Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken model er folk mest/minst fornøyd med?

Startet av Kramzz, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:59
Brukt aquapel et par ganger, det er et litt rart produkt.
Legger igjen en skitten hinne på ruta etter en stund som er vanskelig å få bort. Tror jeg foretrekker uten.
Høres ut som enten dårlig forarbeid eller forurensning.

E_S

Har brukt glasspolish (både Autoglym og Sonax, de virker veldig like) først, så Rain-X eller Turtles variant av det samme. (lukter det samme, er nok det samme) Det virker som det holder ganske bra, og så er det ganske billig. :)
:)

hma

Sitat fra: fonberg på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:12
Sitat fra: hma på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:26
Hvem er villige til å legge 100-400'000 på bordet for å få adaptiv cruice-control, styreassistent og trekk på alle fire?

Bare i september var det vel over 1000 nordmenn som var villige til det siden de kjøpte ny TMS fremfor en brukt klassiker på Finn.
Det kan forklares med at det er best tilgang på AP-biler og/eller bilder med D(?). Det er også større sannsynlighet for at disse også er innenfor garanti, så det er ikke så rart at mange kjøper disse.

Jeg står fast ved at pre-AP "classic" Model S er det klart beste elbilkjøpet du kan gjøre i dag, målt i verdi for pengene, uansett merke og modell.
Nest beste kjøp per dags dato er nye Nissan Leaf (som jeg selv har bestilt) ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Isbjørn

P85DL likte jeg best.
P100DL har dårlige seter, for myke dempere, har AP2 (dårlig) og er for dyr sml. med P85DL. Jeg angrer faktisk at jeg solgte P85DL og byttet til 100.

Kona har en XP90DL, den er også kjempebra fordi den har AP1 og samme bra ytelse som P85DL hadde. Men er for lite sporty for meg. Passer godt som konebil og av og til bruk, f. eks. når man trenger tilhenger.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Jeronan

People complain too much and expect too much too quickly from AP2.

Fact is, AP2 hardware is much more advanced and has many more capabilities than AP1.

You just have to give Tesla time to release the updates!  Last thing you want is them to rush a software update, getting people killed and then them getting sued to bankruptcy and we will have nothing anymore.

Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.

All that is currently allowed today is Adaptive cruise control, Lane assist (aka auto steering) and some collision avoidance safety features (like Volvo's latest version of Pilot Assist).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Brede

Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:55

Fact is, AP2 hardware is much more advanced and has many more capabilities than AP1.

You just have to give Tesla time to release the updates!  Last thing you want is them to rush a software update, getting people killed and then them getting sued to bankruptcy and we will have nothing anymore.

Also, strict government regulations are holding them back. Tesla already demonstrated Full selfdriving capibilities with a Model X and AP2 hardware.

All that is currently allowed today is Adaptive cruise control, Lane assist (aka auto steering) and some collision avoidance safety features (like Volvo's latest version of Pilot Assist).

Kanskje Tesla ikke burde solgt biler med AP2 da.. Eller iallefall ikke tatt betalt for det..
Er det for mye å forvente at AP2 er bedre enn AP1 når en kjøper produktet?
Min Fanboy-karriere er over, så jeg skjønner ikke dette lenger.. :-X

Jeronan

Sitat fra: Brede på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:09

Kanskje Tesla ikke burde solgt biler med AP2 da.. Eller iallefall ikke tatt betalt for det..

Would people have bought the new cars without any AP hardware?

Tesla was put in a tough spot after the break-up with Mobileye, so they were no longer allowed to use the AP1 hardware on new cars.

If you can't wait for AP2 to catch up over time, you could have also order the car and not activated Upgraded AutoPilot and waited till you think it meets your requirements.

I ordered a new S 75D, including Upgraded Autopilot, knowing full well AP2 isn't perfect, but will eventually.

I did not order the Full autonomous package, as I know we won't see this for at least another 4-5 years. Not because I don't believe Tesla can't deliver (they already demonstrated full selfdriving with AP2 hardware), but because of Government bureaucracy and regulations taking years to get anywhere.
Like I said in another topic.  Tesla's Summon feature does a lot more in the US. Same for other car manufacturers Auto Parking features. We only get limited/stripped down features of this in Europe.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorgenM

Foretrekker RWD av gammeltypen uten det nye filteret, altså de med størst plass i frunken. Ingen endringer på nyere biler veier opp den fordelen.

Kjempekjekt for oss med 3 barn.

Biler uten AP er også noe jeg liker av prinsipp :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Brede

Enig med siste taler.
Kun gammel Model S som er aktuell for oss pga. frunken, så da må vi si oss mest fornøyd med 2013/14-modellene  ;D

o.b.lix

Nei. Tesla har selv sagt at software skulle være klar (dvs på nivå med Ap1-software) til desember 2016. Nå, 10 måneder senere, er de ca på 30% nivå med Ap1, og at de ikke er klar med noe mere, men likevel tar fullt betalt for det, er etter min mening svært kritikkverdig.

Denne video er sterkt manipulert på et svært begrenset område. Det er ikke demonstrert noe som helst, vi vet ikke noe om hva som ligger i bakgrunne og hjelper til, eller om dette er en innøvd rute kjørt mange ganger.

F.eks. når sikorsky presenterte helikopteret for investorer, filmet han det flygende, og spilte av i sakte film, slik at det ikke fremstod så utabilt, dvs jukset med fakta på video. Virker det kjent med selvkjøring?

Sitat fra: Brede på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:09

Min Fanboy-karriere er nok også over. Jeg har mistet troen på selvkjøring, i alle fall med Tesla i ledelsen. Når de ikke klarer å viske automaisk, hvordan skal de da kjøre en hel bil automatisk???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:51

Min Fanboy-karriere er nok også over. Jeg har mistet troen på selvkjøring, i alle fall med Tesla i ledelsen. Når de ikke klarer å viske automaisk, hvordan skal de da kjøre en hel bil automatisk???

:+1: :+1:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Jeronan

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:51

Nei. Tesla har selv sagt at software skulle være klar (dvs på nivå med Ap1-software) til desember 2016. Nå, 10 måneder senere, er de ca på 30% nivå med Ap1, og at de ikke er klar med noe mere, men likevel tar fullt betalt for det, er etter min mening svært kritikkverdig.

I guess you completely missed the fatal accident with Autopilot that happened in 2016?

That incident has changed things significantly and Tesla now has to be much more careful what they push out over the air to their cars!
Temporarily removing EBS on the new APH2.5 cars being the latest example (which is now being activated again as we speak).  They are extremely cautious now.

So there have obviously been some setbacks, changed priorities like getting Model 3 production on track, etc that has delayed APH2 updates. That doesn't mean we never get them.

There are also much stricter regulations being put in place by governments lately regarding what Autonomous features are currently allowed on new cars. For example, the new Audi A8 will have it's advertised autonomous features severely restricted in Europe.
When Tesla pushed out Autopilot 1.0, a lot of governments were taken aback at that time, since there was simply none to few regulations in place. They didn't expect it that soon and were not ready for it yet.

So APH2 is under much more scrutiny now, especially since the fatal accident in 2016.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tallyho

Har S90D 2016. Alt funker ;D.
Fornøyd med nextgen-setene, skinnet er nesten som nye, AP1 funker utmerket, likeså autodim og regnsensor. Og ikke minst med lavt strømforbruk.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Kramzz

Sitat fra: Isbjørn på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
P85DL likte jeg best.
P100DL har dårlige seter, for myke dempere, har AP2 (dårlig) og er for dyr sml. med P85DL. Jeg angrer faktisk at jeg solgte P85DL og byttet til 100.

Kona har en XP90DL, den er også kjempebra fordi den har AP1 og samme bra ytelse som P85DL hadde. Men er for lite sporty for meg. Passer godt som konebil og av og til bruk, f. eks. når man trenger tilhenger.

Litt av en bilpark☺!  Er jo de poengene du kommer med no, som er relevante for folk som vurderer å bytte ut sin P85D med P100D ☺ syns mange gode synspunkter har kommet frem, så langt, i denne posten!
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA