Hovedmeny

Ioniq VS Tesla model S

Startet av Jusabo, onsdag 27. september 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

Jusabo

Hei,

Jeg kjører per idag rundt i en Hyundai Ioniq som jeg forholdsvis er fornøyd med. Denne bilen fikk jeg kjøpt for en rimelig penge, og akuratt nå er det selgers marked for Ioniq.

Men jeg er en person som er veldig glad i å dra på langturer, og har ofte ønsket å dra på turer nedover langs Europa eller gjerne lengre.. Dette er noe som kan være problematisk med en Ioniq med tanke på lade nettverk osv..

Jeg vet at vist jeg selger bilen min idag, får jeg muligens litt mer en hva jeg betalte. Og da hadde den blitt solgt i fordel for en TMS 75 utgave.

Hva synest dere? Bør jeg beholde Ioniq'en eller sjangse for en Tesla? Har gjort et lite regnstykke i forhold til mitt budsjett, og skal kunne klare en nedbetaling på 5.5k i mnd.

Er det andre der ute som har en helt vanlig jobb med ok inntekt, som betjener nedbetaling av en tesla greit?

Alt av råd og tips taes godt imot :) Og forresten når går den kampanjen ut?

AppleKnocker

Ioniq er en bra bil, men det blir en annen kategori enn Tesla. Du vil neppe angre hvis du oppgraderer.

Jeg har kjørt Tesla Model S til Kroatia, Italia, Tyskland og Danmark flere ganger. Fungerer helt utmerket og belaster ikke feriebudsjettet med flere tusen i drivstoffutgifter.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stromifokus

Hva med å beholde elbilen du har idag og heller leie deg en bil når du trenger skikkelige langturer?

Jusabo

Sitat fra: stromifokus på onsdag 27. september 2017, klokken 19:50
Hva med å beholde elbilen du har idag og heller leie deg en bil når du trenger skikkelige langturer?

Hehe godt poeng! :) Det er nok bare lysten på en Tesla som hilser litt på meg

jkirkebo

Er det ikke ganske dyrt å leie bil om man skal kjøre f.eks 8000km på 2 uker?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ludwig_holberg

Tesla er konge på langtur - jeg anbefaler en 75D. Bestill på siste dag av kampanjerenten - og vent en uke med å låse bestillingen. Er du riktig heldig får du i pose og sekk med både kampanjerente & tekniske oppgraderinger som følger bilene produsert i 4. kvartal-ish.

arthur

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 21:26

Man bør nok sørge for å leie en bil fra et selskap som tilbyr "free milage", og det er vel ikke så vanskelig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Troald

Det er litt psykologi i dette. En vanvittig frihetsfølelse å pakke bilen og kjøre hjemmefra tidlig en morgen - vite at du har fri og kan kjøre hvor du vil. Men ned årene har jeg kommet til at fly and drive er utrolig deilig - og billigere! For noen helger siden fløy vi til Kastrup, leide bil på flyplassen og kjørte opp og ned kysten langs Sjælland. Leide en Mercedes A og inkl diesel (rødme, rødme) kom det på under tusenlappen i danske kroner. Med billige flybilletter ble det en rimelig helg.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 21:26
De fleste har vel fri kjørelengde inntil et visst antall dager. Vi har kjørt flere turer med en leiekostnad på under 1kr/km med biler som BMW 330i, Mercedes C 350e osv. Verditap og forsikring vil være mye mere på egen bil. Man får selvfølgelig tillegg på drivstoff og bompenger, men det blir uansett billigere enn egen bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bestorp

Sitat fra: Jusabo på onsdag 27. september 2017, klokken 19:21

Hva synest dere? Bør jeg beholde Ioniq'en eller sjangse for en Tesla? Har gjort et lite regnstykke i forhold til mitt budsjett, og skal kunne klare en nedbetaling på 5.5k i mnd.

Er det andre der ute som har en helt vanlig jobb med ok inntekt, som betjener nedbetaling av en tesla greit?

Hei.

Hadde selv en Ampera E i bestilling, solgte den videre til en kar ikke ville vente lengre og tjente 100k. Tanken min er å plassere disse 100k i et bilån på en brukt Tesla Model S 2013 modell med alt av utstyr.

Ville ha Tesla i utgangspunktet jeg også.

Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

jkirkebo

Sitat fra: bestorp på torsdag 28. september 2017, klokken 15:49
Hadde selv en Ampera E i bestilling, solgte den videre til en kar ikke ville vente lengre og tjente 100k. Tanken min er å plassere disse 100k i et bilån på en brukt Tesla Model S 2013 modell med alt av utstyr.

Ville ha Tesla i utgangspunktet jeg også.

Hva med å bestille en ny S75D med kampanjerente på 0,25% og putte de 100k i et aksjefond? Klarer du 15% avkastning (absolutt ingen umulighet) har du 400k når de 10 årene med billig billån er over. Sammen med det du da får for en 10 år gammel brukt S75D har du nesten råd til å cashe ut en ny Tesla :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

adam.berg.1337

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 27. september 2017, klokken 22:47
Tesla er konge på langtur - jeg anbefaler en 75D. Bestill på siste dag av kampanjerenten - og vent en uke med å låse bestillingen. Er du riktig heldig får du i pose og sekk med både kampanjerente & tekniske oppgraderinger som følger bilene produsert i 4. kvartal-ish.
Er det noe her utover AP 2.5 og BTX8?

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Sitat fra: adam.berg.1337 på lørdag 30. september 2017, klokken 20:34

BTX8 var bare en liten periode på våren. Det er BTX5 i alt som lages nå.

adam.berg.1337

Sitat fra: gr på lørdag 30. september 2017, klokken 20:47
Sitat fra: adam.berg.1337 på lørdag 30. september 2017, klokken 20:34

BTX8 var bare en liten periode på våren. Det er BTX5 i alt som lages nå.
Okay, så utover AP 2.5 har vi på nåværende tidspunkt noe innsikt rundt hva Q4 variantene vil få i forbedringer?

ludwig_holberg

Ikke noe konkret, men Elon har nevnt at dashcam skal integreres i bilen. F.eks. det kan jo fort være på plass i Q4-produksjonen. Ellers skjer det jo mange "skjulte" endringer på det tekniske fra kvartal til kvartal, etterhvert som de drar nytte av tidligere erfaringer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA