Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade to elbiler på samme kurs

Startet av yellowbrick, søndag 08. oktober 2017, klokken 15:53

« forrige - neste »

yellowbrick

Hei,

Vi har en E-Golf fra før, og står nå på vippen til å kjøpe en Tesla S75 i tillegg. Til nå har vi ladet golfen i vanlig stikkontakt i garasjen, men ønsker en tryggere og mer permanent løsning. I tillegg oppfyller ikke stikkontakten vår de krav som gjelder for lading i ordinær stikkontakt. Vi håper noen kan komme med råd til hvordan vi kan løse det.

Kursen som går ut til garasjen er 2x10A, kabel er 3x4+J. Garasjen ligger ca 50 meter unna huset, så vi vil helst unngå å måtte legge ny kabel. Forstår det som at den kabelen vi har tåler litt mer enn den strømmen den fører nå (3x20A?).

Har sett på ulike lademuligheter. Det billigste ser ut til å være å få inn to industrikontakter, men går det med den kabelen vi har, og bare en kurs? Er det i det hele tatt lov å lade to elbiler på samme kurs uten vegglader?

Et annet alternativ ser ut til å være en vegglader for to biler (noe slikt: https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/salto-dobbel), men da er igjen spørsmålet om den må ha en 32A kurs eller om 3x20A også går.

Et tredje alternativ er kanskje å sette inn to veggladere - en til hver bil, men det virker ikke særlig kostnadseffektivt. Eller?

jkirkebo

Sitat fra: yellowbrick på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:53
Hei,

Vi har en E-Golf fra før, og står nå på vippen til å kjøpe en Tesla S75 i tillegg. Til nå har vi ladet golfen i vanlig stikkontakt i garasjen, men ønsker en tryggere og mer permanent løsning. I tillegg oppfyller ikke stikkontakten vår de krav som gjelder for lading i ordinær stikkontakt. Vi håper noen kan komme med råd til hvordan vi kan løse det.

Kursen som går ut til garasjen er 2x10A, kabel er 3x4+J. Garasjen ligger ca 50 meter unna huset, så vi vil helst unngå å måtte legge ny kabel. Forstår det som at den kabelen vi har tåler litt mer enn den strømmen den fører nå (3x20A?).

Har sett på ulike lademuligheter. Det billigste ser ut til å være å få inn to industrikontakter, men går det med den kabelen vi har, og bare en kurs? Er det i det hele tatt lov å lade to elbiler på samme kurs uten vegglader?

Et annet alternativ ser ut til å være en vegglader for to biler (noe slikt: https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/salto-dobbel), men da er igjen spørsmålet om den må ha en 32A kurs eller om 3x20A også går.

Et tredje alternativ er kanskje å sette inn to veggladere - en til hver bil, men det virker ikke særlig kostnadseffektivt. Eller?

4mm2 vil typisk holde til 20A, men kanskje bare 16A om strekket er langt. Det er elektrikermat å beregne dette.

Den doble Saltoen koster noe sånt som 30.000,-. Eks. mva....En mye rimeligere løsning blir 2 stk. EcoLite som jeg selger med lastdeling, da er du nede i 13.700,-

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

De kan dele på en kurs helt ned til 13A.

To elbiler på samme kurs uten ladestasjon er ikke godkjent, eneste mulighet er om din 4mm2 kabel kan levere 20A og så splitte i 2 stk. 10A kurser i garasjen.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

yellowbrick

Takk for svar! Er det mulig å velge hvordan man vil fordele strømmen på de to veggladerne slik at en av dem får f.eks 5A mens den andre får 15A? Teslaen kjører dobbelt så langt som golfen til daglig og trenger dermed også mer strøm.

krister461


jkirkebo

Sitat fra: yellowbrick på søndag 08. oktober 2017, klokken 21:30
Takk for svar! Er det mulig å velge hvordan man vil fordele strømmen på de to veggladerne slik at en av dem får f.eks 5A mens den andre får 15A? Teslaen kjører dobbelt så langt som golfen til daglig og trenger dermed også mer strøm.

Nesten. Minimum er 6A, så det blir i så fall 6A/14A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

Det er vel bedre å fordele fasene som nevnt her:
Sitat fra: tallyho på fredag 06. oktober 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:44
Ni som har to elbiler. Hur kopplat ni för att de ladda samtidigt uten at säkringen går?
Har Tesla og E-Golf på samme 3x32A kurs 230V. Ladestasjonen til Teslaen er satt til 32 A. Ladestasjonen til Golfen er begrenset til 16A. Siden Teslaen bruker "tofase" og Golfen bruker enfase kan jeg lade dem samtidig på (nesten) full skuv. Teslaen viser 27A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Griffel

Sitat fra: yellowbrick på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:53
Hei,

Vi har en E-Golf fra før, og står nå på vippen til å kjøpe en Tesla S75 i tillegg.
Kursen som går ut til garasjen er 2x10A, kabel er 3x4+J. Garasjen ligger ca 50 meter unna huset, så vi vil helst unngå å måtte legge ny kabel. Forstår det som at den kabelen vi har tåler litt mer enn den strømmen den fører nå (3x20A?).
Siden du har 3x4mm2 kabel og da forhåpentlig kan skifte sikringsautomaten til en 3 fas 20A evt 16A er jeg sikker på at jkirkebo kan skreddersy en optimal lastdelings løsning, og levere et skjema som elektrikker kan koble etter.
med 3x20A samtidig vil da Golf kunne få ca. 2,5kW og Tesla det doble. Alene vil Golf kunne få noe mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA