Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdens mest miljøvennlige bil

Startet av Håkon, fredag 28. september 2007, klokken 15:41

« forrige - neste »

Håkon

Nyhet i DN idag: http://www.dn.no/dnBil/article1182877.ece?jgo=most_read&WT.svl=sistlest

På Mercedes-standen under bilutstillingen i Frankfurt står det i alt 19 nye modeller som fokuserer på mindre utslipp og lavere drivstoff-forbruk.

En av disse modellene er Smart Electric Drive, en elektrisk drevet versjon av den lille bybilen. Mange som har sett en Smart har trodd at den var elektrisk, nå kommer den altså som reell konkurrent til den lille norske elbilen Think.


Mange av konkurrentene til Think, slik som norske Kewet og indiske Reva har fått kritikk fordi de ikke er ordentlige biler, og at det er stilt spørsmålstegn ved kollisjonssikkerheten til disse bilene. Smart har vært i handelen i omkring ti år og har i sin nye modell en lang rekke sikkerthetsdetaljer.
Smart ED vil ha en rekkevidde på 11 mil, og her har de en del å hente på Thinks 18 mil. Batteriteknologien er i stadig utvikling, så rekkevidden til bilene vil stadig bli lengre og lengre.

Det er ennå ikke kommet noen pris på den nye elbilen, men prisen for dieselutgaven av Smart Fortwo er 145.600 kroner. Til sammenligning koster Think City 199.000 kroner og i tillegg må man betale en månedlig batterileie på 1218 kroner. Bilen ventes å komme på markedet i 2010.

Så den norske elbilprodusenten har ennå litt tid til å forberede seg på konkurransen fra masseproduksjon med en bilgigant i ryggen.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

elektrolux

Bilen har også før blitt elektrifisert i England. Vet ikke hvor mange det var snakk om.

Kunne tenkt meg en slik en som delebil til ombygging av en Smart roadster til Eldrift.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Alle "nye" elbiler hilses selvsagt hjertelig velkommen Håkon. Det er synd at det ikke allerede er flere merker å velge mellom, kundene står jo formidabelt i kø for å skaffe seg en høvelig elbil.

Små elbiler vil uansett grad av sikkerhet alltid forbli taperne når de konkurrerer med større biler ute i trafikken. Naturlovene ruler fortsatt.

Mercedes A-klasse som var den første småbilen som MB laget, fikk en mildt sagt dårlig debut da den ble lansert. Mange husker sikkert at den strøk med glans i Teknikens Värld's Elgtest.

En personbil av denne type burde definitivt ikke velte i Elgtesten og dette ble et kolossalt slag mot MB's troverdighet.

Noen mener at MB gjorde en fadese til en suksess med å utvikle ESP (Elektronisk stabiliseringsprogram) til A-klassen, mens andre mener at ESP allerede var utviklet til andre modeller og ble montert på A-klassen for i det hele tatt å fremstå med et troverdig produkt, ikke vet jeg.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#3
Sitat fra: Håkon på mandag 24. september 2007, klokken 19:09
Så den norske elbilprodusenten har ennå litt tid til å forberede seg på konkurransen fra masseproduksjon med en bilgigant i ryggen.

Å være en såkalt bilgigant er ingen suksessformel for å produsere brukbare elbiler.
Ser en hvem som har hatt mest suksess hittil så er det elektronikkmiljøene. En god bil kan "alle" produsere, det er komponentene som gjør den til en elbil som gjør den store forskjellen.
De etablerte "bilgigantene" har kun en vei å gå nemlig å danne allianser med de rette miljøene.

Klipp fra Tesla artikkel i Dagens Næringsliv:
http://www.dn.no/dnBil/article1062566.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title   

Bilprodusentene i Detroit har vist hvordan man ikke skal bygge biler for fremtiden. Det hadde vært moro hvis det er ingeniørene i Silicon Valley som klarer jobben, sier Aaron Platshon, markedsansvarlig i Tesla Motors.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Jada, 
Og etter oljekrisen sa amerikanske motorjournalister at Detroit ville levere elektriske biler innen utgangen av 70-årene, senere ble det tidlig 80.....

M.a.o. er vi fortsatt i 1979!

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#5
Det var flere som prøvde der borte (USA). For ikke lenge siden var det en elektrisk AMC Renault 10 til salgs på Ebay i Texas. Man må bare lete litt så finner man at de fleste fabrikantene hadde elektriske varianter på veien.

Europa var også tidlig ute, her er en engelsk video fra 1966.
http://www.britishpathe.com/images//preview/00000000/00089000/00089642.WMV
Sebar oppløsning oppnås ved å åpne lenken i WindowsMediaPlayer.

Går vi ett år frem i tiden ventes 1/4 million elbiler i England innen 5 år. Navmotorer nevnes også.
http://www.britishpathe.com/images//preview/00000000/00056000/00056320.WMV

Det kan vel heller ikke nevnes for ofte at den aller første "sjølgåande kjøyregreia" som oppnådde 100 km/t var elektrisk, det var i 1899 og den het Jamais Contente.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#6
Artige videosnutter El rayo, det får en til å reflektere...

"The Comuta" ser ut til å være mindre enn Kewet'en mens " Carter Coaster" er noe større. Sistnevnte hadde hjulmotorer som du også nevner, i tillegg til innebygget bremsesystem. " combined engine and brake system"
Tenk hvilke fantastiske elbiler vi hadde hatt i dag dersom 40 års kontinuerlig utvikling hadde vært tilfelle.

Vi nordmenn har god grunn til å være stolte, vi har to elbilprodusenter og mest sannsynlig verdens største elbiltetthet pr innbygger ?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel


:o Utrolig morsomme snutter. Går dette i bølger Elbil 1890-1915  40 år pause til rundt 1960 40 års pause til rundt 2000 ..... eller er alle gode ting 3?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Håkon

#8
Takk for interessante refleksjoner.

Jeg tror elbilens muligheter er atskillig bedre nå fordi
- elbilens energivennlighet er et helt annet fortrinn i en CO2-fiksert verden enn i en verden der topphastighet var et sentralt markedsføringselement.
- oljeselskapenes mulighet til å kjøpe opp/nedlegge konkurrerende teknologi er atskillig mindre.

Det interessante med Smart nå er at de bygger en elbil ut av en testet ordinærbil. Smart har vist seg å være en sikker og god bil, mao et godt utgangspunkt.

Et av Pivco/Thinks problemer er at de har hatt problemer med å sette grenser for seg selv. Det skulle alltid vris mer ut av sitronen. Konseptet for City Bee var greit: Det skulle bygges en sikker bybil for 2 i alluminium og plast, med maks hastighet på 60 km/t og pris under 100.000. Men så ble den for rask og dermed hang ikke opphenget med, teknikken måtte bedres, bilen ble dyrere og så stanset det etter 200 biler. Thinken har mye stål og design, og den nye er blitt mye en opplevelsesplattform. Kanskje fokuset er kommet for langt bort fra det sentrale: Elektrisk drift, sikkert, enkelt og problemfritt.

(Jeg skulle kanskje poengtert i første innlegg at teksten er fra DNs artikkel)
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

eledille

Forutsatt at det ikke er noen uforutsette problemer med den nye Thinken synes jeg den virker nettopp svært enkel og problemfri.

Sett over noen år er den faktisk også en svært billig bil, særlig i by hvor det er lett å få bulker og skrammer i et stålkarosseri. Ikke glem registerreimskifte, det er fort 3500 i året. I by hvor det er rushtid er gjerne bensinforbruket mye høyere enn det som er oppgitt for bilen. Min skal teoretisk bruke 0,7 på mila, men ved kjøring i rushet til og fra jobb har jeg målt den til over 1,1. I mitt tilfelle blir det 12000 i bensin, som oppveier batterileia. Så er det elbil-besparelsene: 2600 i årsavgift + 4100 i bomring. Jeg har ikke satt noen pris på adgangen til kollektivfeltet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ken

#10
 
Børsteløs DC motor her ser lovende ut og er det samme som brukes til ren Smart elbil tror jeg. 100 rene elbil biler skal leveres til et pilotprosjekt i England og de første er levert allerede Januar til en kommune. Ikke til salgs enda. Garantert fornybare strøm til lading og vanlig støpsel til lading men engelske plugger tåler 13A continuerlig. Ken
http://www.zytekgroup.co.uk/Default.aspx?tid=280

Zytek develops revolutionary diesel hybrid with MCC smart - October 2001 


  Zytek Electric Vehicles, in partnership with MCC smart and DaimlerChrysler AG, has developed a unique diesel hybrid powertrain for the smart City-Coup. The vehicle, first exhibited at IAA in Frankfurt in September, uses a custom-designed electric motor to accelerate it quickly to almost 60km/h.

At greater speeds the diesel engine cuts in to take the car to 100km/h in just 17.8 seconds, two seconds faster than the standard diesel configuration. Comparative tests on both the diesel hybrid and the standard diesel revealed an improvement in fuel consumption of more than 13%, with the hybrid consuming less than three litres per 100 kilometres.


The Zytek electric motor used in the revolutionary smart hyper (hybrid and performance) has been designed to fit neatly into the space between the engine, the exhaust and the driveshaft and weighs only 19kg yet produces a power of 25kW and a torque of 55Nm from 0 to 4000rpm. The permanent magnet, dc brushless motor, developed by Zytek, helps reduce CO2 emissions to less than 80 grammes per kilometre. "We have been very impressed by the performance of the hybrid powertrain produced by Zytek," comments Dr. Tilo Schweers, manager, special vehicle engineering at MCC smart. "It is lightweight and very compact, allowing it to be installed in the vehicle without the need for major modifications. The Zytek, DaimlerChrysler and MCC partnership has allowed us to develop this concept which we hope to take further in the future."


Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA