Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Tesley, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

Tesley

Etter oppdateringene den 21. juli ble 3-posisjons LED kurvelys standard på Model S og X. Trodde jeg.

Nå kan det se ut til at biler uten Premiumpakken ikke har fått dette. Er det noen her som har fått utlevert ny bil uten Premiumpakke, og som mangler disse lysene?

Se bildene under. Er A1, A2 og A3-lysene som skiller.

Bil uten:

Bil med:

Kan vel bli en lei kostnadsmell for Tesla dette.

To tråder om temaet fra Tesla Motors Club:
Model X
Model S
S75D - bekreftet 20. august

Taffelman

Påvirker adaptive lys fjernlys, eller kun nærlys?

Bor landlig og må låse bestilling snart. Hvis det er bedre lys i premiumpakka må jeg revurdere den.
X75D
TM3 LR AWD

mthoring

Limer inn posten min fra opprinnelig tråd:
----

Ser ut som adaptive hovedlys fortsatt kun er inkludert når man velger premiumpakken. Det som er inkludert i standardutgaven er "3 posisjon dynamisk led *tåkelys*".

----
Fra TMC forum:

So, I have received clarification from my Service Center. My car is configured and built correctly.

Basically, as of the most recent configuration changes, the three-position dynamic LED turning lights ( within fog lights) are standard. The full LED adaptive headlamps with 14 three-position LED dynamic turning lights (within headlamps) are not standard and are still part of the Premium Upgrades Package (even though it doesn't mention them anymore).

The three-position refers to left, center, and right positions, not 3 LED positions. When turning left the left fog light LED turns on, when center both are off, and when turning right, the right fog light LED turns on.

In a nutshell:

Before Configuration Update:
PUP: Dynamic LED Fog Lamps & Dynamic LED Headlamps
Non-PUP: No Dynamic Features

After Configuration Update:
PUP: Dynamic LED Fog Lamps & Dynamic LED Headlamps
Non-PUP: Dynamic LED Fog Lamps

As I somewhat expected, what is now standard on the post July based model is the rather weak fog light based dynamic cornering LED light, that turns on as you turn into it. The fancier Adaptive 14 LED dynamic turning lights on the headlamp assembly, with the option to turn on or off, is NOT standard.

I'll leave it to the forum to debate Tesla's poor use of the same feature name to describe essentially two different features, essentially resulting in unnecessary confusion and grief for many folks.

Kilde: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2327316/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Tesley

Sitat fra: Taffelman på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:42
Påvirker adaptive lys fjernlys, eller kun nærlys?

Bor landlig og må låse bestilling snart. Hvis det er bedre lys i premiumpakka må jeg revurdere den.

Hele problemet er jo at du ikke skal trenge å vurdere premium for å få disse lysene.

mthoring: Takk, ikke meningen å kuppe innlegget ditt.

Prins_Phillip

det ska ingå. Ikke bara dimljus. Kolla svenska sidan som inte är responsiv än som norska. Det står mer :)
Unnskyld min Norska Jeg er svensk

sfinxern

Dette er også diskutert i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35725.0.html

Under har jeg sakset et av mine innlegg der. Det nevnes ikke tåkelys, men svinglys. Og denne termen brukes på hovedlysene som er dynamiske. Og hvis det er slik man har konkludert med fra TMC, så er dette veldig villedende og noe jeg personlig blir skuffet over. Hvor vanskelig kan det være å beskrive hva som faktisk ligger i premiumpakken hvis det plutselig er alcantara tak, dynamiske hovedlys og hva annet? Gudene vite.

Info fra Tesla sine sider:

"Adaptive Lykter
Model S har nå full LED-frontlykter som er adaptive. I tillegg til å forbedre den eksisterende lekre stylingen, øker de også sikkerheten: 14 tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys forbedrer sikten nattestid, spesielt på svingete veier."

Under standardutstyr nevnes følgende under Sikkerhet:
"Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys"

I tillegg bruker Tesla termen "svinglys" for hovedlysene begge steder.

Dynamiske hovedlys ligger ikke i Premium pakken heller:

Premium oppgraderinger-tillegg
HEPA-filtreringssystem
Premium lydsystem
11 høyttalere med neodymmagneter
Setevarmere i hele kabinen
Oppvarmet ratt
Vindusviskervarmere
Oppvarmede vindusspylerdyser
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

mthoring

Sitat fra: Tesley på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:57
[...]
mthoring: Takk, ikke meningen å kuppe innlegget ditt.

Intet problem, det var fornuftig å trekke det ut i egen tråd :)
---

På den norske bestillingssiden står det (under standard utstyr): "Tre-posisjons, dynamiske LED-kurvelys for synlighet nattestid".

Kurvelys er et synonym på tåkelys (har teksten blitt endret i det siste?).

Må uansett si at jeg er enig i at endringen er egnet til å forvirre, da det tilsynelatende ikke er inkludert noen endringer i belysning i premiumpakken.

mthoring

Sitat fra: sfinxern på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:21
[...]
Info fra Tesla sine sider:

"Adaptive Lykter
Model S har nå full LED-frontlykter som er adaptive. I tillegg til å forbedre den eksisterende lekre stylingen, øker de også sikkerheten: 14 tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys forbedrer sikten nattestid, spesielt på svingete veier."

Under standardutstyr nevnes følgende under Sikkerhet:
"Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys"

I tillegg bruker Tesla termen "svinglys" for hovedlysene begge steder.

Dynamiske hovedlys ligger ikke i Premium pakken heller:
[...]

Antar at den infoen over er hentet fra generell info om Model S (https://www.tesla.com/no_NO/models). Denne siden omhandler alt utstyr som det er mulig å få med på Model S, ikke bare standardutstyr.

På bestillingssiden står det, under "standard utstyr", som jeg nevnte i forrige post, ikke LED-svinglys, men derimot LED-kurvelys.

Det som åpenbart egner til forvirring, som du skriver, er at LED-svinglys ikke er listet under innhold i premiumpakken. Men det medfører jo likevel ikke automatisk at Tesla dermed må levere ut LED-svinglys på ikke-premiumpakke bestillinger.

Tesley

Tåkelysene har ikke tre posisjoner. Ser en på andre språk så ser en at kurvelys er en dårlig oversettelse.

Se også igjennom trådene til Tesla Motors Club så skjønner en at dette ikke er et norsk problem.

mthoring

Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:17
det ska ingå. Ikke bara dimljus. Kolla svenska sidan som inte är responsiv än som norska. Det står mer :)

Hva er egentlig definisjonen på "körriktningsljus"? Uansett så er det vel den norske bestillingssiden de fleste her på elbilforum.no har benyttet seg av ;)

Tesley

Legg merke til at tåkelys er et eget punkt på bestillingsiden som heter LED-tåkelys.

mthoring

Sitat fra: Tesley på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:43
Tåkelysene har ikke tre posisjoner. Ser en på andre språk så ser en at kurvelys er en dårlig oversettelse.

Se også igjennom trådene til Tesla Motors Club så skjønner en at dette ikke er et norsk problem.

Ja, er tydelig at det er mange som har blitt lurt av dette, meg selv inkludert.

På den amerikanske bestillingsiden står det: "Three-position dynamic LED turning lights for nighttime visibility". Ser dermed ut som at nordmenn kanskje har en dårligere sak en amerikanere når det gjelder dette.

Tåkelysene kan sies å ha tre posisjoner, gitt at beskrivelsen i mitt opprinnelige innlegg er riktig, og at tåkelysene benyttes til å lyse opp "riktig grøft" når man svinger på rattet.

mthoring

Sitat fra: Tesley på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:53
Legg merke til at tåkelys er et eget punkt på bestillingsiden som heter LED-tåkelys.

Ja, slik det står nå, så er det ett punkt om at det er LED-tåkelys og ett punkt om at det er adaptive LED-tåkelys. (Siden kurvelys og tåkelys er synonymer på norsk).

sfinxern

Sitat fra: mthoring på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:35
Antar at den infoen over er hentet fra generell info om Model S (https://www.tesla.com/no_NO/models). Denne siden omhandler alt utstyr som det er mulig å få med på Model S, ikke bare standardutstyr.

På bestillingssiden står det, under "standard utstyr", som jeg nevnte i forrige post, ikke LED-svinglys, men derimot LED-kurvelys.

Det er riktig som du sier at det er hentet fra infosiden om S, men, bestillingssiden henviser til denne siden når det gjelder standardutstyr. Jeg konkluderte derfor med at standardutstyr som nevnes der, altså dynamiske LED svinglys er inkludert på alle TMS.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Tesley

Verdt å merke seg at utstyr som krever premiumpakken ligger i en egen seksjon. Ingen tvil for min del. Får jeg min bil uten dynamiske lys kommer det krav.

Dette gjelder forøvrig både S og X.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA