Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: fonberg på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:55

Jeg mener høyre side er best til sub-kasse, siden det er naturlig å ha UMC liggende i venstre (samme side som ladeport).

Mener du altså at denne kassen vil være en god oppgraderingt både for de med og de uten HiFi?

Nå er kassa foreløpig kun en prototype der jeg tester passformen, har ikke testspilt den enda. Så jeg skal være forsiktig med å garantere noe, men 20 års erfaring med kassebygging for bilstereo tilsier at dette bør bli en betraktelig oppgradering, også i forhold til HiFi pakka. Men med sikkerhet vet man først når man har fått testet det i praksis :)

Problemet med den originale kassa er at den er laget av tynn plastikk med en ganske spinkel sub. Dette skaper en frekvensgang som ikke er optimal, med uønskede resonanser og lite effektivitet pga svak konstruksjon. Årsaken til dette er for å spare på pris og vekt, men det er ikke spesielt gunstig lydmessig.

Angående høyre/venstre modell så kan jeg vurdere det, men to ulike modeller gjør det litt mer komplisert logistikkmessig.

fonberg

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 12:13
Sitat fra: fonberg på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:55

Jeg mener høyre side er best til sub-kasse, siden det er naturlig å ha UMC liggende i venstre (samme side som ladeport).

Mener du altså at denne kassen vil være en god oppgraderingt både for de med og de uten HiFi?

Nå er kassa foreløpig kun en prototype der jeg tester passformen, har ikke testspilt den enda. Så jeg skal være forsiktig med å garantere noe, men 20 års erfaring med kassebygging for bilstereo tilsier at dette bør bli en betraktelig oppgradering, også i forhold til HiFi pakka. Men med sikkerhet vet man først når man har fått testet det i praksis :)

Problemet med den originale kassa er at den er laget av tynn plastikk med en ganske spinkel sub. Dette skaper en frekvensgang som ikke er optimal, med uønskede resonanser og lite effektivitet pga svak konstruksjon. Årsaken til dette er for å spare på pris og vekt, men det er ikke spesielt gunstig lydmessig.

Angående høyre/venstre modell så kan jeg vurdere det, men to ulike modeller gjør det litt mer komplisert logistikkmessig.

Jeg vil tro at bagasjeplass er en viktig faktor for mange (meg selv inkludert), så hvis ny sub overflødiggjør den originale Tesla-suben så vil nok mange av oss foretrekke at den nye plasseres inn i stedet for Teslas sub. Da slipper man å miste plassen til UMC-en på venstresida.

På fredag får jeg montert inn tilpasset kasse med sub og forsterker i min bil som ikke har original HiFi. Bilen var inne for tilpasning og kabler mm ble installert for et par uker siden. Ser fram til å se og høre resultatet.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Trustno1

Sitat fra: fonberg på onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:07
Jeg vil tro at bagasjeplass er en viktig faktor for mange (meg selv inkludert), så hvis ny sub overflødiggjør den originale Tesla-suben så vil nok mange av oss foretrekke at den nye plasseres inn i stedet for Teslas sub. Da slipper man å miste plassen til UMC-en på venstresida.

På fredag får jeg montert inn tilpasset kasse med sub og forsterker i min bil som ikke har original HiFi. Bilen var inne for tilpasning og kabler mm ble installert for et par uker siden. Ser fram til å se og høre resultatet.

Det er såklart mulig, men som jeg nevnte tidligere, så må man da bytte bagasjeromstrekket, med mindre man har lyst til å kutte i det (er også ett alternativ, da jeg tror kuttet vil bli skjult bak plata fra kassa.
Selve trekket er ikke spesielt billig, mener å huske jeg fikk en pris på 1500-2000kr på det en tid tilbake.

fonberg, litt nysgjerrig, hvem er det som gjør montering for deg, og hva slags kasse skal du montere inn?

SH aka F_P

Er det lov å le litt?  :P
Den første kassen Trustno1 bygde fylte hele brønnen, og jeg var raskt på pletten med å understreke at lyden var fantastisk, men at kassens volum ville begrense salget. At UMC´ens plassering skulle være grunn nok til å lage denne nye kassen for motsatt side hadde jeg derimot ikke sett for meg  ;D

Kan jeg foreslå følgende løsning for å få "rom" til UMC for de som har Ultra Hifi, men som vil ettermontere denne nye kassen.

1. Kjøp nytt teppe til bil uten ultra hifi
2. Demonter fabrikkmontert teppe
3. Skru ut original subwoofer (den bør kobles fra uansett)
4. Monter nytt teppe for bil uten hifi
5. Legg UMC til høyre i trunk, den blir ikke trist av å ikke ligge ved ladeluken

En mye enklere løsning enn å lage en forholdsvis unødvendig speilvendt versjon av kassen  ;)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Trustno1

Må si meg enig med SH her.

Er i praksis denne løsningen jeg har gjort på min egen bil, bortsett fra at jeg har min sub i brønnen. Bilen var i utgangspunktet med lydpakken, men jeg kjøpte meg nytt teppe på høyre siden (men via en bildemonterer da jeg fikk dette billigere her enn fra Tesla)

fonberg

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 25. oktober 2017, klokken 15:26
Er det lov å le litt?  :P
Den første kassen Trustno1 bygde fylte hele brønnen, og jeg var raskt på pletten med å understreke at lyden var fantastisk, men at kassens volum ville begrense salget. At UMC´ens plassering skulle være grunn nok til å lage denne nye kassen for motsatt side hadde jeg derimot ikke sett for meg  ;D

Kan jeg foreslå følgende løsning for å få "rom" til UMC for de som har Ultra Hifi, men som vil ettermontere denne nye kassen.

1. Kjøp nytt teppe til bil uten ultra hifi
2. Demonter fabrikkmontert teppe
3. Skru ut original subwoofer (den bør kobles fra uansett)
4. Monter nytt teppe for bil uten hifi
5. Legg UMC til høyre i trunk, den blir ikke trist av å ikke ligge ved ladeluken

En mye enklere løsning enn å lage en forholdsvis unødvendig speilvendt versjon av kassen  ;)

Bare å le i vei hvis du føler for det.
Som nevnt over er mitt utgangspunkt uten original HiFi, og derfor foretrekker jeg ganske enkelt å bruke høyre side til kasse, og la UMC beholde venstrerommet.

leafolainen

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 00:36
@leafolainen Jeg bor i Rollag, Numedal. Dette er noe nærmere Bergen enn Oslogryta om det hjelper. ca 5,5t kjøring til Bergen herfra i følge google maps.

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:12
Jeg kan nok ordne det slik at Bilradiospesialisten kan montere den for deg. Alternativt at du kjøper den direkte hos de inkludert montering ;-)

Takk begge to, det høres ut som om det er flere muligheter for løsning her. Ser frem til å følge med på ferdigstilling av kasse og er spent på hva det vil koste til slutt. Jeg får uansett ikke bilen før om en måneds tid, så det er foreløpig ikke noe hastverk for min del :)

Kim Kim

Jeg skal oppgradere i min nye S som kommer før jul, denne har ultra hifi.

Jeg ønsker nok en bass i begge hulrom bak, både på høyre og venstre side.
Når det kommer til lyd er 2x bass, 4 ganger bedre enn 1 :)

Så om du lager til begge sider for en ultra premium oppgradering kjøper jeg
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

petersv

Det siste her er jo et veldig bra poeng! Hvis 50/50 kjøper høyre/venstre så bør det være overkommelig logistikk- og produksjonsmessig.

Trustno1

Sitat fra: Kim Kim på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:54
Jeg skal oppgradere i min nye S som kommer før jul, denne har ultra hifi.

Jeg ønsker nok en bass i begge hulrom bak, både på høyre og venstre side.
Når det kommer til lyd er 2x bass, 4 ganger bedre enn 1 :)

Så om du lager til begge sider for en ultra premium oppgradering kjøper jeg

Kim Kim

He He.  :)

Nåja, jeg trenger vel neppe å fortelle deg om de lydmessige fordelene med to basser fremfor en, selv om du gikk for smarty pants svaret
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

fonberg

Hentet min fra BRS Trondheim fredag ettermiddag. Kun 20 min erfaring, da bilen ble byttet i en loaner samme ettermiddag. Men første inntrykk er at basskassen ikke overraskende overpresterer grovt ift standardanlegget, men kan lett avstemmes med volumkontroll montert i mobilrommet mellom setene. I følge BRS tar kassen seg av ca 40 Hz og ned. De la visst også inn noe demping i bakluka og på innfesting av skiltet for å fjerne uønsket vibrasjon.
Lover godt, men jeg kommer til å prøve dette ei stund før jeg vurderer eventuelle videre modifikasjoner. Mest aktuelt da er bedre høyttalere i dørene.

Trustno1

Så bra ut det. Er det en lukka kasse, eller er porten tatt ut under og ned i brønnen?

40hz var kanskje noe vel dyp delefrekvens, har en misstanke du vil mangle litt i midbassområdet. Men dette kan du sannsynligvis bare justere på forsterkeren ved behov.

Om du ikke har gjort det, er det også mye å hente på å dempe dørene.

fonberg

Mistenker som du at jeg mangler noe midtbass, det var førsteinntrykket. Derfor også aktuelt med noe bedre elementer i dørene, som takler lavere frekvenser bedre enn de originale.
Skal la den spille seg inn noen timer før jeg vurderer videre tiltak.
Takker for tips om dørdemping, kan være fornuftig å få gjort samtidig med eventuelle nye elementer i dørene. Når det er sagt, synes jeg 2017-modellen virker en del bedre dempa enn de TMS-ene jeg har hatt tidligere ut fra lydbilde.
Må sjekke nærmere med BRS hvirdan kassen er bygd. Forsterkeren er i hvert fall montert i bunn på høyresiden, rett under kassen.

Daniel80

Slagbass/punch ligger vanligvis rundt 60Hz, så hvis subben din kun spiller fra 40Hz og ned går du glipp av det! Til musikk pleier sub å spiller fra f.eks 65-70Hz og ned, mens til film i hjemmekino kan den godt spille fra 40Hz og ned..
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA