Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilhengerfeste på elbil

Startet av eledille, fredag 20. mai 2011, klokken 12:15

« forrige - neste »

eledille

Hei,

Bilen vår har blitt mer og mer kranglete å sette i revers. Jo varmere det er i været (evt. jo lenger Webastoen har vært i gang), jo verre er det.

Det som skjer er at den gir "System fault" tvert når girvelgeren rører borti reversposisjonen. Når jeg skriver "tvert", så mener jeg akkurat det, det skjer omgående. Ingen lyder eller nøling, bare "System fault" i samme øyeblikk som girvelgeren kommer i revers. Bilen må da omstartes, men den får system fault igjen så snart man rører reversen. Reset av dashbordet har pleid å kurere problemet midlertidig. Det går da an å få den i Drive hvis man napper girvelgeren rett i drive, slik at den ikke rekker å registrere revers på veien.

Til å begynne med skjedde det en sjelden gang, men problemet har blitt verre. Nå er det nesten garantert problemer hvis sola skinner på bilen. I kjølig gråvær fungerer den strålende. I det siste har det tidvis vært umulig å bli kvitt problemet selv ved reset av dashbordet ved å ta ut sikringen.

Samtidig har jeg også opplevd mer og mer rariteter med det lavspente elektriske anlegget. En periode kom det kortvarige ulyder av samme type som Figgen viser her ved bruk av blinklyset. Senere har jeg også opplevd plutselig utfall av blinklys og kjørelys, som har gått over av seg selv til neste start.

Jeg har hatt den inne til rep hos Automotive Services for revers-problemet, de byttet girvelgeren uten at det hjalp noe.

Kan dette ha noe med slitne reléer å gjøre? Jeg har med andre biler opplevd væravhengige fenomener som har vist seg å stamme fra et utslitt relé, den gangen var det vindusheiser som ikke ville virke i fuktig vær.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hkaspenberg

Sitat fra: eledille på mandag 18. april 2011, klokken 10:47

Samtidig har jeg også opplevd mer og mer rariteter med det lavspente elektriske anlegget. En periode kom det kortvarige ulyder av samme type som Figgen viser her ved bruk av blinklyset. Senere har jeg også opplevd plutselig utfall av blinklys og kjørelys, som har gått over av seg selv til neste start.


Du har kontaktfeil eller jordingsfeil ett eller annet sted, og det er vanskelig å si hvor. Jeg hadde også noen pussigheter med at kupelyset kom på samt gziii-lyd i blink-releet. Begge deler forsvant etter at jeg byttet blinklysvelger.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

eledille

Takk for tips.

Automotive Services er nå temmelig sikre på at det er motorkontrolleren som er gåen. Girvelgeren er i orden, feilkoden er "Kjøreretning ikke sannsynlig", samt en del andre rare symptomer. De skal konferere litt der borte og se hva slags pris de kan gi meg.

Hvis prisen er for stiv kommer jeg til å være interessert dersom noen har en fungerende motorkontroller å selge.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Høres ut som akkurat samme problemet som en bil her i Stavanger lider av. ( Se tråden PerBear viser til )

Har desverre ikke fått sett nærmere på denne bilen, men om det viser seg at det er kontrollerene eller motorene som begynner å ryke er det "bad news."

Hittil har disse delene blitt regnet som "bombesikre" og prisene har vært deretter. Skulle det vise seg at disse delene nå blir attraktive igjen, vil prisene eskalere.

Sansynligvis vil du finne en motor og kontroller hos en rekke entusiaster.

Ellers var det nettopp en delebil uten batteri på finn til 5000 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

#5
Fasiten ble som følger: Gåen motorkontroller, utslitt blinklysbryter og kontaktfeil under dashbordet. Til sammen ga disse feilene alle de rare symptomene.

Automotive Services var veldig greie, de ga en knallpris på både deler og jobb. Om man først må på verksted med en Think så kan jeg anbefale Automotive.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El rayo

Veldig bra, eledille! Løsning på problemer liker vi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA