Ulyd ved endring av fart i lav hastighet

Startet av ohowl, søndag 01. oktober 2017, klokken 21:26

« forrige - neste »

ohowl

Hei,

Sliter kanskje egentlig mest med å finne ut hva jeg skal kalle lyden jeg hører.. "klukk"? Fant ikke noe særlig på nett (der er en tråd her på forumet, men facebook-linken som beskriver selve lyden er ikke tilgjengelig), og mine engelske oversettelser av lyden gir lite matnyttig..

Så.. er det noen som har hørt denne lyden her på Leafen sin (og kanskje til og med funnet ut hva det er som forårsaker dette?):

https://drive.google.com/file/d/0B-J83qYGrjnGLThuSno3c3gzcVZjWEp0Ml9sT0JoZHpQU3pz/view

Den oppstår i lave hastigheter (nesten uten unntak når jeg bremser opp mot lyskryss og kjører avgårde igjen). Her på videoen rygger jeg først, bremser opp (klukkelyd oppstår), skifter gir og kjører framover (klukkelyd oppstår - min uvane med å bytte til B uansett høres også...).

"Klukkelyden" oppstår på ca. 0:02 og 0:11.

Jeg river av meg håret av mangel på gode teorier rundt hva dette er og hvorvidt jeg bør gå for merkeverksted på 2årsservicen som kommer nå i november :-)

Anyone?
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Jens-P

Hei. Kommer denne lyden når du slipper opp bremsepedalen?
Har muligens hatt samme lyd i min Leaf. I min bil kom lyden vekk når jeg "nullstillte" bremsesystemet med å trykke bremsepedalen sakte helt ned i gulvet med tenning på.

ohowl

Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal sjekke når jeg er tilbake i bilen. Det kommer iallegall ved trykking på begge pedaler.

Tester tipset ditt også - takker og bukker!
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D

affe

Sitat fra: ohowl på mandag 02. oktober 2017, klokken 12:52
Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal sjekke når jeg er tilbake i bilen. Det kommer iallegall ved trykking på begge pedaler.

Tester tipset ditt også - takker og bukker!

Bilde fra en annen post

Sent from my iPhone using Tapatalk

ohowl

Ser ikke ut til at problemet oppstår ved slipping av pedalen, kun ved aktivering, og i lav nok hastighet.

Ser lovende ut det fra servicetråden (som jeg aldri hadde funnet på egen hånd - takk!) - sendte en PM til han som hadde problemet for å se om han vet noe mer rundt dette med at det skal være en kjent feil - hadde lettet samtalen med forhandleren betraktelig å peke på en konkret kjent feil.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D

affe

Sitat fra: ohowl på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:14
Ser ikke ut til at problemet oppstår ved slipping av pedalen, kun ved aktivering, og i lav nok hastighet.

Ser lovende ut det fra servicetråden (som jeg aldri hadde funnet på egen hånd - takk!) - sendte en PM til han som hadde problemet for å se om han vet noe mer rundt dette med at det skal være en kjent feil - hadde lettet samtalen med forhandleren betraktelig å peke på en konkret kjent feil.

Har bilen på service nå og har nevnt disse lydene så skal gi tilbakemelding hva dem sa evt gjorde :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

ohowl

Lurer på om det kan være denne?

Også en som illustrerte problemet greit her:

https://www.youtube.com/watch?v=RLX0WR6ppVo (via http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=13583&start=30#p328716)

2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D

leafnor

Virker rimelig at det er det der som skal til ja.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Batraxos

Jeg hadde bilen min inne på verksted nå på mandag for tilsvarende lyd. Den er nå kjørt 31.000 km. De sa de hadde demontert drivakselen og strammet et eller annet pluss smurt den. Nå er den i hvert fall stille som en mus, eller en elbil alternativt da. Total kostnad ble 0 kr da alt gikk på garantien.
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

Sele

Når jeg ser bilde av delen drivaksel høyre og venstre side så er det en gåte for meg hva de har strammet og hva de har smurt..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA