Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EURO NCAP resultat

Startet av cmartin, tirsdag 24. mai 2011, klokken 21:29

« forrige - neste »

cmartin

Hei,
Jeg vurderer å kjøpe en SAXO 02 model som har gått 69' km. (kanskje...)
Hva burde jeg spørre etter?
Det står at 'Batteriene er topp' men hvordan kan jeg få sjekket det?
Hvor ofte må jeg ha den på service? og hva koster dette i snitt? (Kan jeg kjøpe en ReLight å fikse mye selv?)
Det står at den greier 7-8 mil /lading. Er dette bra?
Tur/retur jobben min vil være ca 3-3,5 mil. burde jeg lade den hver dag eller da annenhver dag?

Takk til alle som hjelper.
/Christian



Elmo

Start med å lese denne Saxo-kjøpsveiledningen. http://www.elbil.no/wiki/PSA:Hva_kan_en_sjekke_ved_kj%C3%B8p_av_PSA_elbil

ReLight er en veldig bra investering - sparer deg bla. for kostnadene til vannservice som må gjøres minst hver 4000km og koster ca 1500kr.  http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010-english

Med 3+ mil T/R jobben bør du lade annenhver dag. Evt etter 3 enkelt-turer hvis din kjørestil gir kortere rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tronska

Du bør be om informasjon rundt batteriene;

Hvilke modell batterier er det, er det satt sammen av batterier av forskjellig årgang etc. Det finnes eksempler på biler som har batterier fra 1999-2009 dvs en ubalansert batterisammensetning som kan gjøre at Du tidlig må skifte batterier(blokker) Dette er dyre komponenter.
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

cmartin


elektrolux

Ser veldig bra ut. Til den prisen har du litt å gå på skulle noe ligge og lure.

Har selv 3 slike biler, og ville ikke solgt noen av dem under 110000 NOK, Dog med Robometer og 1/2 år 50% batterigaranti.

Løp og kjøp. Saxo med facelift er den peneste og mest behagelige av de klassiske Elbilene. Ikke ruster de, og deler er lett tilgjengelige for fornuftige priser.

Diagnose og reperasjon er også enkelt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Eneste jeg har å si uten å ha sett bilen er at det er så billig at jeg nesten får følensen av at det kan være ugler i mosen.

Men som Elektrolux sier "Til den prisen har du litt å gå på skulle noe ligge og lure", så - slå til (har faktisk allerede anbefalt en kollega å se på/kjøpe den bilen.


PS: En liten avsporing: Jeg fatter ikke hvorfor folk til stadighet kaller Saxo'en for Citroen AX i annonseheadingen sin på Finn.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: cmartin på mandag 02. mai 2011, klokken 09:41
Jepp :) Det ble den bilen. Skulle det være noe galt med den så har jeg litt å gå på.

Om det er smart det vil vel bare tiden vise. Bilen virket i god stand. Hvor lenge varer batteriene hvis man har behandlet dem korrekt?
Gratulerer, og velkommen som PSA eier.

Hvor lenge batteriene varer er umulig å si.  Som Thomas sier
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. mai 2011, klokken 10:40
Det er umulig å gi et fornuftig svar på.
Jeg tolker databladene fra Saft (batteriprodusenten) dit hen at man kan forvente mellom 100.000 og 150.000km, men i praksise ser det ut til at mange biler sliter allerede ved det halve.
På din bil står det jo i annonsen på finn.no at "Noen batteripakker er også skiftet i den tiden jeg har hatt bilen". Hva det betyr i praksis er ikke godt å si.
Det er i praksis ikke til å unngå at det blir ubalanse mellom batteriene over tid, særlig nå noen allerede er byttet.
Holder man seg til Generelle kjøre- og lade-tips for PSA med Nickel-cadmium (NiCd) batterier minimaliseres ubalansen og man bør være relativt trygg.
Det viktigste er vel:
- bruk bilen mest mulig
- aldri la den stå mere enn noen dager med lading over 30-40%
- tomkjør ned mot 10-20% minst en gang pr mnd (men helst ikke lenger ned)
- vær VELDIG forsiktig med kjøring etter at ladelys kommer på
- montér overvåkning (Robometer/PakTrakr)

Selv hadde jeg en batterieksplosjon på ca 45000km fordi jeg syndet mot nr 4 over. Jeg fikk recondisjonert alle og byttet de to sprengte. Jeg moterte samtidig overvåkning og vet nå at jeg fremdeles har gode batterier på snart 90000km etter å ha fulgt rådene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cmartin

Takk for tipsene. Må lese endel skjønner jeg!
Han pleide å lade bilen når den kom på rundt 30-40 %. Har ikke fått bilen, men gleder meg som en unge til å kjøre i taxi feltet snart! :)
Er det noen bøker (haynes eller hva det heter) jeg burde kjøpe?
Er det slik at jeg klarer å montere overvåkning eller burde noen gjøre det for meg? (Jeg liker å lese meg fram til ting og tang, men er ikke veldig inne i bilverdenen...)
Hvor får jeg kjøpt overvåkning?

Elmo

Sitat fra: cmartin på mandag 02. mai 2011, klokken 13:53
Er det noen bøker (haynes eller hva det heter) jeg burde kjøpe?
Er det slik at jeg klarer å montere overvåkning eller burde noen gjøre det for meg?
Hvor får jeg kjøpt overvåkning?
Det finnes ikke haynes-bøker for elbilene, men det meste utenom motor/fremdriftsbatterier er jo identisk med bensinbilene så en stadard heynes bok kan være kjekt å ha. Elles, så har vi samlet mye dokumenter her

Overvåkning. Leste du linken? Robometer er litt vanskelig å få tak i, og PakTrakr er mildt sagt dritt å installere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Robometer er på vei. Håpet er at leveranseproblemene er løst i løpet av Mai. ( i år )

Jobber paralellt med enda en ny versjon software spesielt beregnet på Think, der også en avansert strømalarm er planlagt i tillegg til mulighet for ladestopp etter 10 Ahr overlading. Sistnevnte krever ombygging av laderen, med montering av extern softstartkrets samt bussrele og hovedrele. Denne ombyggingen er forøvrig identisk med den ombyggingen av ladekretsen som gjøres i forbindelse med litiumkonvertering
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Gratulerer cmartin. Jeg tror (etter å ha sett på den) at du gjorde et godt kjøp.

Og velkommen som PSA eier - soon to be entusiast :D

Sitat fra: cmartin på søndag 01. mai 2011, klokken 08:16
Her er bilen jeg skal prøve ut i dag:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27980940
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cmartin

Igjen tusen takk for at du tok deg tid til å se på bilen!
Dette satt jeg stor pris på! Jeg fikk svar på mange spørsmål som jeg lurte på og jeg gleder meg hver morgning til å kjøre forbi køen på E18.

Utrolig fint at det finnes ildsjeler som deg! Tror aldri jeg hadde kjøpt elbil hadde det ikke vært for dette forumet i tillegg til en god wikiside !!!

Vi ses i kollektivfeltet! :)

/Christian


elektrolux

#12
Sitat fra: cmartin på torsdag 05. mai 2011, klokken 20:13
Tror aldri jeg hadde kjøpt elbil hadde det ikke vært for dette forumet i tillegg til en god wikiside !!!

Gratulerer med ny bil. Du vil like den bedre og bedre. Bare pass på at ikke kona får teften på den; ellers må du ut og kjøpe enda en Elbil.

Så til Quoten din: Det er synd ikke alle forhandlere forstår verdien av at detaljert informasjon om produktet sitt er tilgjengelig. Mange tenker som deg, og vil vite mest mulig om kjøretøyet sitt, og på den måten kunne hjelpe seg selv om noe skulle dukke opp.

Komplementerte i dag PSA,  Think Classic og Nye Think sine verkstedsmanualer med Nissan Leaf Verkstedsmanualen: Samtidig lar Mitsubichi I-Miev sin vente på seg, til tross for forsøk på å være med på I-miev kurs etc.  ( Hint hint Granheim )

Ingen poeng til den som gjetter hvilken av disse bilene jeg hadde turd å satse sparepengene på. I-Miev der en må på verksted uansett problem, eller Leaf, der en kan lese seg fram til hva som kan være problemet.......

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cmartin

Takk takk. Skal prøve å holde kona unna bilen:) Tror nok ikke jeg tør å la henne prøve den.

Uansett, tilbake til quoten min:
Jeg syntes det er viktig å rose de som har stått på i mange timer for å sy sammen all informasjonen! De fortjener å høre det!

elektrolux

Jeg tillater meg med dette, og blandt mange andre gode hjelpere, å føle meg beæret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA