X100D - Høyt forbruk og mye støy, 22" hjul

Startet av T.K, onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:35

« forrige - neste »

T.K

Prøvekjørte en X100 i dag. 10 mil, 90 km/t på motorveien (ingen aksellerasjon for å "teste" bilen, dette var en forbrukstest), 10 grader i lufta, tørr veibane.
Forbruk: 245.
Støy: Mye

Kjørte hjem etterpå med vår Nissan Leaf, og støynivået var tydelig mye lavere. Om dette er støynivået til MX blir det ikke Tesla. Tenkte å ta en Europaferie i sommer, men dette orker vi ikke.

Jeg har bestilt X75, men ville ta en ekstra prøvetur først. Må avbestille i morgen før fristen går ut og finne ut om X75 med 19-20 tommere har like høyt forbruk og like høyt støynivå som 22". I så fall kommer den ikke lenger enn Renault Zoe, som også kommer 300 km, med halvparten av batterikapasiteten og en tredel av prisen.

En dekkselger påstod han klarte et forbruk på 170 med 19 tommers hjul (han anbefalte dekkene), snittforbruk på tur fra Bergen til Oslo. Jeg har mine tvil men kanskje andre har erfaringer som kan bekrefte? I så fall er støynivået også sannsynligvis mye lavere.

jkirkebo

Jeg har ikke målt men mener bestemt at støynivået er høyere i vår Leaf på originale 16" enn i vår X75D med 20".
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Red_Harvest

22" er for spesielt interesserte. Du bør nok vurdere 20".

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

Vhagar

Min erfaring fra prøvekjøringer er at forbruk varierer veldig fra person til person på samme strekningen. Jeg har en myk kjørestil og låg på godt under 200, ja ned mot 150. Dama har en mer "rykkete" kjørestil og fikk et forbruk som bikket 200 med god margin. Det var tørt, relativt flatt, 80 sone stort sett, P100D og den var vel skodd med 20". Dette er forbruk som ligger nært opptil de andre turene jeg har hatt.

Jeg også er svært opptatt av forbruk sett opp mot rekkevidde og 245 er absolutt i høyeste enden av skalaen jeg har sett på nett som stort sett ligger rundt 200-220. Rekkevidde håper jeg å klare 32 mil på fra 100% til 10%

Støy var det første jeg bet meg merke i, rett og slett litt ujevnt fordelt støybilde som jeg tolker som at det er litt ulik kvalitet på støydempingen rundt om kring. Jeg vurderte å gå fra bilen der og da, men ble overtalt av min bedre halvdel til å gi den noen mil til og konklusjonen er vel at ja, den støyet mye mer enn jeg hadde regnet med men kanskje ikke så veldig mye mer enn de bilene jeg har kjørt tidligere. Jeg brukt bevisst ikke radio/media for nettopp å kunne vurdere støy. I tillegg så opplevde jeg støyen som mye mer påtrengende enn de andre. Så ja, jeg gruer meg til lengre bilturer, håper at Spotify kan hjelpe til, men noen kameler må en visst bare svelge her i livet.

Når det gjelder støy så har trolig dekk veldig mye å si, så jeg håper at jeg kanskje får stillere dekk enn de som har stått på prøvebilene til nå. Det er også rart å se youtube video'er med ulik oppfattning av støy. Nesten så jeg mistenker at det er store variasjoner på enten hørselen og toleransen for støy hos folk eller om noen biler mangler støydemping her og der.

Bjørn virker jo happy?

https://www.youtube.com/watch?v=vsgt2lC-dLU
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

T.K

Jeg tror Bjørn er betalt for å overhøre støy, men jeg kan ta feil.

Jeg kommer til å prøve bil med 20" hjul, om de har noen inne på Rud. At du kommer godt under 200 i forbruk tyder på at hjulene har mye mer å si enn jeg trodde. Jeg kjører også mykt, ingen rykking. Men at du allikevel opplever støy med 20" er ikke veldig betryggende.

Vedkommende dekkselger fortalte at han også har 18" hjul til MX, jeg tror det var med 60 profil, kanskje 55. Hjulene gikk klar av kaliperne så det skulle ikke oppstå problemer, og komforten blir da sannsynligvis mye bedre. Men det blir i så fall et eksperiment som kan etterprøves etter kjøp, og nå er jeg usikker på om det blir kjøp i det hele tatt.

Vhagar

Hvorvidt Bjørn er kjøpt og betalt vil jeg ikke konkludere på. Opplever det til tider litt underlig hvor positiv han kan være, men har puttet han i fanboy kategorien og ikke i kjøpt og betalt kategorien. Mulig jeg er naiv? Tar uansett alle uttalelser på nett med en klype salt samme hvem som er kilden og danner meg heller et totalbilde basert på de utallige erfaringene som ligger der ute ispedd de få erfaringene jeg selv har til nå.

Prøveturene mine har ikke vært særlig krevende vil jeg si, men forbruket har vært mye lavere enn jeg har sett andre poste som fikk meg til å stusse. Forbruk andre viser til plasserer den et sted mellom 28 og 38 mil. Selv håper jeg på å ligge på 32 i snitt hvertfall. Men nå velger jeg likevel Tesla Model X 75D på grunn av totalpakken, tross noen kameler.

18" vil jeg tro ser litt spinkelt ut på en slik bil? 22" ser fint ut, men har selv valgt å ende opp med 20" basert på forbruk og støy, 19" på vinter. Jeg aner ikke men tror ikke det kan være så mye å hente på mindre dimensjoner?
Tesla Model X 75D, 2017

Hodetelefoner

Bjørn har ihvertfall kommentert hvor stille andre biler er før..  Sist jeg så et klipp så sa han også at tesla kanskje ikke egnet seg for nimber oppdrag pga alle feil etc. Så neppe kjøpt og betalt. 
Dårligere PR enn når han parkerte en bil med masse masse feilmeldinger forrang en bensinstasjon, skal også letes lenge etter :D

Mc_Herreington

Har både model s 90D og fikk forrige uke x100. Har brukt de om hverandre siste uken og er veldig imponert over model x ihh til dekkstøy. Har 20" på x og 21" på S. Kjørte selv X i sommer med 22" og konkluderte med at den var mye verre enn S, så dekk har nok "alt" av betydning. Mistenker også Tesla for å ha oppgradert X noe fra loaneren min i juni til den jeg fikk, virket bedre isolert i forhold til annen støy også
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

THE

Har en X100D med 20" hjul. Det høyeste jeg har fått til på forbruk over lengre strekninger var en tur til hytta med tre fjelloverganger. Startet og sluttet turen på samme sted, og både tur og retur gikk etter samme rute. totalt kjørte jeg ca 270 km. Det var kraftig motvind og mye regn på en stor del av turen. Kjørte i fartsgrensen+, og hadde noen forbikjøringer, så kunne nok presset forbruket ned hvis jeg hadde kjørt med lavest mulig forbruk som mål. Gjennomsnittsforbruk for hele turen ble ca 230 Wh/km.

På min daglige kjøring til jobb ligger jeg rett under 200Wh/km med temperaturer på ca 10-15 grader og tørr vei. De siste dagene med 5-10 grader, en del vind og mye regn ligger forbruket på samme strekning på 220-225Wh/km. Totalt 100 km hver dag, og mye lave fartsgrenser med drøyt 50 % 80- sone resten hovedsaklig 70- og 60- soner.

Regner med jeg har snakket med samme dekkforhandler som deg. Jeg lurte også på å prøve 18" i 235/60x18 som vinterhjul, pga max rekkevidde på vinter, men endte opp med å bestille 235/55x19 i stedet.

Dekkdimensjon sammen med rullemotstand på dekkene har mye å si for forbruk, og jeg vil nok tro at 22" har minst 10-15% høyere forbruk enn standard 20" hjul. Mange har forøvrig gode erfaringer med Landsail LS588 dekk i 22" både når det gjelder forbruk og støy. Jeg vil uansett tro at forbruket og støyen vil være høyere med dette dekket i 22" enn med samme dekk i 20".

Forøvrig reagerte jeg ikke på støy verken på prøvekjøring med X eller den første tiden med egen X, men etterhvert legger jeg merke til at jeg kunne tenkt meg bedre støydemping i bilen. Det er uansett ikke noe stort irritasjonsmoment for min del, men oppfatning av støy er veldig individuelt, så der må du nesten stole på din egen hørsel og oppfatning av lydbildet. Se om du kan få prøvd en X med originale 20" hjul for å høre om det er mer akseptabelt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: T.K på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:35
Om dette er støynivået til MX blir det ikke Tesla. Tenkte å ta en Europaferie i sommer, men dette orker vi ikke.

For det første: Det er kun i Norge det støyer. I resten av Europa bruker de ikke så grov asfalt som oss, så det er natt og dag.

For det andre, i en elbil merkes dekkstøy, fordi andre lyder er borte, jeg har aldri tenkt over dekkstøy i andre biler enn Tesla før (men nå merker jeg dekkstøy også i andre biler).
Det er stor forskjell på forskjellige typer dekk og merker. Original sommerdekk til Teslaene mine  er midt på treet når det gjelder støy. Av vinterdekk jeg har prøvd er Michelin X-ice ganske mye støy, mens conti cvc6 er lite støy og klart stillere enn sommerdekkene.

Mener muffinman har testet lexani eller landsail som var veldig lite støy på. Andre sier de nye silentdekkene med skum skal være stille, flere merker har dette.
Men da bør du ha dekkforsikring (noen avtaler som Tocn sin har dette inkludert, andre koster det litt ekstra) fordi disse kan visst ikke lappes ved punktering og må byttes. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

T.K

Ny tur i dag, samme bil, X100, men med 20 tommers dekk. Samme temperatur ute, kanskje 1 grad mer, samme hastighet, rundt 85 km/t motorvei, ingen aksellerasjon. Betydelig nedgang i forbruk, fra 245 til 195, rundt 20 % reduksjon. Den opplevde støyen var lavere.

Litt merkelig disse Tesla-gutta, eller i alle fall en av dem, på Rud. Jeg merker at jeg ikke får til å tro på noe av det han sier, det har jeg vel aldri gjort. Eks. Jeg vil gjerne har levert bil i januar. Ved salg er enkelte opphengt i om bilen er registrert det ene eller det andre året, merkelig nok. Jeg mente da at jeg kunne avbestille, for deretter bestille igjen om en uke, dagen før rentekampanjen angivelig skal gå ut igjen. "Nei", sa han, "du får bilen i desember selv om du bestiller senere i oktober". Deretter hadde jeg et ønske om å prøve modell S. "Vi har ingen ledig før om en uke", sa han. "Kanskje de har biler ledig i Oslo da?", sa jeg. "Nei", sa han, "det er bestilt så mange prøveturer før rentekampanjen går ut at de har ingen ledig der heller før om en uke". Jeg kjørte til Oslo. Det viste seg at de hadde bil ledig i dag, i morgen, på mandag og på tirsdag. "Bestem dag selv", fikk jeg høre i Oslo. Så denne karen på Rud er full av skrøner.

geear

Du kan velge "første mulige" eller konkret leveringsmåned selv når du bestiller eller mulig det er når du velger utleveringssted i de fem trinnene på MyTesla. Ingenting i veien for å velge januar. Da hadde jeg heller ikke akseptert å få den (og registrert) før januar.

Mons

Sitat fra: T.K på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:34
Jeg merker at jeg ikke får til å tro på noe av det han sier, det har jeg vel aldri gjort.

Det er en god strategi. Ikke tro på nettsidene heller. Det beste er å gjøre som deg, å teste ut og få noen egne erfaringer, og ellers ta i mot en ny bil med åpne armer og ikke så spesifikke forventninger. Ønsker du å vite akkurat hva du kjøper, bør du helst kjøpe brukt.

På den annen side tilgir man fort alle feilene i Tesla sin organisasjon og leveranser når man får bilen. Bilene leverer over forventning på veldig mange områder, synes jeg. Det er lett å bli fanboy, og det er lett å hate Teslasystemet. Minner litt om Apple.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Vhagar

Siden bilen er bestilt i 2017 og VIN er tildelt (med angitt produksjonsår 2017) hva vil det da ha å si at bilen blir "førstegangsregistrert i Norge" i 2018 fremfor 2017? Bilen vil jo ikke være "nyere", fortsatt en 2017 modell. Jeg også tenkte at så sen bestilling hadde vært greit å fått utlevert i 2018, men så ble den tildelt 2017-VIN og da ser jeg ikke umiddelbart noen nytte i å la utlevering skje så sent som mulig. Hva er det jeg ikke skjønner her?
Tesla Model X 75D, 2017

T.K

Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:36
Siden bilen er bestilt i 2017 og VIN er tildelt (med angitt produksjonsår 2017) hva vil det da ha å si at bilen blir "førstegangsregistrert i Norge" i 2018 fremfor 2017? Bilen vil jo ikke være "nyere", fortsatt en 2017 modell. Jeg også tenkte at så sen bestilling hadde vært greit å fått utlevert i 2018, men så ble den tildelt 2017-VIN og da ser jeg ikke umiddelbart noen nytte i å la utlevering skje så sent som mulig. Hva er det jeg ikke skjønner her?

Jeg skjønner sannsynligvis ikke mer enn deg, men det handler altså om når bilen er registrert i vognkortet. En av mine venner, som alltid kjøper biler til et par millioner, mente at mange var opptatt av hvilket år den er registrert i. Om den er registrert i 2018 blir det på en måte en 2018-modell. Jeg har sett det samme hos andre merker, der kaller de gjerne bilen en 2018 modell selv om den er registrert på slutten av 2017 og dermed åpenbart er produsert i 2017. Det er vel en måte å sminke opp årsmodellen på.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA