Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SuC/hurtiglader Bygland

Startet av geear, mandag 25. september 2017, klokken 11:57

« forrige - neste »

geear

Dette, og påfølgende inlegg er splittet fra inlegg om kommende hurtigladere
Lars
Forum admin

Sitat fra: Marinius95 på søndag 24. september 2017, klokken 18:31

Ladestasjon nr 2 er på vei opp på Bygland, Agder. Her har det tidligere vært 1 hurtiglader, 1 semi-hurtig og 8 Tesla superladere.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har hytte lenger opp i dalen og må innrømme at jeg stort sett brenner forbi Bygland og har egentlig bare tenkt at det er en rar hurtigladelokasjon uten noe i nærheten, men har Model X i bestilling nå og må belage meg på enten Chademo på Rysstad eller supercharging i Bygland. Er det noe som helst i nærheten av ladestasjonene der?

Ellemelle

Er en bensinstasjon ganske nært laderen i Bygland, men er enig i at det er rimelig øde.

geear

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. september 2017, klokken 11:24
Er en bensinstasjon ganske nært laderen i Bygland, men er enig i at det er rimelig øde.
Huff, er redd det blir en prøvelse det der. Jeg må nok stå og lade en evighet etter 23 mil, fem mil før vi er fremme (og de siste åtte milene fra Evje går som regel radig..), og ikke engang mulig å få gjort mathandelen der. Og antageligvis så må jeg også stå der på vei nedover, etter kun fem mil, for å få nok rekkevidde til å nå hjem.  :o

pudderjagar

Har du ikkje lademulighet på hytta?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Nei, parkerer et sted uten strøm, og tar den siste halve milen med snøscooter. Blir vel for dumt å kjøre ned aggregatet hver gang, blir bare sånne kjipe bilder på facebook utav slikt. ;D

X75, 28 mil hver vei og ikke destinasjonslader, så godt mulig feilkjøp i forhold til behovet, men nå får tiden vise om det ender med suksess eller katastrofe.

Ellemelle

Men jeg forstår ikke helt problemet.
Du passerer superladeren i Bygland på vei frem og tilbake til hytta.  Hvis du drar hjemmefra med fullt batteri, trenger du kanskje å ta 10-15 minutters stopp hver vei for å få nok strøm.

Helt enig i at X75 er et bomkjøp for deg hvis du ikke klarer å ta en 10 minutters pause på en 3-4 timers tur.

geear

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. september 2017, klokken 21:13
Men jeg forstår ikke helt problemet.
Du passerer superladeren i Bygland på vei frem og tilbake til hytta.  Hvis du drar hjemmefra med fullt batteri, trenger du kanskje å ta 10-15 minutters stopp hver vei for å få nok strøm.

Helt enig i at X75 er et bomkjøp for deg hvis du ikke klarer å ta en 10 minutters pause på en 3-4 timers tur.
Er vel langt off topic nå, men hvis scenarioet du forespeiler her er tilfelle, så er det ingen problem. Men jeg ser dessverre for meg at det er verre enn det. Dette er snakk om vinteren (sommer er halv distanse), så hvis jeg gjetter på forbruk på 2,5kW/mil så har vi 27 mil tilgjengelig på 68kW batteri. Altså kommer vi til Bygland (23 mil) med 10kW/4 mil rest. Hvis jeg gestimerer 80kW ladefart i 15 minutter, så har vi totalt 30kW/12 mil. Det holder hårfint til de siste fem milene, til noe småkjøring på stedet, og så fem mil ned igjen til SC på vei hjem. Da ankommer jeg Bygland etter bare kort kjøring med skåltomt batteri og må ha minst 60kW for å komme meg helt hjem de siste 23 milene. Altså nesten fullading. Regner med at jeg står iallfall en time i -15 for å få 60kW? Og ikke en dritt i nærheten. Blir en lang time i kulden med tre barn. Det lukter chademo-adapter og treg betalingslading for å redde inn dette.  :-\

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på onsdag 27. september 2017, klokken 10:58Er vel langt off topic nå, men hvis scenarioet du forespeiler her er tilfelle, så er det ingen problem. Men jeg ser dessverre for meg at det er verre enn det. Dette er snakk om vinteren (sommer er halv distanse), så hvis jeg gjetter på forbruk på 2,5kW/mil så har vi 27 mil tilgjengelig på 68kW batteri. Altså kommer vi til Bygland (23 mil) med 10kW/4 mil rest. Hvis jeg gestimerer 80kW ladefart i 15 minutter, så har vi totalt 30kW/12 mil. Det holder hårfint til de siste fem milene, til noe småkjøring på stedet, og så fem mil ned igjen til SC på vei hjem. Da ankommer jeg Bygland etter bare kort kjøring med skåltomt batteri og må ha minst 60kW for å komme meg helt hjem de siste 23 milene. Altså nesten fullading. Regner med at jeg står iallfall en time i -15 for å få 60kW? Og ikke en dritt i nærheten. Blir en lang time i kulden med tre barn. Det lukter chademo-adapter og treg betalingslading for å redde inn dette.  :-\
Tror du kan regne med nærmere 72 kWh tilgjengelig og 90 kW. 250 Wh/km er kanskje ikke veldig urimelig.

Da kommer du frem til Bygland med 10-20% på vei til hytta. Lader du da i 25 minutter er du oppe på rundt 70%. Da kommer du frem til hytteparkeringen med rundt 55%. Står du da parkert i 2 uker, så mister du kanskje 20%, og la oss si 10% til småkjøring (ca 25 km). Så skal du kjøre tilbake til Bygland, og ankommer med rundt 25%. 25 minutter senere er du oppe på rundt 75%.

Utfordringen blir da at du trenger lading i noen minutter når du er nærmere hjemme. Ellers må du lade lenge på Bygland opp til noe sånt som 95%. Det kan ta godt over en time. Jeg er litt usikker på hvilke lademuligheter som du kjører forbi på veien hjem. (Dette hadde ikke vært en utfordring med 100D. Da hadde du ladet noe sånt som 25 minutter på Bygland og så kjørt hjem.)

En ting du ikke trenger bekymre deg for er å fryse. Det er masse spillvarme fra ladingen, og du kan pøse på med ganske mye effket om du ønsker. Det har ingen påvirkning på ladetiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Det er vel nedoverbakke fra Bygland og retning Evje? Det gjør hjemveien lettere.
Det går ganske sakte på disse veiene om vinteren, og da høres et forbruk på 250 høyt ut (hvis det skyldes stigning, får du det tilbake på hjemveien)

Det jeg ikke forstår er hvorfor du skal lade på en Chademolader med ~40 kW hastighet, når du kan lade på en SuC med opp til 100 kW hastighet. Du skal ha rimelig fullt batteri før hastigheten går lavere enn 40 kW, og så fullt batteri trenger du ihvertfall ikke på vei oppover.

De fleste som bekymrer seg for lading har en rute som ikke inkluderer en SuC, men den har du!

PS! Det er en Joker-butikk på Bygland, og i verste fall kan du sette av (eventuell) familie der og så selv kjøre tilbake til laderen for så å rusle til butikken. Da får ihvertfall familien utnyttet tiden :)

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 27. september 2017, klokken 10:58
Er vel langt off topic nå, men hvis scenarioet du forespeiler her er tilfelle, så er det ingen problem. Men jeg ser dessverre for meg at det er verre enn det. Dette er snakk om vinteren (sommer er halv distanse), så hvis jeg gjetter på forbruk på 2,5kW/mil så har vi 27 mil tilgjengelig på 68kW batteri.

Det ryktes at nye 75kWh batterier har 68kWh utnyttbart fra 100%-0% etter endring i overlap crash test (Ref de som leser av batterier).
Så 68kWh stemmer greit. Men klart - da snakker vi kjøring til 0%, noe få tør eller kalkulerer med. Det er lurt å kjøre med noen få kWh buffer, så regn kanskje 65kWh uttak normalt.

Jeg ville ikke kjøpt et batteri som medførte at jeg måtte lade på hver eneste tur til hytta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Da ble visst dette en egen tråd. Takk for gode innspill så langt.

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. september 2017, klokken 11:46
Det jeg ikke forstår er hvorfor du skal lade på en Chademolader med ~40 kW hastighet, når du kan lade på en SuC med opp til 100 kW hastighet. Du skal ha rimelig fullt batteri før hastigheten går lavere enn 40 kW, og så fullt batteri trenger du ihvertfall ikke på vei oppover.

De fleste som bekymrer seg for lading har en rute som ikke inkluderer en SuC, men den har du!
Ja, men litt ugunstig plassert så nær destinasjonen i forhold til batteristørrelsen jeg har kjøpt. Har råd til 100, men har rett og slett ikke lyst til å bruke så mye penger på bil, og tror sånn egentlig at dette kommer til å gå helt greit, om det så innebærer et chademo-adapter eller noen minutters lading med 16,5kW type 2, så er begge deler til å leve med.

Bjørn Nyland viste lading på 48kW med chademo-adapter på en youtube-video, og det hjelper litt, men poenget med chademo er at da kan jeg lade i 20-25 minutter mens vi handler på Coop Prix på Rysstad (Fortum har åpnet lader 50 meter fra butikken), og så lenge jeg da kommer meg 17 mil fra SuC på Bygland så er jeg på E39 og der er det ladestasjoner i fleng. Kan da ta noen minutter lading på Helleland, Vikeså eller Ålgård om det kniper de siste seks milene. MEN, ser at jeg KAN kjøre via SuC i Lyngdal også. Det er 35km ekstra i følge Google Maps. Har aldri kjørt den veien før, men absolutt gjennomførbart om det kniper. Om det var bare madammen og meg hadde det ikke vært et tema engang, men med tre små barn i bilen så er ikke slike detourer og for kompliserte og lange ladestopp særlig fristende.

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. september 2017, klokken 11:46
PS! Det er en Joker-butikk på Bygland, og i verste fall kan du sette av (eventuell) familie der og så selv kjøre tilbake til laderen for så å rusle til butikken. Da får ihvertfall familien utnyttet tiden :)
Nyttig info, da kan det nok fort bli aktuelt med en split ja.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA