Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

To biler samtidigt?

Startet av Prins_Phillip, mandag 02. oktober 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

Prins_Phillip

Ni som har to elbiler. Hur kopplat ni för att de ladda samtidigt uten at säkringen går?
Unnskyld min Norska Jeg er svensk

geear

Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:44
Ni som har to elbiler. Hur kopplat ni för att de ladda samtidigt uten at säkringen går?
Uten ladestasjon er det ikke lov å lade to biler på samme kurs.

Med ladestasjoner så må du da enten sette ladefarten på begge ned slik at sikringen ikke ryker, eller så må du ha to ladestasjoner som snakker sammen og utfører automatisk lastdeling etter behov. Da kan du få maks ladefart for kursen om du lader én bil, og halv hvis du lader begge.

akseln

Jeg har lagt ut to kurser: 16A for lading av Leaf og 3x32A for lading av Tesla (230V).

Prins_Phillip

Jag har två ladestationer 1st till passat gte (clever) och en tesla wallbox.
Clever anv. 16 amp. Men tesla är 3 x 16. Så hur fördelar ni det. En skrev att man sänker det eller at de turas om. OBS. Elektriker som installerar inte jag  :P

Men vill höra bäste sättet at ladda både bilar så snabbt och bra som möjligt.

Lynet

Ikke noe problem å lade to Tesla samtidig på samme kurs, bare husk å stille ned strømtrekket slik at du ikke ovebelaster kursen. I teorien går det bra med to på 10A kurs, men absolutt ikke anbefalt. På 16A kurs stiller du strømtrekket på bilene på 6-7A, summen blir da 12-14A. Ikke noe problem å ha denne belastningen i mange timer.
Men pass på at anlegget er i orden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Prins_Phillip

Sitat fra: Lynet på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:09
Ikke noe problem å lade to Tesla samtidig på samme kurs, bare husk å stille ned strømtrekket slik at du ikke ovebelaster kursen. I teorien går det bra med to på 10A kurs, men absolutt ikke anbefalt. På 16A kurs stiller du strømtrekket på bilene på 6-7A, summen blir da 12-14A. Ikke noe problem å ha denne belastningen i mange timer.
Men pass på at anlegget er i orden.

Så du anbefall at man sänker i bilen hur snabbt den ska lade? 6-7 låter lite kommer ta lång tid  :-\

JorgenM

Har både i3'n og S'en nedjustert til å lade på 6A.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Lynet

På 5A tar det ca en time pr kWh, det vil si at en fullading fra tom til full S85 vil ta ca 75 timer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Prins_Phillip

75 Tim  :o

Jag har 25 amp. Huvudsäkring X3
16 ska gå bra. Annars får säkra upp till 35 amp X3   :laugh:

Har även en SC 2 km bort så inte hela världen.

tallyho

Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:44
Har Tesla og E-Golf på samme 3x32A kurs 230V. Ladestasjonen til Teslaen er satt til 32 A. Ladestasjonen til Golfen er begrenset til 16A. Siden Teslaen bruker "tofase" og Golfen bruker enfase kan jeg lade dem samtidig på (nesten) full skuv. Teslaen viser 27A.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA