Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kewet 1994 modell - hjelp!

Startet av RoadRunner, tirsdag 24. mai 2011, klokken 11:24

« forrige - neste »

RoadRunner

Jeg sitter her med en kontrakt på en 2+2/Zebra og følger diskusjonen rundt Think på forumet. Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre OM det dukker opp ett eksemplar til trøndelag og jeg har sjansen til å få en fysisk leveranse.

Jeg har fortsatt troen på at Think er et bra produkt og stiller i særstilling når det gjelder kjørelengde og livslengde på karosseri. Men gitt situasjonen at Think må legge inn årene, hvordan stiller jeg da?

Er Ny-Thinken satt sammen av deler fra andre biler slik Buddyen er? Jeg tenker spesielt på forbruksdeler som bremser/skiver og forstilling - veinettet i Trondheim sliter på disse korte farkostene.

Leste at en hadde måttet bytte batteri på 11.000 km pga en feil. I en slik situasjon er jeg vel helt sjanseløs? Hvordan er det å bygge om fra Zebra til annen teknologi ?

Og hva kan jeg forvente av min forhandler hvis jeg har behov for garanti-arbeide og Think er konkurs ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Kontrakten og garantien er mellom deg og forhandleren. Dersom Think Global går konkurs igjen, noe jeg tviler sterkt på, så er det uansett forhandleren som sitter med garantiansvaret.

Dersom forhandleren går konkurs, sender du garantikravet til Think Global som er pliktig til å følge forbrukerkjøpsloven.

Understellet (bremser, hjuloppheng, fjæring) er fra Peugeot så vidt jeg vet. Men jeg er ikke oppdatert på dette de siste par årene. Deler til min 2000 modell er på lager hos Biltema, Mekonomen og andre delelverandører. Det vil de også være til 2011 modellen og 10 - 15 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Jeg er ikke redd for tilgangen på deler. Er mer redd for diagnosemulighetene.

Tyskerene har en ny Think, og forhandleren måtte til med flere programmer og kabler for å komme langt nok inn i systemet på bilen. Tror de tilslutt fikk det de trengte for å snakke med bilen selv, i stedet for å sende den mellom Tyskland og Norge hver gang der var over 25C i luften, og bilen ikke ville lade.

På Think Classic trenger en kun FR2000 eller Nicometer, eller Eurometer, og noe til Airbagen som tilsynelatende kun forhandlerene har.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finn Arne

Jeg gjorde det, kjøpte en Think 2+2 denne måneden, har hatt bilen i snart 2 uker og er veldig fornøyd.
Og ja jeg hadde fått med meg alle ryktene om Think før jeg kjøpte.

Tror ikke Think vil gå konkurs, det er store investorer som har investert mye penger i Think, gir de seg nå taper de alle pengene som er investert.
De har jo også åpnet en fabrikk i USA, da må de jo ha stor tro på bilens potensiale og nå selges det flere el-biler enn noen gang før.

Jeg valgte å kjøpe en Think fordi jeg mener den er den beste el.bilen på markedet i dag.
Lengst rekkevidde(Untatt Tesla)
Veldig praktisik bulkefritt/ripefritt plastkarrosseri
Lang erfaring med elbiler for nordiske forhold
Veldig bra kjøreegenskaper
Bakluke som går helt ned til støtfanger gjør parkering til en lek.
50% større batteripakke enn I Miev.
Sikker bil som er morsom å kjøre, gleder meg til hver eneste tur.

Se mitt innlegg :http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3575.0.html

Får du muligheten så anbefaler jeg at du kjøper bilen, vet du vil bli fornøyd med den.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

RoadRunner

#4
Sitat fra: Finn Arne på onsdag 27. april 2011, klokken 23:56
Får du muligheten så anbefaler jeg at du kjøper bilen, vet du vil bli fornøyd med den.
Er helt enig med det du sier om selve farkosten.

Er mer usikker på produsentens evne til å håndtere kundene sine på en god måte - gitt at de fortsatt er i business slik de holder på nå.

Med dette tempoet er det bedre å spare avdragene i banken og heller vente på en Tesla Model S våren 2013! Den stiller jo i samme klasse som Think og Buddy, den ruster ikke den heller  ;D!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

gbzdoc

Å si at Buddy og Think ikke ruster er jo en sterk overdrivelse. Ser man etter under plasten så er samtlige av disse som har gått noen år i norsk saltslaps rustne både her og der.

Men utenpå ser de riktignok bare gamle og slitt ut...

Men smak og behag, noen liker plast andre liker lakk. Metall er det i alle disse bilene, og enn så lenge ruster det før eller siden, enten det synes eller ikke. ;-)

elektrolux

Sitat fra: gbzdoc på fredag 29. april 2011, klokken 12:53
Å si at Buddy og Think ikke ruster er jo en sterk overdrivelse. Ser man etter under plasten så er samtlige av disse som har gått noen år i norsk saltslaps rustne både her og der.

Det er skjeldent jeg reagerer på slike uttalelser, men dette er tøv. Slike uttalelser kan lett bli stående som en sannhet, og bør snarest nøytraliseres.

Noen få biler, og da prototyper kan ha rust i kanalene, men produksjonsmodellene er faktisk rustfrie den dag i dag.

Den rusten jeg har sett er overflaterust, som enkelt lar seg behandle.

Produksjonsbilene er galvaniserte, og er usedvanlig resistente mot rust.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#7
Så til Diagnosemulighetene:

Dette er ingen problem. Software til nye Think er frigitt, og alt som trenges er noen kabler mellom en vanlig PC og bilen.

Dette har jeg nå bestillt, da det er "kjekt å ha"

Ikke bare kjekt å ha, men en nødvendighet spør du meg.

Dette har f.eks VW skjønt bedre enn f.eks Volvo, Mercedes og Porsche, selv om utstyr kan skaffes via Ebay

Hva med Leaf, Mitsubichi, etc?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MortenT

#8
Sitat
Det er skjeldent jeg reagerer på slike uttalelser, men dette er tøv. Slike uttalelser kan lett bli stående som en sannhet, og bør snarest nøytraliseres.

Noen få biler, og da prototyper kan ha rust i kanalene, men produksjonsmodellene er faktisk rustfrie den dag i dag.

Den rusten jeg har sett er overflaterust, som enkelt lar seg behandle.

Produksjonsbilene er galvaniserte, og er usedvanlig resistente mot rust.

Er dette korrekt er jeg blitt lurt! Begge Think'ene mine (første levert i mai i fjor og den andre i desember i fjor) har mye synlig rust for å være ny. Jeg finner rust på begge sidedørene på plateavslutninger (platene som holder vinduslistene utvendig øverst på døren alle ender har synlig rust) og på vindusrammene. Rust i motorrom; panserfester og diverse andre skruer/plater. Boltene som er brukt på bakluke ser fæl ut, men det er jo genialt å bruke stålbolter sammen med aliminium. Vindusviskeraksling og selve vindusviskerarmen er kraftig angrepet av rust. Så jeg bekymrer meg ikke så mye for det jeg ser, men når det allerede nå er så mye synlig rust bekymrer jeg meg for det jeg ikke ser! Fikk byttet dekk nettopp og da ser jeg mye overlfaterust på alle støpte deler til juloppheng, bolter, mutrer osv. Bremseskivene ser fæl ut også. Ble virkelig overrasket at det var så mye synlig rust bare fra desember. Hjalp min far å bytte dekk på hans to år gamle Golf og den ser ny ut under i forhold til Think'en.

Synd for bilen er fantastisk å kjøre og det er en genial ide - men fryktlig gjennomføring!

MortenT

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. april 2011, klokken 07:33
Dette er ingen problem. Software til nye Think er frigitt, og alt som trenges er noen kabler mellom en vanlig PC og bilen.
Hvor har du fått bestilt denne og hva snakker vi om i kostnader?
Kabler må vel la seg ordne med? Så lenge vi kan fremskaffe spesifikasjonene på kabelen så kan den lages. Evt. sjekke med forhandlers verksted om det er mulig å få låne kabel for å så lage en identisk.
Har ikke sjekket selv ennå, men det er vel en seriellkabel eller?

elektrolux

Jeg snakker om Think Classic. Håper nye Think er like godt laget, og rustbeskyttet.

Når det gjelder Diagnose til nye Think kommer jeg tilbake til det når jeg får kablene mine/ev. får låne kablene for kopiering.

De jeg kikket på hadde en interface boks på selve kabelen, så det spørs om de lar seg kopiere så lett.

Program bør du kunne bestille sammen med kablene, ev kan jeg skaffe en kopi når dette blir aktuelt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MortenT

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. april 2011, klokken 09:37
Jeg snakker om Think Classic. Håper nye Think er like godt laget, og rustbeskyttet.

Når det gjelder Diagnose til nye Think kommer jeg tilbake til det når jeg får kablene mine/ev. får låne kablene for kopiering.

De jeg kikket på hadde en interface boks på selve kabelen, så det spørs om de lar seg kopiere så lett.

Program bør du kunne bestille sammen med kablene, ev kan jeg skaffe en kopi når dette blir aktuelt. ;)
Akkurat - jeg trodde du snakket om nye Think'en - for den ruster desverre. Det virker på meg at de har spart litt for mye på materialvalgene og dermed ødelagt kvaliteten. Gamle Think'en var mye bedre på det feltet!

gbzdoc

Det MortenT skriver om rust er mer eller mindre det samme jeg har observert, og som fikk meg til å skygge banen. Dessverre...

Ideen er god, men som du sier virker gjennomføringen for dårlig. Siden Electrolux har andre erfaringer kan det jo virke som de på et tidspunkt har endret på produksjonen for å spare penger eller noe i den retningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA