Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av laelbil, fredag 20. mai 2011, klokken 09:19

« forrige - neste »

Olatho

Vårt borettslag er helt åpne for elbiler. Men mer enn 16A blir vanskelig å få til, da det rett og slett ikke skalerer å forsøke seg på noe mer.
Har Tesla selv, og 16A er ikke noe problem. Selv når vi kommer hjem fra hytta i seks-sjutida på søndag kveld med noen titalls km rekkevidde igjen, så er vi jo klare med godt over 200 km neste morgen.
Leaf og egolf lader uproblematisk fra 0-100% i løpet av natta.

Ideelt sett skulle vi selvsagt gjerne hatt et par 22 eller 43 kW med korttidsparkering til nødlading i tillegg, men det er ikke noe skrikende behov for det, og heller ikke noen fellesparkeringsplasser å installere noe sånt på.

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sigurd

Sitat fra: nime01 på onsdag 12. november 2014, klokken 18:44
Huff.. minner meg på hvorfor jeg aldri noensinne skal bo i borettslagsleilighet eller sameie igjen.
Men det er jo ikke boformen i seg selv som er problemet. Problemet ligger i et styre som ikke følger med i timen...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

valvolainen

Hva slags dokumentasjon har de på at elanlegget er for gammelt / ubrukelig? Subjektive tanker eller rapport fra en elektriker?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

arnejorg1

Sitat fra: sn0le på onsdag 12. november 2014, klokken 18:15
Ble helt matt av å lese kommentarfeltet i den artikkelen i adressa.
Til tross for at det står i artikkelen at hun vil betale strømmen selv, og vil betale for ladestasjonen så er det bemerkelsesverdig mange kommentarer om at elbileiere ikke kan forvente at de andre beboerne skal betale for strømmen til bilen dems.

Det er rett og slett mange elbil-hatere som kommenter på adresseavsen.
Synes det er helt rettferdig at man ikke lar denne kostnaden gå ut over felleskapet. Men i nye borettslag som bygges, bør det være krav om 16 amp kontakt på alle parkeringsplassene for beboere, for å møte fremtiden. Også bensin og dieselbiler hvil ha nytte av en 16 amp. kontakt for motorvarmer å kupévarmer. Også ladbare hybrider, (som det vil bli en del av) har nytte av dette.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

sn0le

Jeg mener og evt utvidelse e.l. av det elektriske anlegget må kostes av de som ønsker lading for elbil.
Det er og naturlig at strømforbruket skal betales av den enkelte elbilist.
Slikt har ikke noe å gjøre på felleskostnadene.

Men blir jo matt når det står i artikkelen at hun vil betale for det, men folk alikevel slenger ut kommentarer om hvor kvalme elbileiere er fordi vi krever gratis lading overalt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Hei
har en Zoe på bestilling. Med denne får jeg en ladestasjon for 10000 kroner som lader bilen på 2 timer. Om jeg hadde bolig i et borettslag ville jeg da fått nei fra borettslaget for monteringen?
Her ville jo flere kunne dele på lade løsningen, det ser ut som om at borettslag ikke følger med i timen - for ikke snakke om tilskudd for montering av anlegg. ??

Warlock

#24
Kjørte innom dette borettslaget i går, da jeg likevel skulle levere dama på fest rett ved siden av. De har relativt moderne motorvarmerpåler med to shuko på hver sin 10A sikring i hver boks (og aluminiumboksen er samme type som de felste ladebokser med elbilnøkkelsen). De har oså flere parkeringsplasser rett ved siden av garasjeanlegget, der vaktmester har eget strømuttak i egen låst boks. Nå vet jeg ikke hva det bakenforliggende anlegget vil tåle, men jeg er rimelig sikker på at dette med enkelthet kunne ha løst seg om de ville...

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

arnejorg1

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

ChristianDJ

Hei. Jeg har også bestillt en E-Golf. men blir nå nødt til å kanselere den da borettslaget el anlegg ikke takler El biler. det er flere her fra før men nå har alle fått forbud om å lade. Ønsker ikke å kanselere bilen. Forventet levering på bilen er neste uke så har vært i samtale med møller om kanselering evnt. ta ut en annen bil. Lurer på om det er noe som kan gjøres ang. ett lite samarbeidsvillig borettslag når det kommer til lade problematikken? Vil veldig gjerne ha E-golfen :D
Rediger innlegg
Venter på en e-Golf som skal brukes i jobb.

Powerflux

Overse styret og lad når du trenger det...............
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Olatho

Gi dem mest mulig fornuftig informasjon (det ligger mye på elbil.no). Og gjør det på en ryddig og sympatisk måte, og prøv å hjelpe dem til å komme til praktiske løsninger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA