Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av Walker, søndag 22. mai 2011, klokken 20:11

« forrige - neste »

Walker

I-Mievs glemte aktivum.

Mitsubishi fortjener ros for å ha lansert en småbil med bakhjulsdrift. I mange tiår har de fleste bilfabrikker skyflet ut så mange forhjulsdrevne biler at de nå ikke lenger husker hvorfor de valgte denne løsningen. Konseptet har grodd inn som en del av instinktet deres. De må derfor omskoleres for å innse at elektriske motorer byr på helt andre konstruksjonsmuligheter - og at biler ikke nødvendigvis behøver være framtunge.



erik e

Se godt på bilde,motoren sitter bak batteriene. Hadde bilen hatt motor foran og forhjulsdrift hadde den fått 5 stjerner i krashtest.Når 95 % av vanlige biler har forhjuls drift er det nok mange fordeler. ;) Men sønn min har BMW og kona har MB  og det er jæ.... gøy når vi får slått av ESP/NSB/BBS eller hva alt heter. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Hvorfor mener du bilen ville fått fem stjerner med forhjulsdrift/motoren foran? Den elmotoren veier svært lite sammenliknet med en fossilmotor og ville neppe spilt noen stor rolle.

Grunnen til at så mange biler i dag har forhjulstrekk er sikkert fordi det IKKE appelerer til utagerende kjøring. ;-)

hkaspenberg

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 23. april 2011, klokken 10:49
Grunnen til at så mange biler i dag har forhjulstrekk er sikkert fordi det IKKE appelerer til utagerende kjøring. ;-)

Nja, årsaken er heller det at det er rimelig å produsere biler på denne måten. Motor, gearkasse og hjuloppheng lages i en pakke som sammenstilles med karrosseriet i en operasjon. Det ser forøvrig ut som iMjau lages omtrent på samme måten bortsett ifra at motor, drivlinje og hjuloppheng sitter i en hjelperamme bak.

Dyrest og mest arbeidskrevende er det å produsere en bil med motor foran og drift på bakhjulene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Walker

Det er en misforståelse å tro at det å plassere en tung, kompakt motor midt i deformasjonssonen, bedrer sikkerheten. Tvert i mot vil det redusere den effektive lengden på den deformerbare sonen. Det er rammestrukturen som er konstruert for å absorbere støtet. Se nærmere beskrivelse nedenfor!

Information
Pack Mitsubishi Motors in the UK
Page 12 of 22



Maximum occupant safety in the event of a frontal crash requires the provision of a crushable zone to absorb the impact energy. In front engine cars, providing an adequate crushable zone requires that the nose be lengthened and in the minicar with its limited overall dimensions this seriously impacts interior length. The rear-midship layout locates the engine towards the rear of the body. Although the one motion form makes the nose appear somewhat stubby, the layout provides a sizeable front crushable zone and reconciles the conflicting requirements of good crashworthiness and a comfortable interior length. The development team has also utilised the added freedom in designing the layout that stems from the absence of a front engine to create a body structure that disperses impact energy more efficiently.




Walker

Den tradisjonelle automobilen er svært tung foran og temmelig lett bak. Det gjelder for både de forhjulsdrevne og bakhjulsdrevene. Hovedgrunnen til at de bakhjulsdrevne har en tendens til å skli ut under akselrasjon, er at de er for lette bak samtidig som de har enorme, tunge og kraftige motorer hvilende på forhjulene. Om bilene var likevektige, at de hadde omtrent samme vekt foran som bak, ville dette problemet knapt bli merkbart (selv om det selvsagt fremdeles ville kunne framprovoseres av de unge sjåførene). Og med dagens traction control blir det hele et ikke-problem. 

Hovedpoenget er at elektrisk drift gir mye større frihet i utformingen, slik at vekten kan fordeles mer gunstig (dette har stor betydning for kjøreegenskapene). En elektrisk motor er forholdsvis liten og kompakt, den er ikke avhengig av et eget motorrom - og kan enkelt plasseres ved bakakselen. 



Loff

Mitsubishi I (fossilutgaven) har også hekkmotor og bakhjulsdrift. Det samme har Tata Nano. Den nye bobla derimot..
Sunndal, Mongoose og Hard Rock elsykkel

Walker

Akkurat, det er faktisk mulig, - og er det noe hekkmotorbilene er kjent for, er det veldig god fremkommelighet på vinterføre. Likevel er det de store, tunge og upraktiske forbrenningsmotorene (med tilhørende clutch, girkasse mm) som har banet veien for forhjulstrekk. Gevinsten er bedre plassutnyttelse (nettopp fordi løsningen krever så stor plass) og mer tyngde på drivhjulene (på grunn av den elendige balansen/tyngdefordelingen). Til gjengjeld ofrer man manøvreringsevne/smidighet. Er drivakslene koblet til styringshjulene, må svingutslagene begrenses. Med andre ord trenger bilen da større snudiameter (normalt ca 30 prosent større). På elektriske biler burde dette være et helt unødvendig handikap.

SAAB hadde for mange år siden en reklamekampanje der de sammenlignet bakhjulsdrift med det å sette sleden foran hesten. Budskapet skulle være at forhjulsdrift medførte overlegen fremkommelighet på glatt snøføre. Men praktiske erfaringer viser at både SAAB og andre forhjulsdrevne biler går bedre bakover enn forover i glatte motbakker. (Se også http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10020612) Og over distanse er det utvilsomt mer bekvemt å kjøre forover med en bakhjulsdrevet bil - enn å kjøre baklengs med forhjulsdrift.

I-Miev har 54 % av vekten på bakhjulene, og flere bidragsytere på dette forumet har (ikke uventet) allerede lovprist dens gode kjøreegenskaper og fremkommelighet på snø. Og med en svingradius på bare 4,5 meter, tar den enkelt innersvingen på forhjulsdrevne konkurrenter med sammenlignbar akselavstand.


bosonic

Nyanserte saklige diskusjoner kan jeg like  ;)

Jeg har hatt forskjellige biler som både har vært bak og for-hjulsdrevet. Hver type har sine fordeler og ulemper.
Ofte  hører en av andre at en selv har valgt feil biltype  ;D

Kjørte lenge en Renault 5 (med forhjulsdrift) og må bare si at jeg deler ikke din påstand Walker, om at forhjulsdrevne biler går bedre bakover enn forover i glatte motbakker.
En fordel med forhjulsdrevne biler er at en kan finne nye spor med å kjøre litt sikksakk.
Dekk har "alt" og si, mye avhenger også av sjåføren selvsagt.

Kewet'en min (bakhjulsdrevet) minner om en stor gammel amerikaner jeg kjørte tidligere:
Mulighet til i stor grad å kontrollere kreftene på bakhjulene uten å oppnå hjulspinn
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: Walker på torsdag 28. april 2011, klokken 08:43
SAAB hadde for mange år siden en reklamekampanje der de sammenlignet bakhjulsdrift med det å sette sleden foran hesten. Budskapet skulle være at forhjulsdrift medførte overlegen fremkommelighet på glatt snøføre. Men praktiske erfaringer viser at både SAAB og andre forhjulsdrevne biler går bedre bakover enn forover i glatte motbakker. (Se også http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10020612) Og over distanse er det utvilsomt mer bekvemt å kjøre forover med en bakhjulsdrevet bil - enn å kjøre baklengs med forhjulsdrift.
Har hatt forskjellige forhjuls- og bakhjulsdrevne biler opp igjennom årene, og den aller beste jeg har hatt til å ta seg frem på vinterføre er en Citroën Xantia. De hadde vel 70% av vekten foran på drivhjulene samt større sporvidde foran enn bak. Den var utrolig mye bedre enn den VW Touran'en jeg har nå som har mer 50-50 vektfordeling. Touranen er temmelig håpløs hvis det er mer enn 10 cm løs snø i veien. Xantia'en hadde aldri problemer før snødybden var så stor at det pakket seg under. Dessuten kunne man heve den til nesten 30 cm bakkeklaring. Samme dekktype, Michelin X-Ice på begge biler.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Walker

En anerkjent, dyktig sjåfør som Henning Solberg har gjort den samme erfaringen som svært mange andre som sliter med forhjulsdrift. Når de ikke er i stand til å komme seg oppover på glattisen, snur de kjøretøyet og rygger til toppen. Se nok en gang http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10020612!



Lunde

Bakhjulsdrift er en klar fordel på biler som ofte går tungt lastet eller kjøres med tilhenger. Har erfaring med begge deler og kan vel i samme slengen innrømme at jeg har rygget opp med en bakhjulstrevet 945 Volvo stv turbo og opplevet at det var enenste utvei. Har også kryssbyttet bakjulene for å slippe og har ingen annen forklaing enn at dekkene sliter den veiene de trekker og at det ikke nødvendigvis gir optimal fremdrift. På lettere biler uten mye last og uten tilhenger er det mer et fett.

Dog er det vel ingen som ikke forstår hvorfor enmotorsykkel trekker bak og hvorfor disse har forhjulet airborne og 100% vekt på drivhjulet under maks accelerasjon  ;D

Når det ikke skal gå så fort er det noen ganger en fordel mer forhjulstrekk da de naturlig nok kan ta en omvei der å da i forhold til bakhjulstrekk. Kjørt iMiev på realt vinterføre og var nær ved å kapitulere med den gitt.. Mye lyder og lite fremdrift  :'(
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

gbzdoc

Skru av ESPen, den er ikke helt på høyde når det blir veldig glatt. Men er glad den er der med tanke på dreimomentet på bilen om man skulle tråkke litt på gassen en isete lumsk høstdag... Buddyen var livsfarlig i slike situasjoner...

Boogie

Forøvrig kommer også Tesla Model S med motor bak..

Er litt betenkt i forhold til motor bak på elbil siden vi regenererer/bremser med motoren.
Hva da når det blir skikkelig glatt?
Jeg trodde at en vanlig oppbremsing med skiver og klosser var ca 70% foran og 30% bak.
Om all bremseeffekt kommer på bakhjulene, vil bilen da skli ut?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

gbzdoc

I-Miev tar visstnok hensyn til dette i ESP/ABS systemet slik at man ikke skal få skrens.

Nok en gang var dette livsfarlig med Buddyen, spesielt med den første firmwaren jeg dura rundt med. Den regenererte jo nok til å dekke hele Oslo med strøm om man slapp gassen... ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA