Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Tesley, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

RBK

Aha, tusen takk.  :+1:
Jeg har sett helt andre plasser på skjermen. Sjekker når jeg kommer til bilen
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

M@rtin

Model S75 i sølv bekreftet 11.8., levert 13.11. Plain bil med nye bakseter i stoff samt AP2.5 . Ingen premiumpakke.
Og ingen adaptive lykter over hovedlykten.

Kjørte til Skøyen service-senter. Ansatt gikk ut og så med egne øyne at lyktene manglet.
Bestilte nye lykter tvert. La også inn melding om relatert software-update.
Tok i tillegg med i samme sleng to mindre mangler jeg fikk notert under utlevering.
Blir ringt opp når lyktene er på plass.

Moralen: uten å ha lest seg opp i to amerikanske, to norske og en halv tysk tråd med bilder hadde jeg ikke hatt sjans til å finne ut om jeg mangler noe, og i så fall hva jeg da mangler hvor. Hva med alle dem som ikke henger rundt på slike fora? Bad business ethics, iff ju ask mi.

Nå spørs det bare om lyktene er på plass før min date med Asker AutoSpa. Ellers må jeg nok utsette coating&Xpel atter en gang  :o

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

RazAquato

Takker for at du gav oss oppdatering på dette, da har vi andre noe å vise til dersom de skulle bli vrange :)

Trulskl

Fikk bil i dag med gamle lykter. De bekreftet at den skulle ha adaptive og noterte at de skal byttes.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

2017 TMS 75D

sfinxern

Veldig bra med oppdateringer her. Det gjør det enklere for flere som følger tråden å påpeke dette ved utlevering :+1:.

Positivt så langt at Tesla gir aksept for denne mangelen og bestiller nye lykter. Så får vi se om dette følges opp, eller om de kommer tilbake om en tid og sier at dette ikke inngår. Blir det nok henvendelser, så kan det jo svinge begge veier.

Men, hvis eiere blir oppmerksom på dette, så kanskje Tesla faktisk oppdaterer bilene standard slik at de får disse lyktene. Som nevnt over, tenk hvor mange eiere som kjører rundt med lykter som ikke har denne funksjonen. Ja, de merker sikkert ingenting og er fornøyde, men likevel.. Tesla er jo klar over dette nå.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

alagerqv

Jeg aner ikke om jeg har adaptive lykter eller ikke. Ser dog noe i settings, men kan ikke si jeg merker at noe endrer seg på lyset om jeg svinger rattet eller ikke.

Hentet bilen i ettermiddag, så skal forske litt mer senere.

Øggen

Grattis med bil alagerqv.
Ej he menyen, har også lysa fysisk visst nok. Men he ikkje lagt merke til at dei e der heller. Mykje fuzz for ingenting egentlig.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

mthoring

Sitat fra: Øggen på fredag 17. november 2017, klokken 01:33
... Mykje fuzz for ingenting egentlig.

Der sa du det! Jeg har også adaptive lys, og det er helt minimalt med nytte i de. Man kan se at de lyser opp bittelitt helt i siden av lydbildet når bilen står i Drive og man svinger på rattet. Dette er en seriøst overhypet funksjon.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

smurf

2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Vhagar

Min oppfattning av dette er at det er to og en halv til tre funksjoner her.

1. De tåke-/kurvlysene som tennes (nederst for seg selv) når man står stille i kryss og bruker rettningsvisere og ellers kjører svært sakte.
2. De "svingbare", eller hva nå enn som er nyeste terminologi på de, som er integrert i hovedlyktene og så vidt jeg har skjønt hjelper til funksjonen i punkt 1 ved de samme forutsettninger (stille/lav fart/blinklys).
3. De samme som i punkt 2, men som lyser opp i kurven forran KUN når man er over en viss fart. Dette kan derfor ikke demonstreres/testes ved å vri på rattet når en står stille.

Til nå har jeg kun sett 1 og 2 demonstrert da jeg ikke har sett noen video av funksjonen i punkt 3. Basert på video'er av punkt 1 og 2 er det også umulig å bedømme hvor bra/dårlig punkt 3 er.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

X har ikke dreibare lys, kun LED som lyser opp i lav hastighet når man svinger. Fin hjelp i kryss i nærområdet i mørket, men ingen effekt overhodet på landevei (type 50km/t+).

Tesla har med andre ord ikke det vi tradisjonelt kaller adaptive lys, dvs der hele lyset svinger med rattet. Adaptive lys er bedre på landevei, men Teslas løsning er bedre enn type VAG adaptive kurvelys som bare lyser bittelitt i grøfta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alf00

Model S, bestilt 31/7, bekreftet 7/8. Delskinn, ikke Premium pakke. Levert med nye bakseter, men gamle lykter.

Også irriterende knirkelyd i overgang vindu-tak ved passasjersetet foran (kjent problem, off topic her). Får bestille time på service og få byttet både lykter og fikset knirkingen.

Ellers veldig fornøyd med bilen. De nye delskinnsetene er kjempegode (mangler bare justerbar lårstøtte). Bilen oppleves også mye tightere og med bedre kjøreegenskaper enn jeg hadde trodd, og med flott interiør. Jeg har alltid vært en av de som har påstått at Model S ikke er en helstøpt Premium bil, litt raklete og med kjipt interiør, men jeg må faktisk innrømme at jeg har møtt meg selv litt i døra her. Bilen har omsider virkelig blitt bra og fin!

Ellers er varmeanlegget merkelig og ustabilt? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det jevnt varmt i kupeen. Setevarmeren virker også å komme og gå litt. Og bilen er nesten helt umulig å vekke med appen, får bare kontakt på mobilen når den har våknet pga. nærhet til bilnøkkelen, men da står jeg jo utenfor og bilen burde vært varm forlengs.

Standard lydanlegg er helt ok og jeg angrer egentlig ikke på at jeg valgte bort Premium lyd. Savner ikke alcantara interiør heller. Men savner varme i rattet når appen fungerer så dårlig som den gjør :/ Allikevel alt i alt fornøyd med å ha valgt bort Premium pakka gitt prisen (dog full forståelse for at noen velger den!).

Skal oppdatere jeg også når jeg har hørt med service om nye lykter. Som M@artin påpekte: det er ganske spesielt at de bare kjører på og putter gamle lykter i bilen og bare håper at kundene ikke har fått det med seg. Det er solgt MANGE model s i august, og jeg tviler på at de fleste er faste lesere av forumet her. Hvorvidt de nye lyktene er SÅÅÅ mye bedre enn de gamle er nå en annen sak - jeg tror de fleste klarer seg utmerket med de gamle lyktene. For meg er det mest en prinsippsak. :)

Trulskl

Sitat fra: alf00 på fredag 17. november 2017, klokken 16:11
Model S, bestilt 31/7, bekreftet 7/8. Delskinn, ikke Premium pakke. Levert med nye bakseter, men gamle lykter.

Også irriterende knirkelyd i overgang vindu-tak ved passasjersetet foran (kjent problem, off topic her). Får bestille time på service og få byttet både lykter og fikset knirkingen.

Ellers veldig fornøyd med bilen. De nye delskinnsetene er kjempegode (mangler bare justerbar lårstøtte). Bilen oppleves også mye tightere og med bedre kjøreegenskaper enn jeg hadde trodd, og med flott interiør. Jeg har alltid vært en av de som har påstått at Model S ikke er en helstøpt Premium bil, litt raklete og med kjipt interiør, men jeg må faktisk innrømme at jeg har møtt meg selv litt i døra her. Bilen har omsider virkelig blitt bra og fin!

Ellers er varmeanlegget merkelig og ustabilt? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det jevnt varmt i kupeen. Setevarmeren virker også å komme og gå litt. Og bilen er nesten helt umulig å vekke med appen, får bare kontakt på mobilen når den har våknet pga. nærhet til bilnøkkelen, men da står jeg jo utenfor og bilen burde vært varm forlengs.

Standard lydanlegg er helt ok og jeg angrer egentlig ikke på at jeg valgte bort Premium lyd. Savner ikke alcantara interiør heller. Men savner varme i rattet når appen fungerer så dårlig som den gjør :/ Allikevel alt i alt fornøyd med å ha valgt bort Premium pakka gitt prisen (dog full forståelse for at noen velger den!).

Skal oppdatere jeg også når jeg har hørt med service om nye lykter. Som M@artin påpekte: det er ganske spesielt at de bare kjører på og putter gamle lykter i bilen og bare håper at kundene ikke har fått det med seg. Det er solgt MANGE model s i august, og jeg tviler på at de fleste er faste lesere av forumet her. Hvorvidt de nye lyktene er SÅÅÅ mye bedre enn de gamle er nå en annen sak - jeg tror de fleste klarer seg utmerket med de gamle lyktene. For meg er det mest en prinsippsak. :)
Du må aktivere "Allways connected" i menyen. Da får du kontakt hele tiden :)

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

2017 TMS 75D

Bekkenes

Er litt forvirret av tekst i tråd mot tittel.
Jeg har en inventory 75d uten premium på vei.
Kommer til bergen i dag.
Den er uten premium men med AP2(,5?) og vinterpakke.
Skal den, eller skal den ikke ha disse lysene? :)

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

RazAquato

ALLE biler produsert etter 23.juli skal ha med adaptive lys, men det er produsert ca. ~6000 (løst estimert) biler som har fått gamle lys.

Det ser ut til at Tesla kun bytter hos de som påpeker feilen, og håper majoriteten ikke legger merke til det

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA