Salto Type2 uttak (e.l.) eller Tesla Wall Connector på hytten?

Startet av fjk, søndag 01. oktober 2017, klokken 09:18

« forrige - neste »

fjk

Jeg har akkurat bygget skibod på fjellet og klargjort for lading. Hytten er ny i 2016 og ifg. elektriker er det anlegget/inntaket godt dimensjonert til å "yte maks".

I den forbindelse klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg skal få installert en løsning ala Salto Type2 uttak eller Tesla Wall Connector. Fordelen med Salto er, slik jeg ser det, det estetiske på hyttetunet ift. at boksen ikke har kable knyttet til seg. Laderen er jo ikke så veldig ofte i bruk og ønsker jo derfor at den skal gjøre minst mulig ut av seg (har ikke noe sted å gjemme den vekk), men kommer jeg til "å bli gal" av å finne frem type2-kabelen og "rengjøre den" etter bruk - når den har lagt i snø eller "gjørme"?

Er jo jakt etter en løsning hvor "hassle free" avveies mot "det estetiske", samtidig som jeg ikke låser meg for fremtiden.

Jeg er relativt ny elbil-eier og har derfor ikke mye ladeerfaring. Det er helt sikkert mange ulike ting som bør vurderes her.

Hva tenker dere (er det forresten andre løsninger jeg burde vurdert)?

(PS.: Når bil nr. 2 skal byttes vil bilen sannsynligvis erstattes med en hybrid eller elbil, men ikke nødvendigvis Tesla)

geear

Best kompatibilitet får du ved å installere ladeboks med type 2 uttak. Da kan de aller fleste lade, ettersom det er ganske vanlig å ha type 2 til type 1 kabel. Om du kjøper ladeboks uten fast kabel og det blir irriterende å finne frem kabel, kan du fortsatt kjøpe en type 2 til type 2 kabel i passende lengde og la den stå i permanent. Da kan du også velge spiralkabel om du vil unngå å få den i bakken.

daktari

Virker som alle nye biler nå har type 2-kontakt, inkl Nye Leaf og Ioniq. Det er vel bare gamle Leaf og Kia Soul som har type 1. Nye europeiske vil ha type 2.
Fleksibiliteten er derfor neppe verdt prisen. Tenk derimot på at alle plasserer ladeinntaket forskjellig, så lang kabel er lurt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øggen

Personlig meining, men både estetisk og ikkje minst praktisk, ville ej tatt en TWC.
Ja, du blir drit lei av å ta ut og inn den  type2 kabelen, og da e det bedre den henge klar til du kjem.
Og en andre ting. Kor ofte vil en bil med type1 lading komme på tunet ditt??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Wallconnector eller veggboks generelt på ei hytte ber jo om å bli stjålet. Tyverier ser ut til å skje stadig oftere. Jeg ville i så fall sikret den ved å montere den innvendig, og bare hatt selve kabelen tilgjengelig på utsiden.

geear

Tydeligvis forskjell på hvor man har hytte. Jeg har snøscooteren stående ute (sammen med 5-10 andre) ved en øde parkeringsplass i 4-5 måneder. Verken bensin, trekk, henger, scooter, verktøy eller annet finner ut det skal forsvinne.

Men det er nå begrensa hvor ofte man lader på ei hytte uansett. Hva med CEE og bruke UMC? Evt overgang til schuko for andre elbiler.

akseln

Jeg skal få installert enn TWC på hytta til uka. Alternativet var å sette opp en rød industrikontakt og bruke UMC. Når tilbudet til TOCN på Tesla ladestasjon kom, ble valget ganske enkelt. Kostnaden ved installasjon er ca. lik og synes det ser bedre ut med en fast ladestasjon på veggen enn en rød kontakt.

Det er også veldig greit å slippe å dra frem ladekabelen og ikke minst at den skal ligge ute i alt slags vær.

Kommer til å lade på 400V og 3x16A.

fjk

Slik jeg tolker det er det ingen som ville montert en type2 kontakt?

At boksen kan bli stjålet er det alltid en risiko for. Er mer "redd for" at andre vil stjele strøm.

Noen som kjenner til om det er mulig å begrense bruken av Tesla Wall Connector, eller må man redd og slett ta strømmen på den? Lurt litt på om jeg skal montere bryter på innsiden av boden.

jkirkebo

Sitat fra: fjk på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:19

At boksen kan bli stjålet er det alltid en risiko for. Er mer "redd for" at andre vil stjele strøm.

Noen som kjenner til om det er mulig å begrense bruken av Tesla Wall Connector, eller må man redd og slett ta strømmen på den? Lurt litt på om jeg skal montere bryter på innsiden av boden.

Ta evt. en titt på EcoLite som jeg selger, den kan utstyres med en signalkabel som du kan bruke til å sperre for lading med en enkel bryter. Da kan du bruke alle slags brytere, trenger ikke bryter som kan håndtere strømforsyningen til boksen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Den er også endel rimeligere å installere enn TWC siden den har integrert jordfeilbryter type B. Mange elektrikere skal ha 3-4000,- for disse.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: daktari på søndag 01. oktober 2017, klokken 10:31
Virker som alle nye biler nå har type 2-kontakt, inkl Nye Leaf og Ioniq. Det er vel bare gamle Leaf og Kia Soul som har type 1. Nye europeiske vil ha type 2.
Fleksibiliteten er derfor neppe verdt prisen. Tenk derimot på at alle plasserer ladeinntaket forskjellig, så lang kabel er lurt.

Pluss Outlander PHEV, trilligene, fremtidig bruktimport av US Leaf (både ny og gammel). Dessuten er det ikke bare mer fleksibelt med type 2 inntak pga. type 1 elbiler, man har også muligheten til f.eks å bytte en defekt kabel eller endre lengde på kabelen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

akseln

Er mer "redd for" at andre vil stjele strøm.

Jeg kommer mest sannsynlig til å slå av kursen til ladestasjonen i sikringsboksen når jeg forlater hytta. Må uansett ha egen kurs på ladestasjonen (eller kontakten).

Ellers hadde det jo egentlig bare vært hyggelig å gi bort litt strøm hvis noen hadde akutt behov for det.

Orbit

Dersom du skal ha noen form for "ring hytta varm" løsning eller lignende, sjekk om du har en ledig styringsutgang på denne. Jeg har koblet en slik til EcoLite, så dersom en hyttenabo er i ladenød, kan de ringe meg og jeg kan slå på stasjonen fra mobilen (og da uten å varme opp hele hytta siden den går på egen utgang).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Muffinman

Mer redd for at noen skal stjele strøm enn selve ladeboksen? Man må vel stå døgnet rundt i tre uker eller deromkring på lading for å få strøm for samme sum som boksen koster ved 11kW, lengre om man ikke har 400v. Boksen stjeles på minutter  :laugh:

fjk

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:34

Ta evt. en titt på EcoLite som jeg selger, den kan utstyres med en signalkabel som du kan bruke til å sperre for lading med en enkel bryter. Da kan du bruke alle slags brytere, trenger ikke bryter som kan håndtere strømforsyningen til boksen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Den er også endel rimeligere å installere enn TWC siden den har integrert jordfeilbryter type B. Mange elektrikere skal ha 3-4000,- for disse.

Takk for tipset! Hvordan er denne ladestasjonen ift Saltos?
(tåler den vær og vind, forresten?)

fjk

Sitat fra: Orbit på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:10
Dersom du skal ha noen form for "ring hytta varm" løsning eller lignende, sjekk om du har en ledig styringsutgang på denne. Jeg har koblet en slik til EcoLite, så dersom en hyttenabo er i ladenød, kan de ringe meg og jeg kan slå på stasjonen fra mobilen (og da uten å varme opp hele hytta siden den går på egen utgang).
Godt innspill! Har xComfort så en ny styring er ikke noe problem :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA