Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Jakal

470 km WLTP er jo egentlig helt enormt, er det noen av Teslaene som kan matche det? Dvs blir Kona markedsleder på rekkevidde? Etter hva jeg forstår vil dog rekkevidde med EPA-standard ligge en del lavere lavere, blant annet tar WLTP ikke hensyn til klima / oppvarming.
En annen ting som slår meg: Er det ikke da realistisk å tro at Kona med det minste batteriet (42 kwh) vil bli høyst konkurransedyktig mht rekkevidde, også sammenlignet med nye Leaf? Det blir uansett interessant å se pris(forskjell)er og ladehastighet.
Ad sammenligning med Ampera, som er litt høyere (ev litt større luftmotstand...): Hyundai har med Ioniq vist at de presser mye reell rekkevidde ut av batterikapasiteten. Hvis jeg har forstått det riktig blir Kona av en eller annen grunn også langt lettere enn Ampera (korriger meg gjerne).

Counterpointer

Hvis tallene stemmer er det 16,8 wh/km på Ae og 13,6 wh/km på Kona.
Høres ikke umulig ut.

Men 380 er ikke det EPA ? Som ikke blir riktig å sammenligne direkte mot WLTP.

Jakal

Jo, stusset også over det. Men Finnøy har satt opp noen interessante sammenligningsoversikter på rekkevidde, mulig han blingser litt med EPA / WLTP for Amperaen (?). Ref dagens post av ham:

"Det Hyundai presenterte i dag at Kona Electric med største batteripakke får 470km rekkevidde etter WLTP standarden er imponerende!

I denne "disiplinen" har for eksempel Ampera-e 380 km og nye Leaf med 16"/17" hjul hhv 285/270km.

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer her etterhvert:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0"

tuono

Sitat fra: Jakal på onsdag 07. februar 2018, klokken 22:08

En annen ting som slår meg: Er det ikke da realistisk å tro at Kona med det minste batteriet (42 kwh) vil bli høyst konkurransedyktig mht rekkevidde, også sammenlignet med nye Leaf? Det blir uansett interessant å se pris(forskjell)er og ladehastighet.

Tester sålangt har faktisk vist at Ioniq ligger tett på den nye Leaf.

Raggis

Sitat fra: Zuexi på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:36
Sitat fra: Finnøy på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:23
Det Hyundai presenterer med 470km rekkevidde etter WLTP standarden for Kona electric er imponerende!
I denne "disiplinen" har Ampera-e 380 km og nye Leaf med 16"/17" hjul hhv 285/270km.

Hvordan er det mulig med samme batteripakke som Ampera-e/Bolt?
Kona er da ikke så strømlinjeformet i designet akkurat. 90 km i differanse er MYE.

Ampera-e bruker slik jeg har forstått NCM 622 battericeller fra LG Chem, dette er vel det samme som f.eks Ioniq. Har lest at Hyundai Kona blir levert med de nyeste NCM 811 battericellene, vekten på batteripakken blir ca 150kg lettere på Kona enn Ampera-e. Dette vil vel også ha noe innvirking.
https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:38
...Men 380 er ikke det EPA ? Som ikke blir riktig å sammenligne direkte mot WLTP.
380 km er det Opel har presentert for Ampera-E for WLTP (383 ihht EPA).
Sjekk Opel's hjemmesider for teknisk informasjon  ;) Nå skal det nevnes at Opel muligens ikke har utført like grundige WLTP resultater som f.eks. BMW & Nissan og at de kunne hatt potensiale for enda bedre WLTP rekkevidde. Fasiten kommer ikke før bilene kan prøves mot hverandre, men uansett vil Kona el ha en fordel vs Ampera-e om vinteren pga varmepumpe (men det vil vi ikke se i WLTP).

Det vi ikke vet enda er f.eks. om Opel sine 17" hjul blir mindre optimale enn Kona el med 16"?
WLTP krever at utstyr og hjul skal være identisk med det som leveres og at tall for ulike konfigurasjoner testes for seg. NEDC har ingen krav her; bilen kan være ribbet for utstyr, tapede karosseriskjøter og hjulkombinasjon som ikke stemmer overrense med det bilen faktisk leveres med.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

tuono

Eller lokasjon for reservehjul?  :) Blir spennende å se hva slags design de går for. Ut i fra de bildene som finnes så langt ser det dessverre ut til at de går for ladeluke i fronten.

turfsurf

Sitat fra: Jakal på onsdag 07. februar 2018, klokken 22:08
470 km WLTP er jo egentlig helt enormt, er det noen av Teslaene som kan matche det?
Model S 100D og Model 3 LR matcher vel det greit. De har ca 50 mil EPA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Det er noe snodig med dette tallet. Sammenlignet med EPA så korrelerer WLTP tallet til Kona veldig dårlig. Enten er EPA tallet galt eller så er WLTP tallet galt. Blir uansett spennende å få reelle sammenligninger når Kona blir tilgjengelig.

Sitat fra: Tellus på fredag 09. februar 2018, klokken 18:06
Det er noe snodig med dette tallet. Sammenlignet med EPA så korrelerer WLTP tallet til Kona veldig dårlig. Enten er EPA tallet galt eller så er WLTP tallet galt. Blir uansett spennende å få reelle sammenligninger når Kona blir tilgjengelig.
Kona el har foreløpig ingen EPA tall, men den har offisielt 390km rekkevidde etter Sør Korea syklus som er lik eller strengere enn EPA. Ioniq har for eksempel 169km rekkevide etter SK syklus og 200km EPA, men Soul EV har 179km i både EPA/SK.

Bruk Leaf og i3 i likningen med EPA vs WLTP og ekskluder Ampera-e.

Tellus

Ja det var det estimerte  NEDC på minst 500 km jeg tenkt på. Dvs på linje med F.eks. Ampera-E

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. februar 2018, klokken 00:07
Ja det var det estimerte  NEDC på minst 500 km jeg tenkt på. Dvs på linje med F.eks. Ampera-E
Vær så snill og bare gløm NEDC, ubrukelig for sammenlikning mellom ulike modeller ;)

Jakal

Ja, NEDC er ubrukelig og anvendes vel kun fordi bilprodusentene enda ikke har blitt enige om en felles reell målestandard. Kred til deg, Finnøy, for fine sammenligningsoversikter. Hvis jeg forstår det riktig, har Kona 390 km etter Sør-Koreansk standard. EPA vil antagelig tippe 400 km. WLTP med 470 km tar ikke hensyn til nedsatt rekkevidde (10-15 % ...) ved bruk av klima / varme. I tillegg har Kona varmepumpe, som skal bedre rekkevidde om vinteren (i hvert fall sammenlignet med Ampera). Mye taler derfor for at Kona forblir klasseleder på rekkevidde i overskuelig fremtid.
Vet vi forresten at Kona kommer med 16"?

Tellus

Sitat fra: Finnøy på lørdag 10. februar 2018, klokken 09:16
Sitat fra: Tellus på lørdag 10. februar 2018, klokken 00:07
Vær så snill og bare gløm NEDC, ubrukelig for sammenlikning mellom ulike modeller ;)

For å studere relative forskjeller har ikke NEDC vært dårligere enn EPA. Sammenligner du F.eks. Bolt med Tesla S 75 så vil du finne at EPA mener Tesla har lengst rekkevidde mens NEDC viser at Bolt har lengst rekkevidde. Tester utført i USA indikerer at Bolt faktisk har lengre reell rekkevidde enn Tesla S 75.

At NEDC viser veldig optimistisk absolutt rekkevidde er ikke noe nytt. Poenget mitt var at de kommuniserte rekkeviddene for Kona ikke ser ut til å stemme overens. Med WLTP på 470 km burde vi sett NEDC på langt over 600 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA