Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skal, skal ikke? Tesla Model S75D

Startet av Jarv!s, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:10

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Beklager hvis dette blir ENDA en tråd, der dere må hjelpe en..
Som tittel sier.. Skal, skal ikke? Tesla Model S75D

Jeg har rekkevidde angst, og kanskje litt angst for å ta et så stort lån. Men når Tesla skal ha 0.25% i rente på en NY tesla S75D, er det jo vanskelig å ikke vurdere mulighetene! Nå har det seg sånn at jeg har lyst å bytte ut min diesel familiebil, mot en nyere bil av enten bensin eller elektrisk. Jeg bor i Oslo, og er i risiko gruppen for å måtte betale dieselavgift og få kjøreforbud.. Vi liker å dra på kjøreturer, og ofte er feriene en tid hvor vi liker å dra på langturer med bil.

Pr dd. Har jeg ikke mulighet til å lade bil hjemme, men har mulighet på jobb. Er dette nok? Evt må jeg beregne å måtte lade andre steder i byen også..?

Krav: Skal ha plass til å kunne kjøre med på ferie, så model S er nok valget for meg.
Rekkevidde: Her er jeg veldig "bekymret", men vi har lyst å kjøre bekymringsfrie turer fra Oslo - Stockholm og Oslo - København. Klar over at jeg må lade underveis, men med en 75D skal dette være mulig?
Lån: Kan noen forklare dette med Tesla sitt 0.25% rente stunt, slik at en som meg også kan forstå dette? Er redd renta er 0.25% en liten stund, så plutselig sitter jeg med en rente på 5%-8%...

Håper på god hjelp her, da jeg begynner å få vondt i hodet av alt dette :P
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

MyMuffin

Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:10
Hei.

Jeg har rekkevidde angst, og kanskje litt angst for å ta et så stort lån. Men når Tesla skal ha 0.25% i rente på en NY tesla S75D, er det jo vanskelig å ikke vurdere mulighetene! Nå har det seg sånn at jeg har lyst å bytte ut min diesel familiebil, mot en nyere bil av enten bensin eller elektrisk. Jeg bor i Oslo, og er i risiko gruppen for å måtte betale dieselavgift og få kjøreforbud.. Vi liker å dra på kjøreturer, og ofte er feriene en tid hvor vi liker å dra på langturer med bil.

Pr dd. Har jeg ikke mulighet til å lade bil hjemme, men har mulighet på jobb. Er dette nok? Evt må jeg beregne å måtte lade andre steder i byen også..?

Krav: Skal ha plass til å kunne kjøre med på ferie, så model S er nok valget for meg.
Rekkevidde: Her er jeg veldig "bekymret", men vi har lyst å kjøre bekymringsfrie turer fra Oslo - Stockholm og Oslo - København. Klar over at jeg må lade underveis, men med en 75D skal dette være mulig?
Lån: Kan noen forklare dette med Tesla sitt 0.25% rente stunt, slik at en som meg også kan forstå dette? Er redd renta er 0.25% en liten stund, så plutselig sitter jeg med en rente på 5%-8%...

Håper på god hjelp her, da jeg begynner å få vondt i hodet av alt dette :P

Du klarer deg fint med 75D på langturer. Du har realistisk sett 40 mil rekkevidde (teslabjørn klarte 512km på en tur, se youtube)
Superlader nettverket er utrolig bra og dekker de fleste hovedårer, så turene dine til sverige og danmark er null stress.
renta er 0.25 nom + litt høyt termingebyr på 95kr. Såvidt jeg har forstått det så kan renta kun endres om banken har særskilt grunn for det - så det skal nok litt til før den endres.

MEN..uten mulighet for lading hjemme så tror jeg nok at jeg hadde avstått. Det blir fort mye pes.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Jarv!s

Skal nevnes, at vi ser på mulighet til å få kjøpt oss hus, og da vil det jo bli mulig å kunne lade bil hjemme.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

MeTesla

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:25
Hei.

Du klarer deg fint med 75D på langturer. Du har realistisk sett 40 mil rekkevidde (teslabjørn klarte 512km på en tur, se youtube)
Superlader nettverket er utrolig bra og dekker de fleste hovedårer, så turene dine til sverige og danmark er null stress.
renta er 0.25 nom + litt høyt termingebyr på 95kr. Såvidt jeg har forstått det så kan renta kun endres om banken har særskilt grunn for det - så det skal nok litt til før den endres.

MEN..uten mulighet for lading hjemme så tror jeg nok at jeg hadde avstått. Det blir fort mye pes.

+1

ludwig_holberg

Hvis du har rimelig *god* tilgang på jobb er det jo kjempemessig - da holder det i lange baner. Og du sparer noen tusenlapper strøm i året også.

S75D er en KONGEBIL til langturer  ;D Det må jeg bare få sagt. Eneste som er bedre er 100D selvsagt...men så lenge du kjører innenfor et superladenettverk, så stopper du ca hver tredje time og lader. Da er i tillegg langturene helt fri for drivstoffkostnader.

ludwig_holberg

Når det gjelder renta, er det en rekke tråder om denne på forumet. Kort oppsummert: DNB har bekreftet at renten holder seg like gunstig sammenlignet med andre billån fremover. Mao; når det "vanlige" billånet eventuelt øker fra 2% til 2,25%, vil Tesla-lånet øke fra 0,25% til 0,5%. Osv. (Selv om ikke DNB hadde eksplisitt bekreftet dette, ville banken i stor grad vært forpliktet til det pga finansavtaleloven).

THE

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:25
...

Jeg pendler 10 mil hver dag (5 mil hver vei) med en Tesla X. Jeg har mulighet til å lade med 16A (3,6 kW) på jobb. I løpet av en arbeidsdag på 8 timer så klarer jeg å lade opp X'en noe mer enn det jeg forbruker til/fra jobb. En S75D vil ha betydelig lavere forbruk enn min X100D, så hvis du kan lade med 16A hver dag på jobb, så bør du kunne klare deg til daglig uten noe ekstra lading.

Spørsmålet er selvsagt hvor langt du kjører til/fra jobb hver dag, og hvor mye du kjører på fritiden? Hvis du f.eks. kjører mye i løpet av helga, så kan det nok være upraktisk å ikke ha lademulighet hjemme. Hvis du har offentlige ladepunkt i nærheten der du kan lade av og til ved behov, så vil jo det hjelpe selv om det blir en del styr for å få ladet. Er det som oftest ledig ved ladeplasser på jobb, eller er det ofte fullt? Uten lademulighet hjemme bør det i alle fall være forutsigbart om du får ladet på jobb.

Selv om jeg klarer meg med lading på jobb for å dekke pendlingen min, så lader jeg en god del hjemme for fritidskjøringen. Med noe planlegging samt en del lading på SuC og ChaDeMo ville jeg nok klart å dekke de 40000 km jeg kjører i året uten lademulighet hjemme, men er redd det hadde blitt litt vel upraktisk.

Du skriver at du pr.dd. ikke har lademulighet hjemme, men er det mulig å få på plass lademulighet der du bor? Du nevner også at dere lurer på å kjøpe hus, og hvis det er noe dere planlegger i løpet av kort tid, så er det jo ikke nødvendigvis noe stort problem at dere ikke kan lade hjemme inntil videre. På den annen side er det kanskje ikke lurt å kjøpe ny bil når hvis dere planlegger huskjøp også?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MyMuffin

Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:36
Skal nevnes, at vi ser på mulighet til å få kjøpt oss hus, og da vil det jo bli mulig å kunne lade bil hjemme.

Forutsatt at bilkjøp ikke ødelegger for huskjøp (dvs. du ender opp med å måtte selge bilen for huset) Så hadde jeg nok klart meg fint i en overgangs periode uten lading hjemme (men på jobb). Kommer naturligvis ann på hvor lang vei du har til jobb og hvor god lading du eventuelt kan få der. Tommelfingerregel tilsier 1km per 1A ladestrøm i timen, lader du med 13A så får du 13km rekkevidde i timen.

Bilen er jo helt rå, selv med standard utstyr så får du en utrolig fet og sprek bil som samtidig har plass til småbarnsfamilien eller annet som tar mye plass.

Merk at rekkevidden du oppnår på langtur er ikke det samme som mye småkjøring i byen med mange start og stopp. Bilen bruker mye energi, særlig når det blir kaldere de første 15-20min på å varme opp batteri og kupe - dette er veldig merkbart ved mye småkjøring.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

alda

Bor i Oslo och har kört T/R Oslo-Stockholm över en långhelg - helt problemfritt! (och jag har mindre batterikapacitet än du).
Ligger Superchargers fint placerade längs vägen, du klarar dig fint med ladestopp i Karlstad och Arboga på ca. 20 min (du bör ha laddmöjlighet i Stockholm för returresa).

Men jag hade nog inte köpt elbil utan laddmöjlighet hemma. Bilen mår bra av att stå tillkopplad laddning så mycket som möjligt, den tappar mycket "juice" på vintern om den står oanvänd utan tillkoppling!
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elfosilen

Vurderer også S75. Ser på inventorylisten at det er en del rabatter å hente på S75 uten D. Er firehjulstrekk verdt å betale ca 50.000 mer for? Ved salg, fremkommelighet, sikkerhet på vått/glatt føre.

Øyvind.h

Rwd Tesla har bedre fremkommelighet enn alle biler jeg har hatt med fwd tidligere.

Langt unna 4wd, men er man vant til fwd og kjøper gode vinterdekk ser jeg ikke noe galt i å kjøpe rwd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: elfosilen på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:29
Vurderer også S75. Ser på inventorylisten at det er en del rabatter å hente på S75 uten D. Er firehjulstrekk verdt å betale ca 50.000 mer for? Ved salg, fremkommelighet, sikkerhet på vått/glatt føre.

I have seen the currently three right available S 75's and personally think they are not discounted enough, since the 75D is priced competitively now.

There are some new incoming S 75D inventory to be delivered in November in Drammen. Most of these have APH3, the new drive units, 4WD, air suspension and new rear seats.
There are a couple ones that are priced around 698k - 720k NOK.

http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=s&b=75D&f=&c=

So I would look at those first and compare, before making final decision. Especially if you need to consider 2nd hand value (deprecation) later on.

Just my 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

olavxxx

Sitat fra: elfosilen på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:29
Hadde gått for awd, ikke bare med tanke på snø/is.
Husk at du har mye effekt i en slik bil og hvis du ønsker å dra nytte av effekten når asfalten ikke er tørr (feks ved regn), må du nesten ha en dual motor.

Dualmotoren er også mer energieffektiv siden den har to mindre motorer der en RWD har en stor motor bak.
Aksen er på tørt føre nesten lik, så fremt forholdene er perfekte - men når regnet kommer vil jo RWD da slite med grepet og derfor aktivere en form for "antispin" (hva enn Tesla kaller det), som vil redusere akselerasjonen vesentlig.

50k utgjør kanskje et par hundre ekstra i mnd, men jeg vil si at det er verdt det :)

elfosilen

Sitat fra: Jeronan
/quote]

I have seen the currently three right available S 75's and personally think they are not discounted enough, since the 75D is priced competitively now.

There are some new incoming S 75D inventory to be delivered in November in Drammen. Most of these have APH3, the new drive units, 4WD, air suspension and new rear seats.

So I would look at those first and compare, before making final decision. Especially if you need to consider 2nd hand value (deprecation) later on.

Just my 2 cents.

Takk for info. Et par spørsmål:
1. Er alle disse bilene på inventorysiden due i Drammen i November? Hvor ser man det?
2. Du nevnte et par biler som har APH3 mm til ca 700K. Hvilke er det?
3. Ny drive unit? Hva er forskjellen på den gamle?

Jeronan

Sitat fra: elfosilen på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Jeronan
/quote]

Just my 2 cents.

Takk for info. Et par spørsmål:
1. Er alle disse bilene på inventorysiden due i Drammen i November? Hvor ser man det?
2. Du nevnte et par biler som har APH3 mm til ca 700K. Hvilke er det?
3. Ny drive unit? Hva er forskjellen på den gamle?

Not all the upcoming inventory cars have APH3. Some still have APH2 ( most of the non-leather and non-premium ones ).

Check my last post here for how to check parts details:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35233.105.html
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA