Ladekabel - hva kan være feil?

Startet av magnemann, søndag 08. oktober 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

magnemann

Hei,
Når jeg setter inn min charge amp ladekabel (se bilde) så sier min leaf bip-bip-bip samtidig som de tre ladelysa lyser opp samtidig tre ganger. Om igjen og om igjen til jeg tar ut kabelen.

Fault-lyset på ladekabelen lyser ikke.

Har prøvd både 6,10,og 16A valg på ladekabelen uten hell.

Har prøvd en annen vegg-kontakt og en annen kabel. Feilen må ligge i kabelen.

Noen som har forslag til hva som kan være feil? Supertakk i så fall. :)

sylwester

Du har timerlading på og den forteller deg at den vil starte lading senere slik at den er ferdig lada til det konfigurerte tidspunktet.

Du kan slå det av midlertidig ved å trykke på knappen til venstre for rattet med en klokke på.

Du kan så det av ved å trykke deg inn i menyen å slå av timer 1 og 2.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

magnemann

Sitat fra: sylwester på søndag 08. oktober 2017, klokken 18:53
Du har timerlading på og den forteller deg at den vil starte lading senere slik at den er ferdig lada til det konfigurerte tidspunktet. Du kan slå det av midlertidig ved å trykke på knappen til venstre for rattet med en klokke på. Du kan så det av ved å trykke deg inn i menyen å slå av timer 1 og 2.

Takk for svar. Nei, det er ikke det. Timerlading har en annen lys/lydkode. Jeg bruker timer til vanlig.

Pipingen denne gangen fortsetter i det uendelige helt til kabelen er tatt ut.

sylwester

Da tror jeg du må bruke elemineringsmetoden.

1. Annen kurs
Fungerer kabelen din på en annen kurs med samme kabel er det noe med kursen din.

2. Annen kabel (feil på kabel)
Får du lada med annen kabel på samme kurs er det kabelen.

3. Chademo
Fungerer ikke dette er det noe seriøst feil med batteriet /bms. Service

4. Feil på laderen siden ac ikke fungerer, men hurtiglader gjør. Service

Oslo

TorC

Google er din venn:

"Just thought I might post this to help others who may suffer a similar charging issue with a damaged T2 plug which is used on all the following vehicles:-

Nissan Leaf / eNV200Mitsubishi i-MiEV / Outlander
Vauxhall Ampera / Chevrolet Volt
Citroen C-Zero / Peugeot Ion
Toyota Prius PHEV
Renault Kangoo / Fluence
Kia Soul
Fisker Karma
Ford C-MAX Energi / Ford Focus EV
Lightning EV
Mercedes Vito E-Cell Van
MIA Electric
Toyota Prius PHEV

On the LEAF, the symptoms are that when the T1 plug is inserted into the car's charge port (whether the T1 end - if there is one - is also plugged in or not), the 3 blue charging lights on the LEAF's dash board flash together and beep for about 30 seconds and no charge starts.

This indication from the car means (possibly amongst other things) that there is an incorrect coupling of T1 plug to T1 socket and is most likely caused by the locking latch not fully dropping down after plug insertion. This means that the microswitch inside the T1 plug is not switching back to a 'plug locked in' or 'button not pressed' state and the car reacts as mentioned before to let you know - as well as preventing charging from starting.

The temporary fix is to make sure the plug is fully inserted and to then push the locking catch fully down. If it won't go down, makers there is nothing blocking the plug from seating fully all the way into the socket. If you can't get at it due to the car's design, then insert something into the hole in the button (that is designed to take a padlock to lock the button and, therefore plug, into the charge port) and pull it up. You should be able to hear the microswitch clicking but it is a very faint noise so any background din will probably prevent you from hearing it. As long as the lip of the locking latch is fully down then you should be good to go.

The long term fix is to either replace the plug (expensive!), fit a stronger return spring (if you can find one) or file or sand away whatever is stopping the latch from moving and properly mating with the charge port under the power of the existing spring. Perhaps, if the plug has been dropped, some appropriate 're-allignmnet' of the catch may work. Anyway, do whatever is needed to allow the catch to move freely again as well as to engage with the car's charging port properly and cleanly.

Regards, Martin Winlow
EVBitz.uk"

https://speakev.com/threads/j1772-type-2-plug-damage-leaf-wont-charge-3-lights-flashing-beeping.10130/
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Så utifra den så er det type1-pistolen på ladekabelen som har en løs fjær. Isåfall syns jeg vedkommende ikke helt vet hva "expensive" betyr når det er snakk om å bytte ladekabel. Tenk om man måtte bytte kontakta i leafen eller acdc-konverter på egen regning.
Oslo

magnemann

Jeg fant feilen.
Låsepinnen på pistolen har av en eller annen grunn knekt rett av, hele pinnen er borte. Så bilen skjønner ikke at pistolen er satt ordentlig inn.

Noen som vet om det er mulig å få kjøpt en ny låsepinne? Om det er mulig å sette inn selv?

Trekkoppbil

Jeg ville ha spurt Charge-amps om å få tilsendt ny låsepinne.

Consult

Har du en (ekte) 13 eller nyere kan den i utgangspunktet ikke fikses da grepet er vulket i sammen.  2012 eller eldre kan du splitte, men deler får du ikke kjøpt. Sorry
Finn en  dårlig lader og skift hele ledningen som skal i bilen (type 1 j1772)
Har godkjent og ekte Leaf diagnostikk utstyr som til enhver tid er oppdatert. Kan programmere nøkler samt oppdatere Leaf Software

magnemann

Jeg fikk tilsendt en ny låsepinne fra charge-amps i sverige. Kostet 200,- inkl frakt. Skrudde så opp pistolen og byttet pinnen, lett.

Men det hjalp ikke. Bilen blinker og lyser som før og vil ikke lade. Åpnet pistolen igjen og målte for brudd på de stedene der jeg visste at det skulle være forbindelse. Fant ikke noe galt.

Så da vet jeg ikke...  :'(

bob-bob

Sitat fra: magnemann på torsdag 26. oktober 2017, klokken 18:33
Jeg fikk tilsendt en ny låsepinne fra charge-amps i sverige. Kostet 200,- inkl frakt. Skrudde så opp pistolen og byttet pinnen, lett.

Men det hjalp ikke. Bilen blinker og lyser som før og vil ikke lade. Åpnet pistolen igjen og målte for brudd på de stedene der jeg visste at det skulle være forbindelse. Fant ikke noe galt.

Så da vet jeg ikke...  :'(

Nei , da får du prøve de andre punktene som sylwester skriver til deg over her , da ... ( F.eks en annen kabel eller en tur på verksted. )  Lykke til ... :-\

Bobbulf

Kan kanskje være feil på mikrobryter tilhørende knapp på toppen av pistolen. Sjekk om bryter står i riktig posisjon og at ledninger til den er ok. Kan være den har fått seg en trøkk når låsepinnen har knekt. Kan høres ut som om pistolen står med knapp nedtrykt/feil på ledning/kopling hele tiden og vil avbryte lading når du setter inn pistolen.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Bobbulf på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:07
Kan kanskje være feil på mikrobryter tilhørende knapp på toppen av pistolen. Sjekk om bryter står i riktig posisjon og at ledninger til den er ok. Kan være den har fått seg en trøkk når låsepinnen har knekt. Kan høres ut som om pistolen står med knapp nedtrykt/feil på ledning/kopling hele tiden og vil avbryte lading når du setter inn pistolen.

Lurt sted og starte, har hatt et problem hvor denne bryteren var delvis løs fra kretskortet hvor jeg måtte lodde den på igjen.

Forresten Herr.Trådstarter, du er sikker på at dette ikke er sikkerhetslåsen på den?

Fra manualen:
SitatAll LEDs light up every
second and turns off in
order.
Security code waiting
time
You must wait before you are able to enter the
security code. Longer time for each wrong code
entered.

SitatThe current LEDs
flashes quickly
You have activated
security code or are
entering code or
numbers

Hadde et problem med sikkerhetslåsen på en slik selv,
Emne: Charge Amps Type 1 6-16A Lader - Passord beskyttet? (LØST! Default pinn 4444!)
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33852.msg582650.html#msg582650

Sist, men ikke minst. Nå som du har åpnet dette j1772 huset, så har du brudt fuktsikringen i den og bør vær årvåken ovenfor eventuell vanninntrengning hvis ikke du lader under tak.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

magnemann

Problem løst.

Siden jeg ikke fant feilen, sendte jeg kabelen i posten til Charge Amps AB i sverige.
Fikk mail tilbake:

"Vi har undersökt din laddkabel, och ser att felet var en skada på PP-switch vilket gjorde att laddningen inte startade. Vill kolla av med dig att du vill att vi ska laga laddkabeln.
Reparation uppskattar jag kommer kosta ca 500 SEK"

Fikk faktura i dag på 500 SEK + 200 SEK i frakt.
Bra service.

sylwester

Så du har brukt totalt 1000kr + frakt til sverige. Uansett mye billigere enn en ny EVSE og Charge Amps ser ut til å ha solid service på de sakene jeg har lest om her på forumet. Jeg skal absolutt vurdere de hvis jeg får behov for fancy ladekabel.
Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA