Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel feiler av og til ved Jordfeil

Startet av aho, søndag 01. oktober 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

aho

Hei,

Jeg har et problem med ladekabelen som fulgte med bilen (det er den eldste typen med gummimansjett)
Jeg vet at jeg har en jordfeil som er utenfor mitt hus. Dette er rapportert og blir forhåpentligvis rettet en gang...

Problemet er at med denne jordfeilen så blinker laderen av og til rødt på det "lyn Ikonet" som skal indikere overoppheting. Dette er ikke tilfelle. Jeg har en annen 6-16 A ladekabel ( http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-6-10-14-16a-ladekabel-t2-sens?tm=ladekabler) også, som virker finfint hele tiden.

Jeg kontaktet møller  (Asker og bærum) og de sa de kunne se på denne men da måtte jeg ta med bil og kabel til de. De skulle dessuten ha 1600 kr for å feilsøke!!! Jeg regner jo med at den ikke feiler der siden det sikkert ikke er jordingsfeil der.

Jeg mener å ha lest et sted at elektrisk utstyr i Norge skal tåle jordingsfeil siden vi benytter oss i stor grad av IT-Nett i Norge. Jeg kan jo ikke ha en ladekabel som feiler hver gang det er en jordingsfeil i nabolaget. Alt annet utstyr virker fint-

Han på møller sa at det var mitt problem siden det var jordingsfeil hjemme hos meg !! dette er jeg ikke enig i..

Er det noen som har erfaringer med den ladekabelen og eventuelt har fått byttet denne? skulle gjerne ha en referanse å vise til hos Møller på Slependen.

mvh

Atle
e Golf 2016 - Sandvika

gak

Det er nok ditt problem. Andre ladekabler enn de originale tåler ikke jordfeil, men det gjør den som fulgte med e-golfen. Må kun resette den. Ladekabelen som følger med bilen er mere var for jordfeil, men den blir ikke ødelagt av den grunn.
Polo 2.5

aho

Hei,

Men det er ladekabelen som fulgte med bilen som feiler. Det er heller ikke mulig å re-sette denne når det røde lyset blinker. Da virker det ikke å trykke på O og 1 samtidig. Det kan da ikke være riktig at den skal være "var" for jordfeil.

Og, min andre uoriginale ladekabel virkrer som bare det :) Det er den jeg må koble til hver gang originalen feiler...

Jeg hadde faktisk samme problem med en Siemens ovn jeg kjøpter nylig. Den feilet også. Teknikerene der kom hjem op oppdaterte SW og byttet noen komponenter kostnadsfritt. De fortalte at dette var et problem med de hadde en Fix, Det var også disse som sa at alle elektriske komponeneter som skal godkjennes i Norge skal tåle en gjordfeil.

Det er vel nettopp derfor vi beholder IT nett på sykehus osv også tror jeg, slik at første jordfeil ikke skal koble ut strømmen.

Skulle vært inreressant å høre med en leverandør av medesinsk elektriskt utstyr om dette :) tenk om en pustemaskin kuttet ut ved jordfeil....

mvh

Atle
e Golf 2016 - Sandvika

elektrolux

Ladekladden til VW er kjent for å være ustabil. Har selv en slik, og kan aldri være sikker på at den virker. Har fått byttet til ny en gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aho

Hmm, det skal jo ikke være nødvendig å kjøpe en uoriginal kabel for å få en som er stabil.
Jeg ser jo også at nyere e-golfer kommer med en nyere lader. Mulig disse er bedre...

Når man kjøper en bil til 300K+ bør laderen også fungere stabilt. Møller hadde jo aldri sluppet unna med en bensin golf som av og til ikke startet fordi forgasseren måtte re-settes....

Mvh

Atle
e Golf 2016 - Sandvika

brako79

Sitat fra: aho på mandag 02. oktober 2017, klokken 09:30
Når man kjøper en bil til 300K+ bør laderen også fungere stabilt. Møller hadde jo aldri sluppet unna med en bensin golf som av og til ikke startet fordi forgasseren måtte re-settes....

Jo, for der er vel garantien gått ut :-)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA