Hovedmeny

7-seter vs 5-seter

Startet av Larsebass, fredag 06. oktober 2017, klokken 12:05

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:26
Mitt inntrykk er at 7-setere er generelt mer ettertraktet i SUV-markedet enn 5 seter.

Men har man ikke behov for mer enn 5 seter er det ikke noe poeng å gå for 7 seter.
Samme her, jeg valgte 7s på grunn av muligheten og gjensalg.
Man kan alltids si at "får ikke igjen 25k", men husk at mange som kjøper SUV trenger de for å få plass til stor familie. Det er jo alltid kjøpers marked på bruktmarkedet og en bil som er mer fleksibel vil jo da treffe flere potensielle kjøpere.

I tillegg er jo saken den at med 7s kan du slå ned deler av rad 2 (1 eller 2 av setene), samtidig som at du slår ned 1 eller 2 seter på rad 3. Da kan du ha lange gjenstander med deg samtidig som at du får med deg mange passasjerer.

Har du baby er nok også 7s en fordel tenker jeg, siden man kan da ha en babystol fastmontert samtidig som man kan ha med seg flere voksne personer.

Midterste sete på rad 2 er ikke så bra for veldig høye personer (litt som baksete i model s, ikke så bra takhøyde der). På rad 3 er beinplassen avhengig av hvordan du justerer seterad 2 i 7-seteren.

Jeg vil anta du fremdeles kan få lov å endre på bilen uten gebyr, så fremt du smisker litt med selgeren din :P

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:49
Mitt inntrykk er at 7-setere er generelt mer ettertraktet i SUV-markedet enn 5 seter.

Men har man ikke behov for mer enn 5 seter er det ikke noe poeng å gå for 7 seter.
Man kan alltids si at "får ikke igjen 25k", men husk at mange som kjøper SUV trenger de for å få plass til stor familie. Det er jo alltid kjøpers marked på bruktmarkedet og en bil som er mer fleksibel vil jo da treffe flere potensielle kjøpere.

Det kan slå motsatt vei også, 7-seter har mindre bagasjeplass for de som er interessert i det. Selv hadde jeg kun vurdert 6-seter og 5-seter om jeg skulle kjøpe en brukt X.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:55
Sitat fra: olavxxx på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:49

Det kan slå motsatt vei også, 7-seter har mindre bagasjeplass for de som er interessert i det. Selv hadde jeg kun vurdert 6-seter og 5-seter om jeg skulle kjøpe en brukt X.
Nye 7-seteren har mest bagasjeplass etter 5-seteren, eneste forskjellen er det ene rommet under gulvet.

Luring

Eg har hatt 5 & 7 setere Land Crusiere og kan bekrefte at 7 setere er meir poulære og lettere å få solgt og til høgare pris.
Men om ein får igjen meirpris om ein selger etter ein del år trur eg ikkje enten det er permium pakke eller 6-7 seter, så eg kjøper det som eg ser behov for til mitt bruk utan å sjå på videresalg.
Ekstrautstyr taper seg i verdi det og.

spirrevipp

Jeg tror en realistisk priset brukt Model X 5-seter fort kan bli et interessant alternativ for mange som vurderer en av "folke-suv'ene" (Tiguan/Rav4/CX-5/CR-V etc), og der er det mange potensielle kjøpere... Totalt sett er det vel ganske få 7-seters SUV'er som selges sammenlignet med 5-setere vil jeg tro, uten at jeg kan finne oppdatert statistikk på det.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:04
Nye 7-seteren har mest bagasjeplass etter 5-seteren, eneste forskjellen er det ene rommet under gulvet.

Ja, nettopp. Den plassen som 3.rad setene opptar.

Hovedfordelen til de forskjellige variantene er ca. slik:

5-seteren har mest bagasjeplass og er billigst.
6-seteren har mest komfortable seter på 2.rad og 3.rad, selv voksne på 188cm sitter bra på 3.rad
7-seteren har plass til 7, men dårlig plass til voksne på 3.rad (som går fint i 6-seteren).

Om man ikke på død og liv må ha plass til 7 synes jeg altså de to andre er mye bedre alternativer. Trenger man bare 5 seter betaler man 25k mer for mindre bagasjeplass ved å kjøpe 7-seteren.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:15
Eg har hatt 5 & 7 setere Land Crusiere og kan bekrefte at 7 setere er meir poulære og lettere å få solgt og til høgare pris.

Har hørt nøyaktig det samme om blant annet XC90. Og opplevde selv når jeg trålet Finn tidligere i år at 7-setere var mindre utbredt enn 6-seter, men ble solgt raskere.
Mulig etterspørselen brukt er mer tradisjonell enn konfig ved nybilkjøp. Dermed lett å omsette 7-seter? Min 7-seter hadde to budgivere. 6-seterne jeg kikket på (men som viste seg å være uaktuelle) hadde ingen interessenter.

Men jeg hadde ikke kjøpt 7-seter om ikke behovet var tilstede. Skulle jeg fraktet fire eller maks fem hadde jeg nok gått for 5-seter.
6-seteren treffer ikke meg og mitt behov. Ulempene er for store.

For øvrig har Bjørn testet voksne menn på rad 3 i en video. Underholdende :)

https://m.youtube.com/watch?v=gfowGGaUSEU
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. oktober 2017, klokken 23:18
Sitat fra: olavxxx på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:04

Ja, nettopp. Den plassen som 3.rad setene opptar.

Hovedfordelen til de forskjellige variantene er ca. slik:

5-seteren har mest bagasjeplass og er billigst.
6-seteren har mest komfortable seter på 2.rad og 3.rad, selv voksne på 188cm sitter bra på 3.rad
7-seteren har plass til 7, men dårlig plass til voksne på 3.rad (som går fint i 6-seteren).

Om man ikke på død og liv må ha plass til 7 synes jeg altså de to andre er mye bedre alternativer. Trenger man bare 5 seter betaler man 25k mer for mindre bagasjeplass ved å kjøpe 7-seteren.
Det er noen faktorer her da. Gamle 7s var minst praktisk og dyrest. Nye 7s er den nye poteten som 5s var. 6s er minst fleksibel i dag, men har mest åpen kupe.

6s er mest behagelig for 6 passasjerer,  ellers er den dyrest og har minst fleksibilitet i dag.

5s og nye 7s er altså best for flest, men jeg tror 6s og selv gamle 7s blir pop på bruktmarkedet pga "premium" (el seter med mer støtte).

5s fins mage av, men mange av de som tok 5s måtte ha den pga gamle 7s og 6s var lite fleksibel med rad 2.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA