Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

stromifokus

Sitat fra: Goggen123 på fredag 20. oktober 2017, klokken 20:13
Noterer at det kommenteres i testen høyt støynivå på landevei, det ble også kommentert på den australske. Håper det er levelig nivå.
Med norsk asfalt fra støyhelvete (stiv/hard type) så kan dette bli interessant.

Høyt støynivå på KONA vil i så fall være et stort skritt tilbake fra søskenselskapet KIA sin Soul som er meget støysvak når det gjelder dekk :)

MrOtto

Leaf har 435l bagasjerom. Crossover er en tåpelig bilklasse. Altfor lite plass.

Goggen123

Antall liter er en ting, praktisk utforming en annen

versus13

Det finnes ikke en standardisert måte og måle hvor mange liter et bagasjerom er på. Derfor er det tullete og sammenligne dette på alle biler i markedet.  Noen tar bort alle lokkene bak, noen tar bort nesten alle lokk, mens andre tar ikke bort. Derfor skal du alltid ta bagasjerom liter med en liten klype salt.

Cral

Og for meg så er det mange andre ting som er viktigere enn liter bagasjeplass.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

jodd

Fikk en mail fra Scanuto i dag. Ser ut til at fossilutgaven er på pass i butikken.
Noen som føler seg kallet til å stikke innom en tur og rapportere om plass, utstyr etc?

Sitat
Kjære KONA-interessent.

Tusen takk for din interesse rundt neste års store nyhet – Hyundai KONA Electric.

Nå kan vi endelig melde om at vi har fått en spennende nyhet og vise frem i vår butikk på
Kokstad. Som en av de første i landet, har vi nå mottatt vår første KONA med bensinmotor.
Dette gjør at vi nå kan vise frem Hyundai KONA i levende live. Bilen vil gi et godt inntrykk av hvordan
også den elektriske utgaven vil bli, selv om det så klart kan bli noen designmessige forskjeller mellom
disse.

Ta turen innom vår helt nye Hyundai-butikk på Kokstad for og se hva som skjuler seg under trekket!

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Trond.m

At den skal bli en flopp ser jeg som helt urealistisk. At det blir lang leveringstid etterhvert, det tror jeg også er rimelig sikkert. Hyundai har hittil ikke imponert når det gjelder forutsigbar leveringstid.

Goggen123

http://www.autoexpress.co.uk/hyundai/kona/99747/new-hyundai-kona-2017-review

Anmeldelse her og, kommentarer om mye støy fra 18" hjul. Lite vindstøy i høye hastigheter dog. Satse på at det betyr effektiv utforming og lavt forbruk for electric-versjonen?  ;D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Goggen123 på lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:26
....kommentarer om mye støy fra 18" hjul. Lite vindstøy i høye hastigheter dog. Satse på at det betyr effektiv utforming og lavt forbruk for electric-versjonen?  ;D
Håper de satser på å tilby 16" eller 17" hjul på electric utgaven; vil gi bedre rekkevidde, bedre komfort, lavere pris og mest sannsynlig lavere støy.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

DCool

Ser det står dette i anmeldelsen fra autoexpress "The overall practicality is entirely unremarkable, too. When we drove this car in Korea back in the summer, its boot capacity of 361 litres seemed pretty decent; now that the Arona has turned up with 400 litres, and the C3 Aircross with 410 litres (or 520 if you slide the rear seats forward), Hyundai's offering doesn't look anywhere near as capacious.

Indeed, that figure from S trim is as good as the Kona gets on capacity; that spec gets a can of tyre sealant, while the rest of the range comes with a spacesaver spare wheel, which cuts the boot space further. At 334 litres the Kona is no better than most superminis. At least the rear seats can be folded down to increase this to 1,143 litres (S) or 1,116 litres (everything else). There's nothing especially trick about the load bay, either."

Så om dette stemmer for elversjon og Norge og, så er det kun billigste versjon som har 361l. De dyrere versjonene har lite reservehjul og kun 334 liter...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Kanskje greit å sammenlikne bagasjerom med andre elbiler på markedet akkurat nå:
I3 - 260 liter
Soul EV - 282 liter (kan utvides av nevenyttige)
Zoe - 338 liter
eGolf - 340 liter
Ioniq electric - 350 liter
Leaf 24/30 m/Bose - 335 liter
Leaf 24/30 u/Bose - 370 liter
Opel Ampera-E - 381 liter

Kommende biler:
Niro EV - 324 liter (antatt likt PHEV)
Leaf 40/60 m/Bose - 400 liter ???
Leaf 40/60 u/Bose - 435 liter
Model 3 - 425 liter

Edit: tatt med Ampera-E, presisert Leaf 2.gen + antatt modell m/Bose, lagt til Model 3

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

DCool

De store konkurrente til Kona (64 kWh) er jo ikke noen av de elbilene du nevner. Det er Opel Ampera som er identisk i størrelse og med 381l bagasjerom som er nærmeste konkurrent, som jeg undres på hvorfor du ikke nevner i sammenligningen. En annen er nye Nissan leaf 60 kWh når den kommer, og Kia Niro som du nevner. Liten vits å sammenligne Kona med dagens elbiler når de første neppe kommer til Norge for neste høst, og rekkevidden vil være i en annen liga. Tesla model 3 vil jo også være en konkurrent, selv om form og størrelse er veldig ulik.

Som jeg har skrevet på andre tråder, så vil det være skuffende for meg om plassutnyttelsen på Kona er mye dårligere enn Opel Ampera, da tenker jeg både på bakseteplass og bagasjerom. Niro er et stort spørsmålstegn ift både lanseringstid og bagasjerom.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Crown

Sitat fra: DCool på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:01
De store konkurrente til Kona (64 kWh) er jo ikke noen av de elbilene du nevner. Det er Opel Ampera som er identisk i størrelse og med 381l bagasjerom som er nærmeste konkurrent, som jeg undres på hvorfor du ikke nevner i sammenligningen. En annen er nye Nissan leaf 60 kWh når den kommer, og Kia Niro som du nevner. Liten vits å sammenligne Kona med dagens elbiler når de første neppe kommer til Norge for neste høst, og rekkevidden vil være i en annen liga. Tesla model 3 vil jo også være en konkurrent, selv om form og størrelse er veldig ulik.

Som jeg har skrevet på andre tråder, så vil det være skuffende for meg om plassutnyttelsen på Kona er mye dårligere enn Opel Ampera, da tenker jeg både på bakseteplass og bagasjerom. Niro er et stort spørsmålstegn ift både lanseringstid og bagasjerom.

Problemet er vel at Ampera-E egentlig ikke er på markedet mer. Den går ikke an å skrive kontrakt på pr dato, og det er vel tvilsomt hvordan produksjonen kommer til å bli i fremtiden også. Praktisk sett er det bare å se bort fra den med mindre man alt har klart å skaffe seg en. Synd, men slik er det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Sjulimann

Hvorfor i all verden får ikke Kona adaptiv cruise control? Det er jo helt latterlig... Nå ble jeg litt skuffet.
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

HPSE

Sitat fra: Sjulimann på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:59
Hvorfor i all verden får ikke Kona adaptiv cruise control? Det er jo helt latterlig... Nå ble jeg litt skuffet.

Bensin utgaven får ikke ACC. Det er ennå ikke avklart når det gjelder EV.. Men blir ikke overrasket om ikke den heller får det. Skuffende.... :(
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA