-X på ruten og å bare "glemme" sensorinnstillingene, kun bruke manuelt på ved behov.
:)

Øyvind.h

Kjenner jeg må ta meg bryet med å legge på RainX snart. Var veldig fornøyd med det på S`en. Men X`ens frontvindu er større og høyere. Mer pes å legge på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Jeg gjør ruta skikkelig ren og legger Fusso Coat. Deretter rainx (vel, Biltema sin variant) oppå. Det har fungert veldig bra og ser ut til å ha god holdbarhet.

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:54
Du har teknisk sett helt rett. For noen år siden var supercharger ekstrautstyr på S60. Hvor mange som droppet det vet jeg ikke, men det utgjør ikke en stor andel av solgte biler i Norge :)

Men poenget med punkt 5 var det at nye biler leveres med ubegrenset lading, mens de har 400kWh inkludert årlig for eier nr 2.

De ytterst få bilene som ikke kan hurtiglade overhodet tar nok en langt større smell enn de som har 400kWh vs ubegrenset, men smellen er begrenset oppad til prisen for aktivering av supercharing. Er det 10-15.000,- vi snakker om for den? Det var vel bare mulig i 2013 og muligens deler av 2014. Husker ikke helt hva prisen for dette var da :)

Tror det var 16.900 å aktivere det senere på S60 og noe slikt som 12-13.000 om en kjøpte det med bilen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:57
Kjenner jeg må ta meg bryet med å legge på RainX snart. Var veldig fornøyd med det på S`en. Men X`ens frontvindu er større og høyere. Mer pes å legge på.
Aquapeel er et alternativ som etter sigende skal holde mye lengre, er kapselbasert så enkelt å påføre.

Just A tip [emoji1360]

https://www.ebay.com/i/252855996052

Knut Røe

Brukt aquapel et par ganger, det er et litt rart produkt.
Legger igjen en skitten hinne på ruta etter en stund som er vanskelig å få bort. Tror jeg foretrekker uten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA