Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

andy99

Sitat fra: ProsjektX på fredag 23. mars 2018, klokken 11:31
Sitat fra: andy99 på fredag 23. mars 2018, klokken 11:16
Sitat fra: ProsjektX på fredag 23. mars 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:42
Tja, en konkurrent som feks. Toyota C-HR koster ihvertfall 380' godt utstyrt med vinterhjul. Kona er billigere i drift og har en drivlinje som er total overlegen. Tror nok en pris på 399' med alt kan forsvares. 360' som grunnpris er mitt tips.
Aldri i verden om den blir så dyr. Garantert startpris på under 300k, som nå er 64kWh og med teknikkpakke.

Tror den passerer 300, mitt estimat er 311 som startpris pluss lakk, soltak og vinterhjul. Rundt 350 ferdig levert.
(Basert på EL ioniq koster 87,6% av en ioniq hybrid, og en tilsvarende kona koster 309. Legger til 36 kWh med ekstra batteri til 145$/kWh.)
Mye spekulasjoner så klart, men regner med at batteriet på Ioniq koster faktisk det samme som Konas 40kWh, siden cellene i Kona batteriet har ca 30% høyere energitetthet, som nettopp tilsvarer ca 40kWh mot Ioniqs ca 31kWh, så prisforskjell ut ifra batterikapasitiet bør være for 24kWh. Uansett, så er forskjellen for Niro priset til ca 22k i Sør-Korea, altså ~100$/kWh.

Men vi får se. holder fremdeles for sannsynlig rett underkant av 300k

Selvfølgelig er det mye spekulasjoner. Ser også nå at mine 145$/kWh er 2015/2016 tall (GM bolt/LG Chem).
Mulig basisprisen blir 299.900kr :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Cral

Med en prisdifferanse på  ~20-25 fra stor til liten pakke, for en bilen som er mindre enn Nissan Leaf, hvor Nissan regnes av de fleste, som en dyrere bil, så ville jeg tatt en godt utstyrt Leaf, og lagt på 25k

Om ikke Nissan Leaf kommer med pris på stor batteripakke snart da.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Balrog

300.000 må de da virkelig klare å holde seg under, spesielt ettersom de forventer leveranser ila 2019 til de som allerede har satt seg på venteliste. Jeg kan ikke se noen grunn til priser som noen åpenbart venter seg på 400-tallet, med mindre de ikke ønsker å selge elbiler, slik Opel/GM/Ford holder på. Jeg undrer meg også over hvorvidt det er gunstig å bruke en fossilbil som plattform for nye elbiler i det hele tatt. Det er jo bare Tesla som virkelig tar ut potensialet i elbiler designet som elbiler. Nye Nissan Leaf ser jo mest av alt ut som en lett redesignet Prius.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

geear

Sitat fra: lirekassa på fredag 23. mars 2018, klokken 10:22
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. mars 2018, klokken 06:28
Kona er vel ikke bygd som elbil fra bunnen av. Den er vel mere som Ioniq, deler plattform med bensin og hybrid utgaver.

Har lest enkelte steder at det er laget egen plattform for Kona og Niro, men også at Niro bygges på samme plattform som Ioniq. Men så leser jeg at Ioniq bruker samme plattform på ulike utgaver, så da konkluderer jeg med at utsagnet ditt stemmer. :)
Garantert ikke samme plattform som Ioniq iallfall, heldigvis!

Det er sikkert likheter i drivverk og understell, men det er som kjent mye større motor, og heldigvis har de klart å plassere batteripakken i gulvet mellom akslingene denne gangen. Det var gledelig å se:

https://youtu.be/ZkWlzuJRrjg?t=13m15s

Ioniq gjør mye bra, men plasseringen av batteripakken er elendig.

Billabong

Har fulgt denne tråden en stund og fikk lånt fossil versjonen forrige helg. Spennende bil, minuset er jo lite benplass bak og størrelsen på bagasjerommet.
Jeg har er stort spørmål som jeg ikke har fått noe godt svar på. På Kona blir jo batteriene plassert i gulvet, jeg hsr fått høre da at gulvet i elektrisk versjon vil bli ca 5cm  høyere. Når jeg kjørte fossil versjonen med setet helt nede var hodet mitt ca 5-6cm under taket. Hva tenker dere om dette? Vil de kompensere ved å ha lavere baser på setene eller noe lignende? De 5 cm betyr kanskje ikke mye for de som er under 180 men for meg som er 187 høy blir ikke sittestillingen optimal.

Limodriver

Dette må være kompensert på en eller annen måte f eks slik du antyder med lavere base. Biler som ikke kan kjøres av personer over 180cm vil ikke være salgbare. "This car may not be driven by personnel taller than 180cm"

tuono

188 og kjenner ikke igjen problemstillingen i forhold til bensinutgaven.

Magnus Hansen

Vet ikke om dette er kommentert tidligere her, men Hyundai estimerer nå EPA rekkevidden med det store batteriet til 250mi=400km. Ioniq med 28kwh gir 200km. Så det henger vel på greip

https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-250-miles-range/

Spajderman

Sitat fra: tuono på onsdag 28. mars 2018, klokken 23:03
188 og kjenner ikke igjen problemstillingen i forhold til bensinutgaven.

Er 198 og hadde heller ikke problemer med takhøyden i fossilutgaven.

trykkertor

Jeg er 195 og hadde heller ikke problemer med takhøyden.
Og nå var det vel ikke 5cm høyere gulv i EV-utgaven, men snarere 2cm.
Men klart. For dem som høydemessig er i grenseland i bensinutgaven, så kan de 2cm koste stort i komfort.
Forøvrig kan jeg si at jeg ikke hadde akseptabel sitteposisjon bak med mine 195cm.
Hodet i taket, og meget spisse knær oppover.
Så de 2 cm opp kommer til å gjøre vondt verre der. Men nå tar jeg sikte på å sitte foran mer enn 99% av tiden.

Spajderman

Enig i at det ikke var komfortabelt å sitte i baksetet, men det er da og svært, svært få biler jeg sitter godt i baksetet i.

andy99

Nytt rundt kona og amerikanske lanseringen.
Ser at de skriver at den kommer som hybrid, plug-in hybrid og el.
Mange bilder av KONA i en grå farge som jeg ikke har sett før.
https://cleantechnica.com/2018/03/29/hyundai-kona-electric-suv-range-rated-with-250-mile-range-by-epa/
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Sitty008

Sitat fra: andy99 på tirsdag 03. april 2018, klokken 12:45
Nytt rundt kona og amerikanske lanseringen.
Ser at de skriver at den kommer som hybrid, plug-in hybrid og el.
Mange bilder av KONA i en grå farge som jeg ikke har sett før.
https://cleantechnica.com/2018/03/29/hyundai-kona-electric-suv-range-rated-with-250-mile-range-by-epa/

Apple CarPlay and Android Auto are built into the infotainment system. Wireless charging from WiTricity is available as an option.

Oi den fargen der liker jeg. Håper at det og er valgmuligheter for trådløs ladning for de norske bilene. Venter spent på pris og full utstyrsliste. KøNr. 31

geear

Er det Golf-ball dimples de prøver å etterligne i fronten? Blir flotte å holde rene?

Syns faktisk fossilvarianten er penere.

bno

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA