Prøvekjørt Model S P100D - fornøyd/ikke fornøyd?

Startet av Imagine, søndag 01. oktober 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

Imagine

Hei,

Tenkte å dele vår erfaring rundt om vi skulle bestille Model S eller ikke.

Er meget fornøyd med nylig innkjøpt BMW i3 til hverdags og siden vi begge kjører mye ut og inn av Oslo-bommen daglig så vi for oss å selge madammens bil og kjøpe en elbil til.

Jeg har eid og masse biler som er meget gode å kjøre, moderne og umoderne, alle med stor bensinmotor, både Porsche Panamera GTS, 750xi og Mercedes SL og eier fortsatt noen av de.
Har kjøpt i3 til hverdags og liker å kjøre ulike bensinbiler til kos, noe jeg gjør da vi har flere biler. I3 til sin lave pris overrasker meget positivt og den blir brukt klart mest. Den er superbillig i drift.

Da vi bestemte oss for å selge en bil og trodde den plutselig ble solgt raskt (noe den likevel ikke ble) dro vi og så på hva vi kunne ha i stedet som elbil ved siden av i3'n. Egolf ble prøvekjørt og selv om den er fin bil i sin prisklasse ble den raskt forkastet. Står på liste på Audi etron og Mercedes EQ, men de er så langt frem i tid.

Da ble det naturlig å prøve en Model S. På korte prøveturer kom vi frem til at dette kunne være bilen selv om den har sine klare brister, noe vi trodde vi kunne leve med.

Vi ordnet det slik at vi kunne låne bilen en helg. P100d.
Det begynte bra. Tok en lang tur med madammen. Fantastisk rask akselerasjon og flott drivlinje. Og fin styring på riksveier. Rekkevidden beskymret meg aldri og fjæringskomforten på motorvei og riksvei er grei nok, selv om vi har hatt bedre.

En slik flott drivlinje får en til å få lyst til å kjøpe bilen bare pga det, og utseendet er stilig selv om det går for mange slike på veiene (er vant til å kjøre biler som ikke alle andre har). Det er også veldig digg med stor iPad selv om det krever tilvenning. Spotify i bilen uten streaming likte jeg også og musikkanlegget (oppgradert) spiller helt greit, selv om det ikke er på toppnivå slik vi har i 2 andre biler. Man glemmer fort med så fin drivlinje små negative ting som at det mangler steder å legge fra seg ting, dørene er plastikk,

Men på langtur kommer bristene frem.
Etter 2-3 timers kjøring får jeg vondt i ryggen av nextgen-setene og skinnet puster ikke så jeg blir klam i baken. Dette har jeg aldri opplevd i noen bil siden jeg hadde en Golf 2. Selv i3 sine platte seter er bedre her. Og da jeg satt i baksetene er setet for lavt og sitteputen for kort. Og for rett i ryggen. Overraskende og svært lite komfortabelt.

Merket også at jeg ble langt mer sliten av å kjøre bilen enn mine nåværende biler. Støydempingen fra 21» hjul var dårlig fra 90-100 og oppover. I starten tenkte jeg at det er til å leve med, men det er slitsomt for hodet og ørene i lengden.
Det er kanskje urettferdig å sammenligne med BMW 7-serie og Porsche Panamera?

Lysene er gode, men for lavt justert og mangler avansert LED teknologi som å skygge biler med fjernlys i grøften.
Det er mange fine deler som er like som de vi har i Mercedes SL, så hvorfor så simpelt vindusspylersystem? Google Mercedes Magic Vision.

I tillegg er dørene og døråpningene små, sikten litt lukket og passformen på karosseriet litt vel dårlig. Dørlyden og opplevelsen av interiørkvalitet er på nivå under BMW i3 og Egolf. Man klarer å ignorere det og leve med det, men det er for dårlig.

Masse negative småting er greit nok, men den er for dårlig å kjøre. Jeg fikk ikke lyst til å kjøre meg en tur for moroskyld, slik jeg får med de andre bilene. Ja selv i3'n får jeg lyst til å kjøre for moroskyld innimellom.
Savner jeg bilen og kjøreopplevelsen? Nei, men jeg elsker det ekstreme draget. Den er en bil, superrask bil, men ikke noe spesielt utenom det vanlige ellers. Det er utrolig synd.

Så fremtidig verditap:
Meget usikkert. En bil som har så store mangler for meg må ha lavt verditap. Om 1,5-2 år kommer det voldsomt mye bra med 50-60 mil rekkevidde. Og de er stillegående, har god interiørkvalitet og mange bedre løsninger. Jeg tror det er risiko for at en Model S 75d kjøpt for 800.000 i dag om 2-3 år er verdt 400-500.000kr. Den er da både fornyet, konkurrenter med meget gunstige priser har kommet og mange skal kanskje selge Model s før garantien går ut. Med mindre det blir mva på nye elbiler da?

Dette førte til en samlet vurdering at vi dropper å bestille Model S og venter med å selge madammens bil. Synd, for Model S er et stilig konsept og fri superlading (svært liten forskjell i kostnader med fri superlading i praksis) er jo kjekt.
Dette gjør jo ikke noe da folk tydeligvis har gått bananas og lånt til o,25% rente for å kjøpe 1007 Model S i september.

Andre som har droppet å bestille Model S?

Muffinman

Synes det henger på greip alt du skriver her, kanskje med unntak av verditap. Størrelsesordenen du beskriver er da vel helt ordinært i denne prisklassen?

Og ja, drar man på kjøretur i en i3 heller enn en Model S samtidig som man har Panamera som referanse er det noe som ikke stemmer i mitt hode.

ludwig_holberg

Kjører mye på langtur, og selv i pre-nextgen seter har jeg alltid vært fornøyd med komforten. Men smaken er som baken. Mulig opplevelsen ville vært bedre med 19" hjul. E-tron og EQ er vel bortimot bankers å få bedre interiør enn Tesla per idag har, så man kan alltids vente på det.

Når det er sagt, så tror jeg ikke dette betyr at Tesla får et særlig høyt verditap. Verditap blir det nok uansett, på både e-Tron, EQ og Tesla. Tesla har en del andre fordeler - som eget ladenettverk - som e-Tron og EQ mangler.

Prisnivået på de nye tyskerne blir nok nærmere X100 enn S75 også.

Kramzz

Jeg gikk fra mercedes E klasse 2012 mod med comfort oppsett, jeg syns mb er bedre på støydemping og på følelsen av at ting er bra skrudd sammen. Men at man sier at det er kjekkere å sitte seg inn i en I3 for å ta seg en tur vs en P100D , sorry men det er faktisk det dummeste jeg har hørt!  Nesten på grensen til nett roll aktivitet.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

Oddaa

Tror du er inne på mye som er riktig her. Og i følge dette forumet så er det vel nettopp Panamera og 7-serie som er hovedkonkurrentene (og mange vil selvsagt hevde at de er fullstendig utkonkurrert;-)).

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

jkirkebo

Anbefaler en prøvetur i Model X med stoffseter også. De setene passer ihvertfall min kropp perfekt, og de er ikke klamme på noen måte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:18
Anbefaler en prøvetur i Model X med stoffseter også. De setene passer ihvertfall min kropp perfekt, og de er ikke klamme på noen måte.

Enig ang. stoffsetene, men spørs om X er aktuell hvis man synes S har for høyt støynivå...

Sliter forøvrig med å følge trådstarters resonnement når han sier han eier en Panamera, men er skeptisk til å kjøpe Tesla pga. antatt verdifall.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:24
Sliter forøvrig med å følge trådstarters resonnement når han sier han eier en Panamera, men er skeptisk til å kjøpe Tesla pga. antatt verdifall.
Det må være fordi han skal beholde den til evig tid! Verditapet på slike biler er jo ekstremt.

sfinxern

Det står for øvrig ikke at ha fortsatt eier Panamera, men har eid og fortsatt har noen av dem.

Men det er vel ingen overraskelse at opplevd kvalitet og interiør er langt under de mest etablerte premium merkene i verden? Tesla er en ny bilprodusent og vil ikke være sammenlignbar med Mercedes, BMW osv før om 10+ år på den fronten.

Men teknologi og spesielt drivlinje gjør at de er milevis foran. Man må være klar over hva man kjøper med Tesla.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Oddaa

Sitat fra: fonberg på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:24
Leser det sånn at trådstarter aksepterer et verdifall om bilen er «innertier», men at en kompromissløsning må være økonomisk gunstig om den skal være aktuell.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

daktari

Min erfaring er at premiumsetene (stoff) har mykere stopping enn next gen. Det gir litt mer komfort. Blir ikke svett heller.
De er dog noe smalere i puten og ryggen og puten kan ikke vinkles like mye. Next gen tar også mer plass fra baksetet, og jeg kan ikke justere den uten å skvise klokka mot døra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Helt enig med TS her. Etter å ha prøvekjørt Model S sitter man igjen med følelsen av at elbil har et enormt potensiale, men at bilen utover drivlinje ikke er i nærheten av andre biler i samme prisklasse.

Har derfor ventet i flere år på en elbil som også er fullverdig på alle andre måter. Håper og tror I-Pace blir en slik bil.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: bmw2002 på søndag 01. oktober 2017, klokken 20:31
Helt enig med TS her. Etter å ha prøvekjørt Model S sitter man igjen med følelsen av at elbil har et enormt potensiale, men at bilen utover drivlinje ikke er i nærheten av andre biler i samme prisklasse.

Har derfor ventet i flere år på en elbil som også er fullverdig på alle andre måter. Håper og tror I-Pace blir en slik bil.

Kan være litt enig der, men hvis man snakker om ytelse derimot.. det skal godt gjøres å få en bil i samme prisklasse som P100Den (1.1-1.2 millioner) som har like bra performance faktisk! Porscher, BMW +++ som kan sammenlignes med P100D hva gjelder ytelse (altså ikke finishings) koster LANGT mer her i Norge, ofte 1.5 millioner og oppover. Ellers ikke helt uenig med tankegangen, MEN når det er sagt, synes jeg det er litt drøyt å si at det frister mer å ta en joyride i en i3 enn en TMS slik TS påstår (og ja, jeg har kjørt begge deler).

Stig O

Audi etron og Mercedes EQ? Hadde aldri kjøpt biler til sikkert rundt millionen uten superlader nettverk. Det skrives så masse om Tesla killere som kommer, men lite om at du kanskje må stå en time eller to for og lade. Det kommer sikkert mye bedre lade muligheter for disse også, men er redd man må smøre seg med tålmodighet. Oppdaget denne uken at det var 20 nye ladere i Hokksund og 10 i Nordheimsund som jeg får bruk for. Det meste av Europa er også godt dekket. Det viktigste for meg er drivlinje,drivlinje,drivlinje, design og lading, men lykke til med de nye premium elbilene.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

SabreMan

Jeg har hatt min Model S 75 med 19-tommers dekk, men uten luftfjæring et par dager nå. Forrige bil var en Lexus LS430 fra 2004 med luftfjæring.

Støydempingen var bedre på Lexusen. Jeg vil si at den er akseptabel på Teslaen, selv om vi måtte snakke litt høyere når vi kjørte i 120.

Setene (har de hvite) er mye bedre på Teslaen. De er faktisk så gode at kona mi gjerne skulle hatt dem i stua. Hun syntes også baksetene er ganske gode (jeg har ikke de aller siste setene).

Når det gjelder teknologi, som jeg ser på som det viktigste, er det ingen som kan måle seg med Tesla. Dessuten er bilene fortsatt under utvikling. Det er ikke mange andre biler som får nye funksjoner etter at du har kjøpt dem.

Lexusen hadde et Mark Levinson-anlegg som jeg syntes var godt, men den oppgraderte lydpakken til Tesla høres bedre ut i mine ører. Også kjekt med Spotify-konto.

Totalt sett er ikke Tesla i samme klasse når det gjelder luksus, men ingen biler er perfekte. Lexusen hadde en del utstyr som jeg aldri brukte (som gardin bak og solbrilleholder), og lommer og andre lagringsplasser som kona stort sett fylte med søppel og lignende.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA