Erfaring med rekkevidde på østlandet (Oslo) om vinteren

Startet av Apache, onsdag 27. september 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

Apache

Hei

Jeg vurderer meget seriøst å kjøpe en e-Golf. Det jeg lurer på mest av 100 ting er: Hvor lang rekkevidde har man på bilen på normale viterføre i Østlandet/Oslo?
Grunnen til spørsmålet er at jeg ikke kan lade hjemme men må bruke offentlige ladere i gata eller hurtigladere "her og der"

Er det ellers noe spesielt jeg bør vite om før eventuelt et nytt bilkøp?

stromifokus

Den nye er ennå ikke vintertestet.

Tenker du på den gamle? Den gamle har rekkevidde ned til 70-80 km på de kaldeste dagene. Mye bedre rekkevidde om sommeren.

Jeg ville ikke har kjøpt en elbil med så lite batteri uten fast ladeplass.

Kim Morten

Vi er i samme situasjon som deg og har en egolf uten varmepumpe. I verste fall på vinteren, med flere turer osv, er 8-9 mil maks med full komfort. Samme på motorvei i høy hastighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sort E-Golf
Oslo

Bzzart

E-golf med varmepumpe. Tøffeste vintertur hvor komforten måtte reduseres på 93 km pendletur i 21 minus. Det gikk ved å redusere hastighet og varmeforbruk.

geear

I 21 minus betyr ikke varmepumpa noe fra eller til, den har virkning mellom -15 og +10 i følge VW. Og høyest COP er på pluss-siden.

Selv om vi kjører lite hadde jeg ikke kjøpt e-Golf 190km uten lademulighet hjemme. e-Golf 300km kunne jeg klart meg med kun lademulighet på jobb, men uten begge deler hadde jeg ikke kjøpt e-Golf, eller elbil i det hele tatt. Å basere seg på betalingsladere hadde ikke funket for meg, for mange ulemper og for liten prisdifferanse til at jeg hadde gjort det.

EasyCure

Sitat fra: gr på torsdag 02. november 2017, klokken 12:42
I 21 minus betyr ikke varmepumpa noe fra eller til, den har virkning mellom -15 og +10 i følge VW. Og høyest COP er på pluss-siden.

Selv om vi kjører lite hadde jeg ikke kjøpt e-Golf 190km uten lademulighet hjemme. e-Golf 300km kunne jeg klart meg med kun lademulighet på jobb, men uten begge deler hadde jeg ikke kjøpt e-Golf, eller elbil i det hele tatt. Å basere seg på betalingsladere hadde ikke funket for meg, for mange ulemper og for liten prisdifferanse til at jeg hadde gjort det.

Jeg har hatt e-golf 190 km en måned nå og har ikke lader hjemme foreløpig. Men jeg kan lade gratis på jobb og det funker helt supert for min del. Det holder med å lade et par-tre ganger i løpet av uken på jobb (30 km tur/retur), og selvfølgelig fullade på fredagene, så jeg har mest mulig rekkevidde i helgen. Rekker ikke det er det bare å hurtiglade en gang i helga, ikke noe stress det.

Å installere lader hjemme vil koste rundt 20.000, litt av grunnen er at plassen min i garasjen er 70-80 meter fra eltavlen, slik at det koster litt å legge opp en lang strømledning til hjemmeladeren. Pluss at jeg må betale 250 kr til borettslaget pr mnd for strøm. Jeg tenker slik at det er veldig mange hurtigladinger jeg får til denne kostnaden, så da blir det slik foreløpig. Men det er absolutt en mulighet, så lenge man har mulighet til å lade gratis en annen plass, f.eks på jobb.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

DBR

Rekkevidden syns jeg er ganske dårlig. Holder såklart til de fleste.
Samboer kjører 49.5km til jobb  (maura til Kalbakken, Oslo) og kommer hjem med 7-17km i rest. Da forvarmer hun bilen og sørger at den blir ferdig ladet rett før hun drar.
Når det blir -10 Og kaldere må hun nok garantert lade.
Nye er garantert endel bedre.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

grime

Vi har en 2015 eGolf som vi har hatt siden den var ny og har stort sett bare hatt positive erfaringer med, dog med to unntak (hvorav det ene temmelig selvforskyldt).

Det første og fordi vi var uerfarne: Første vinteren skulle vi besøke venner på Austvatn i Nord-Odal - 97 km hjemmefra. Det var -14,5 i Oslo og da vi kom til Kløfta med -16, så jeg at 'dette går ikke bra'. 2/3 av guessometeret var brukt opp i bakkene på E6. Vi kjørte inn på Kiwi (38 km hjemmefra) og ladet i 37 min på en 50 kW lader - og fikk 5,7 kW. Jeg antok at det var tilstrekkelig til de temmelig flate 59 km til Austvatn og -20. Det var det, med 14 km igjen på guessometeret. Varm garasje og lading gjorde underverker og på veien hjem hadde vi ca 30 km igjen på guessometeret da vi kom frem.

Så, det selvforskyldte - da hadde vi hatt bilen et drøyt år og burde vite bedre: Vi har kjørt eGolfen en rekke ganger mellom Oslo og Lillesand, denne gangen måtte jeg en liten tur via Skien i månedsskiftet oktober/november med 0-2 grader. Vanligvis starter vi fulladet fra Lillesand, etterlader til ca 80 % på Brokelandsheia, etterlader ca 80 % på Fokserød og har 10-20 km igjen på Liertoppen og omtrent det samme når vi kommer hjem. Denne gangen ladet jeg ca 90 % på Brokelandsheia, men så etterhvert at dette ikke holdt. De idiotiske gatekjøkkene mellom Langangen og Larvik oppgir lading. Det nordgående hadde det ikke, men via en undergang kom jeg til det sydgående. Der var det én trefase jeg ikke hadde kontakt til og en 10 A. Jeg satt i en time og fikk hele 7 km og ga opp. Klarte ikke å finne hurtigladeren i Larvik og prøvde på Fokserød. I bakken opp fra Larvik begynte varslene, all komfort skrudd ned og etter hvert makshastighet på 60 eller 65 km/t. Guessometeret oppga 0 km ca 1,5 km før Fokserød, men jeg kom frem til laderen. Da stod det merkelig nok 1 km på bilen, mens laderen sa 0 % strøm.

Erfaringer: Planlegger man ladestasjoner og lader fra 'lite til endel' går ladingen fort - om sommeren. Det er ingen problemer pr. idag å kjøre langturer til hvor som helst med en 'gammel' eGolf, bare man har litt tid (og riktige brikker). Det tar oss i praksis en snau time mer med eGolfen enn med vår gamle A8 til Lillesand. Om vinteren blir eGolfen degradert til nærområdebil. Drammen, til nød Gardermoen om det ikke er for kaldt. Men lading tar for lang tid til at det har noe for seg å hurtiglade.

Vi beholder eGolfen, men har byttet A8'en i en Tesla som vi brukte på en 14 dagers og 7600 km Europatur nå i høst. Men, hadde vi valgt å bruke eGolfen kunne vi ha gjort det samme med tre-fire ekstra dager.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

geear

Sitat fra: AreHov på torsdag 02. november 2017, klokken 21:06
Jeg har hatt e-golf 190 km en måned nå og har ikke lader hjemme foreløpig. Men jeg kan lade gratis på jobb og det funker helt supert for min del. Det holder med å lade et par-tre ganger i løpet av uken på jobb (30 km tur/retur), og selvfølgelig fullade på fredagene, så jeg har mest mulig rekkevidde i helgen. Rekker ikke det er det bare å hurtiglade en gang i helga, ikke noe stress det.
Sier ikke det går, men vi hadde aldri hatt 190km e-Golf og basert oss på jobblading. Dette kommer såklart an på kjørelengde per dag, forutsigbarhet, garantert ladeplass på jobb etc. Mulig du har hatt elbil før og vet hva du går til, men hvis ikke så er det betydelig forskjell fra nå og til vinterkulda slår inn. Spesielt om du bor på østlandet eller nordover, og på toppen av det hele gjerne skal kjøre 100-110km/t. Jeg vet ikke om jeg skal tolke 30km tur/retur som 30km hver vei eller samlet og vet heller ikke ladestyrken du har på jobb, så vanskelig å si noe om din situasjon.

EasyCure

Sitat fra: gr på torsdag 02. november 2017, klokken 22:37
Sitat fra: AreHov på torsdag 02. november 2017, klokken 21:06
Sier ikke det går, men vi hadde aldri hatt 190km e-Golf og basert oss på jobblading. Dette kommer såklart an på kjørelengde per dag, forutsigbarhet, garantert ladeplass på jobb etc. Mulig du har hatt elbil før og vet hva du går til, men hvis ikke så er det betydelig forskjell fra nå og til vinterkulda slår inn. Spesielt om du bor på østlandet eller nordover, og på toppen av det hele gjerne skal kjøre 100-110km/t. Jeg vet ikke om jeg skal tolke 30km tur/retur som 30km hver vei eller samlet og vet heller ikke ladestyrken du har på jobb, så vanskelig å si noe om din situasjon.

Jeg er ganske fersk elbileier (ca en måned), så jeg er spent på hvordan det blir på vinteren. Kanskje jeg må lade noe oftere i løpet av arbeidsuken fremover. Jeg har 13 km hver vei, så jeg kjører ca 30-35 km totalt hver dag, inkludert annen småkjøring, så jeg har gode marginer. Pluss at bilen står i garasjeanlegg både hjemme og på jobb.

Jeg er også litt usikker på styrken på ladingen på jobb, det er en vanlig stikkontakt, så enten 10 eller 16A? I dag hadde jeg ca 25 % gjenstående, og estimert tid til fulladet var drøye 7 timer.

Så for andre som er i lignende situasjon, så har jeg ingen betenkligheter å anbefale elbil, selv 'forrige' e-golf og biler med tilsvarende rekkevidde. Men man må bruke god tid på å 'regne' på det. Det spørs om man for eksempel har hytte på fjellet, og andre faste langkjøringer man trenger å gjennomføre...
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

ReneM

Vi har akkurat samme bruksmønster som deg. 12 km hver vei og litt småkjøring.

Og vet du hva, vi har klart oss i over et år nå. Uten hjemmelader. Lader på jobb og forsikrer meg at bilen er fulladet til helgen.

Og det allerbeste..... vi har 2 elbiler. Så dette er ingen problem så lenge du ikke har for lang reisevei. Vi flytter om om 2 mnd og da blir reisevei 60km t/r. Da var det en forutsetning at vi kan lade begge biler samtidig.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

stromifokus

Jeg fatter ikke at egolfen med 21 kWh er så populær som vinterbil. Den har ingen aktiv vamestyring av batteri, de eldste har ingen VP, ingen rattvarme osv.

Dette er en bil som knapt klarer 70 km på de kaldeste dagene! Her snakker vi også om god gammeldags 16A en fase lading som det eneste alternative når hurtigladeren er for langt unna.

På de mest optimale temperaturene (17'c), med ekstra luft i dekkene, medvind, nedoverbakke så klarer den knapt 170 km hvis du tør å kjøre på tom tank en stund. Allikevel brukes 190 km som "real life" ved salg av disse :P

Råde

Sitat fra: stromifokus på torsdag 28. september 2017, klokken 10:19
Den nye er ennå ikke vintertestet.

Tenker du på den gamle? Den gamle har rekkevidde ned til 70-80 km på de kaldeste dagene. Mye bedre rekkevidde om sommeren.

Jeg ville ikke har kjøpt en elbil med så lite batteri uten fast ladeplass.
Det er jeg veldig enig i. Jeg klarer alltid 100km uansett vær med eGolf Mk1, men det er i ett strekk. Tipper ned rundt 50km med mye start stopp og kald bil imellom.
e-Golf | X75D

EasyCure

Sitat fra: stromifokus på lørdag 04. november 2017, klokken 19:20
Jeg fatter ikke at egolfen med 21 kWh er så populær som vinterbil. Den har ingen aktiv vamestyring av batteri, de eldste har ingen VP, ingen rattvarme osv.

Dette er en bil som knapt klarer 70 km på de kaldeste dagene! Her snakker vi også om god gammeldags 16A en fase lading som det eneste alternative når hurtigladeren er for langt unna.

På de mest optimale temperaturene (17'c), med ekstra luft i dekkene, medvind, nedoverbakke så klarer den knapt 170 km hvis du tør å kjøre på tom tank en stund. Allikevel brukes 190 km som "real life" ved salg av disse :P

Det handler vel mest om at folk i dag vet hva de gjør når de kjøper forrige gen e-golf og biler med tilsvarende rekkevidde. Den første perioden de ble levert var det helt sikkert noen som fikk a-ha opplevelser angående rekkevidden, fordi de trodde at NEDC var reell rekkevidde. Men i dag, hvis man gjør gode nok undersøkelser, så vil de fleste være klar over dette, og velge bil ut i fra det.

For min del, så skjønner jeg veldig godt at folk velger e-golf. Rett og slett fordi det er det beste kompromisset mellom utseende, størrelse, kvalitet og rekkevidde i klassen. Jeg har det til og med som eneste bil, etter å ha solgt en tre år gammel A4 Avant for en drøy måned siden. Har ikke angret et sekund, selv om jeg måtte ofre både plass og rekkevidde. Det beste er at jeg sparer opp mot 2000 kroner i måneden.

Jeg regner med å miste noe rekkevidde i vinter, men ikke mer enn at jeg er godt innenfor marginene uansett. Men at jeg må ned til 70 km, eller 50 som en annen her i tråden nevnte, det tror jeg i utgangspunktet ikke på. Ihvertfall ikke for min del siden jeg står i varm garasje både hjemme og på jobb. Jeg har ikke merket nevneverdig økt forbruk, selv om snittemperaturen er 15 grader lavere nå enn da jeg fikk den. Så jeg venter i grunn spent på at det skal bli enda kaldere, og godt slapseføre.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

ReneM

Sitat fra: stromifokus på lørdag 04. november 2017, klokken 19:20

Hva fatter du ikke? Hvis reisevei tur retur er 50-60km er det vel ikke så mye å forstå. Da er det likegyldig om du kjører en ampera-E, e-Golf elller tvilling. Alle argumentene du kommer med frafaller i slike tilfeller.

Og jeg vil påstå at folk flest er akkurat i den kategori. Så lenge du ikke reiser på langtur er en e-golf en glimrende vinterbil! Og med 16A lader de fleste bilen helt full igjen over natten ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA