Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan legge inn bilder på Forumet ?

Startet av Hans Håvard Kvisle, onsdag 25. mai 2011, klokken 19:22

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Som det har framkommet i flere tråder på forumet, det er litt begynnende frustrasjon over at ladeplasser er opptatt av elbiler som bare parkerer der uten å trenge lading.

For et par år siden bestemte Oslo kommune og Elbilforeningen seg for å ha et liberalt regime for ladestasjonene, både for tidsbegrensning for parkering og at det ikke skulle være ladekrav. Fordi det var en frykt for en ørken av tomme ladestasjoner. Derfor er definisjonen av "ladestasjonene" som følgende i Oslo kommune: Gratis parkeringsplasser med mulighet for lading, reservert for elbiler.
Dette sier ingenting om at det må lades. Blir bare opp til høflighet og omsorg blant elbilistene. Noe det ikke er for mye av, da. Det viser seg at gratis parkering er et større gode og behov å få oppfylt, enn strøm på tanken.

Nå ser vi at ladestasjonene begynner å fylles opp. De som virkelig trenger strøm, har problemer med å finne en trygg havn. Trafikketaten og Norstart skal i midten av neste uke diskutere hva som nå bør gjøres slik at lademuligheten ivaretas godt nok.

Da er det helt naturlig å spørre det store elbilorakelet om hjelp, dvs alle på elbilforumet.
Kom med innspill og forslag til hvordan dette bør løses av kommunen, enten gjennom forskrifter eller praktiske tiltak. Slik at det både er enkelt og gratis å parkere for elbiler - og alle får strømmen de trenger. Sa noen Ole Brumm?
St.Hanshaugen

Lunde

Synes det er bedrøvelig å se at noen parkerer på ladeplassene i Kongensgate uten å lade når det oftest er fullt opp av normale gratis parkeringsplasser uten lademuigheter noen meter lengre bort.

Vanskelig å skille mellom de som MÅ å de som ikke må da det er umulig å vite hvor en elbilist skal etter denne ladeøkten. Jeg har hatt møte i sentrum på en drøy time og ladet fra drøyt 90% SOC. fordi neste  kjøretur var såpass lang at hver prosent er kjekk å få med seg. Andre ganger kan jeg ha lite igjen, men likevel nok for å komme hjem, dog forutsetter resten av ettermiddagen at jeg bør lade uansett der jeg har muligheten.

Når situasjonen utvikler seg som vi forutsatte (eller i beste fall håpet på) må vi sikre at de som MÅ lade har større sjanse for å finne en ledig plass. Derfor tror jeg det enkleste er å kreve at bilen er tilkoblet. De som ikke gidder eller trenger å lade vil derfor antagelig finne det greiest å parkere på vanlige plasser. På Aker Brygge kan det bli en utfordring uansett da det ikke er tilsvarende alternativer (tidsbegrenset P) nærmere enn Kongensgate (tror jeg)?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thomas Parsli

Siden ladeplasser er et knapphetgode, blir spørsmålet hva man ønsker å oppnå.
Jeg synes lading er viktigere enn gratis parkering, all den tid jeg faktisk må lade...

For vanlige parkeringsplasser bruker man jo pris -og tidsbegrensning for å få sirkulasjon på sentrale plasser, kanskje det må til på ladeplassene også?

Sett fra mitt ståsted (har bodd i Oslo inntil for seks år siden -flyttet da til Asker- så jeg kjenner parkeringsproblemene i byen godt) er dette fornuftige tiltak:

1) Lengste parkeringstid 12 timer
Med "liberal" (dvs. ingen) håndtering av 16timer blir det alltid noen som bruker ladeplassene som fast parkeringsplass (står der i flere dager). Åtte timer er for lite for de som jobber heltid.

2) Flere plasser i sentrum med kort parkeringstid 4-6 timer.
Med et brukbart antall "kortidsplasser" både sikrer man lademulighet for de som må -og en plass for de som bare skal til byen for et ærend. En 4 timers ladeplass kan brukes av 2-3 biler.
Trafikketaten har vel tall på fordelen med kort parkeringstid (på Stortorget er det f.eks 30min, noe som gjør at det ofte er ledige plasser der).

3) Kommunen må slutte å privatisere kommunale parkeringsplasser.
Når den kommunale parkeringsplassen i Nordbygata/Nylandsveien ble Q-park "mistet" vi nesten 40 parkeringsplasser for elbiler i området. Jeg pleide å parkere der om sommeren de gangene jeg ikke måtte lade, nå må jeg stille meg på en ladeplass i Trondheimsveien eller Kirkegårdsgata.
På denne plassene kunne man også gjort om 5 av plassene til ladeplasser...

Og hvis ikke noe annet fungerer: parkometer på ladeplassene.
Der det er kommunale plasser (f.eks frognerparken) kunne det koste f.eks 5,-/timen for å stå på en av ladeplassene. For de som står der i arbeidstiden er dette nok (5*8*20 = 800,-/mnd) til at de vil se seg om etter alternativer -og for de som trenger å lade er det et hyggeligt alternativ til en fast plass i et privat parkeringshust (~2500,-/mnd).


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lunde

Norstart er vel innstilt på at samtlige parkeringsplasser i det offentlige rom  er utstyrt med lademuligheter.  Argumentasjonen er at vi på sikt vil se ladbare hybrider med varierende rekkevidde på ren batteridrift og det faktum at samtlige bileier som ikke kjøre elbil burde bruke motorvarmer for å redusere lokale utslipp og unødig bruk av fosilfuel  ;)

På veien dit må vi sikre oss at de som Å skal finne parkeringsplasser med lademuligheter. Nettopp derfor er det genialt med tidsbegrensning på enkelte plasser for å få en rullering og større sannsynlighet for at det er ledige plasser.

Ære være trafikksjefens etat som enn så lenge er romslige med 16 timers begrensningen på de ladeplassene som har dette, men om dete medfører at enkelte bruker de som fast parkering 24/7 blir det feil. Det var en kar som satte fra seg en defekt elbil på en av seks plasser i Palleet P Hus i sin tid over et halvår. Sånt kan og skal ikke aksepteres  >:(
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Trond Arve

Det enkleste grepet er å kreve at man må koble til ladestolpen for å parkere. I kombinasjon med mer blesting om at kommunal parkering er gratis tror jeg det vil gi bra effekt.

Om Oslo kommune vil gjøre et radikalt positivt grep kan man i tillegg tillate 12-timers parkering for elbiler på plasser som vanligvis har 2-timers tidsbegrensning.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Mollerup

Hvis all parkering, også hos private parkeringsselskaper, ble gratis, tviler jeg på at dette ville være noe stort problem. Men det ligger vel utenfor Oslo Kommunes myndighet.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Elinor

Sitat fra: Lunde på torsdag 28. april 2011, klokken 17:32
Synes det er bedrøvelig å se at noen parkerer på ladeplassene i Kongensgate uten å lade når det oftest er fullt opp av normale gratis parkeringsplasser uten lademuigheter noen meter lengre bort.

Vanskelig å skille mellom de som MÅ å de som ikke må da det er umulig å vite hvor en elbilist skal etter denne ladeøkten. Jeg har hatt møte i sentrum på en drøy time og ladet fra drøyt 90% SOC. fordi neste  kjøretur var såpass lang at hver prosent er kjekk å få med seg. Andre ganger kan jeg ha lite igjen, men likevel nok for å komme hjem, dog forutsetter resten av ettermiddagen at jeg bør lade uansett der jeg har muligheten.

Når situasjonen utvikler seg som vi forutsatte (eller i beste fall håpet på) må vi sikre at de som MÅ lade har større sjanse for å finne en ledig plass. Derfor tror jeg det enkleste er å kreve at bilen er tilkoblet. De som ikke gidder eller trenger å lade vil derfor antagelig finne det greiest å parkere på vanlige plasser. På Aker Brygge kan det bli en utfordring uansett da det ikke er tilsvarende alternativer (tidsbegrenset P) nærmere enn Kongensgate (tror jeg)?

Det er da ALDRI fullt på elbilplassene i Kongensgate, minst 10-15, oftest rundt 20, ledige plasser hver dag etter at det ble utvidet til 36. Jeg synes nesten det er verre at Oslo kommune snytes for penger når elbiler parkerer på de vanlige plassene og det er så mange elbilplasser ledige. Men selvfølgelig; det er uheldig når det blir mangel på ladeplasser Kongensgate for de som MÅ lade.
Kjører Reva Høvik-Oslo S - Høvik daglig.

Elmo

Jeg mener at man bør kreve lading for å parkere på ladeplass, selvom jeg innser at det egentlig ikke løser så mye fordi det er jo bare å plugge inn kabelen selvom man ikke behøver å lade.
Allikevel tror jeg dette har flere posistive effekter.
1) Behovet for flere LADEplasser visualiseres overfor myndigheter og andre.
2) Ingen kan irritere seg over at folk okkuperer ladeplass uten å lade.

Men problemet at med at alt er fullt når man har BEHOV for å lade tror jeg må løses med det bla Thomas er inne på.
Flere LADEplasser med kort parkeringstid 4-6 timer.  Antallet/fordelingen kan/bør justeres over tid.
Evt kombinert med differensiert parkeringstid på dagtid og kveld/natt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Jeg vil tro dette er en vane "vi" har innarbeidet oss for å unngå andre bilisters vrede: "Hvorfor i helsikke står du her, når du har en gratis, reservert plass rett der borte".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

@Elinor   Vet ikke staus på plassene i Kongensgate pr dato, men opplevde det til stadighet da det var kun 10 plasser. Om vi nå har flere plasser er det bare et tidsspørsmål før vi er i samme situasjon. Jeg vil vel tro at myndighetene utvider i takt med behovet og at de for alvor har innsett at elbiler har kommet for å bli og at vi blir stadig flere  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

@Elmo I den spede begynnelsen av prosjektet med etablering av ladeplassene hadde vi mange møter med Trafikksjefens etat for å bidra med kompetanse og få de på rett spor.
Det var da åpenbart at "de" så på etableringen som et tiltak for å lade. Det er jo akkurat det faktum som er årsaken til at vi har reserverte plasser med lademuigheter.

Vi må vel bare innse at om ikke veksten i antall ladeplasser er stor nok til å dekke behovet er litt omtenksomhet fra elbilbrukerne eneste utvei. Og som Hans Håvard sier må det også på et eller annet tidspunkt vurderes tiltak for å sikre at ingen står strømløse uten tilbud.
Kort P tid er selvsagt et virkemiddel for å sikre en viss sirkulasjon i arbeidstiden, men det er vel også et ønske fra handelsstanden at det er sirkulasjon på P plasser generelt.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hkaspenberg

#11
Sitat fra: cra på fredag 29. april 2011, klokken 11:15
Jeg vil tro dette er en vane "vi" har innarbeidet oss for å unngå andre bilisters vrede: "Hvorfor i helsikke står du her, når du har en gratis, reservert plass rett der borte".

Forslag til mulig løsning


  • Hvis det er mer enn 50% ledig på elbilparkeringen stiller man seg der selv om man ikke trenger lading.
  • Hvis det er færre enn 50% ledig så stiller man seg på en fossilplass som tross alt er gratis.

Burde være enkel å etterleve. Problemene oppstår vel dersom alt på fossilparkeringen er opptatt og at man strengt tatt ikke trenger å lade. Saken er vel den at man ikke skal ta den siste elbilpassen dersom man ikke trenger å lade.

Noe helt annet: Elbilparkeringen mellom Stortingsgata og Rådhuset (husker ikke gatenavn på denne stubben) er igjen satt til parkering forbudt - veiarbeid pågår e.l. Samtidig er det plassert en lift der. Dette var også sitiuasjonen tidligere i vinter. Jeg observerte aldri noe arbeid på stedet, kun at man parkerte denne liften...  ???

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

#12
Med eksplosjonen i elbilsalget (iMiEV) siste tiden er det klart at vi trenger flere ladeplasser i Oslo! Dette vil automatisk løse alle andre problemer relatert til elbilparkering. Noen vil kanskje se på tallene og hevde at Oslo allerede har 1/2 ladeplass pr elbil. Disse bør tenke på at mange som bor utenfor byen jobber i Oslo. Antall elbiler som oppholder seg i Oslo på dagtid og trenger lading er langt høyere enn de ca 1000 elbilene som er registrert med tilhold i Oslo kommune.

Planla nylig en tur til Majorstua vha http://www.ladestasjoner.no/ og nærmeste ladeplass var Ole Vigs gate. Begge plasser var opptatt av elbiler som sto med lading tilkoblet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA