Tesla Model X - Høy Strømstyrke lading ?

Startet av teslashrink, mandag 25. september 2017, klokken 10:42

« forrige - neste »

teslashrink

Tittelen sier vel det meste, mulig dette er et fullstendig noob-frågan; men hva er høy strømstyrke lading som står som "inkludert" på nye bestillinger av Model X?

Snakker vi 72A eller 48A?

Hva er bruksmuligheten for dette?

Espen Hugaas Andersen

Laderen takler da 24A trefase i stedet for 16A trefase. Altså maks 16,5 kW i stedet for maks 11 kW. Kan benyttes på enhvert 22 kW ladepunkt, som det er mange av. (Men du vil altså motta maks 16,5 kW.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

teslashrink

Ok, og da bruker man en type-2 kabel, korrekt?

Men den økte kapasiteten - er det noe bruksmulighet for å øke kapasitet på lading hjemme?
Bruker idag blå 1-fas industristikk på 32A for min MS, og får da ca 7kw.

jkirkebo

Sitat fra: teslashrink på mandag 25. september 2017, klokken 12:00
Ok, og da bruker man en type-2 kabel, korrekt?

Men den økte kapasiteten - er det noe bruksmulighet for å øke kapasitet på lading hjemme?
Bruker idag blå 1-fas industristikk på 32A for min MS, og får da ca 7kw.

Ja, du kan oppgradere til 3-fase 32A og ladestasjon, da kan du få 8,5kW. Noe mer krever trafo til 400V.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. september 2017, klokken 12:04Ja, du kan oppgradere til 3-fase 32A og ladestasjon, da kan du få 8,5kW. Noe mer krever trafo til 400V.
Dette er altså om du har IT nett (230V) hjemme.

Om du har TN nett (400V), så trenger du ikke trafo, da er det bare å få satt opp rødt 16A 3-fase industristikk, og benytte UMC for 11 kW. Eller gå for 24A trefase og ladestasjon for 16,5 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

soletti

Vet ikke helt om jeg forstod, men hvis jeg allerede har en 32A type-2 (1fas) hjemme, så vil jeg kunne lade 3.7kW, 5.5kW eller 7.4kW? (Har bestilling på X75D med "Høy strømstyrke-lader" inkludert).

Espen Hugaas Andersen

Du vil kunne justere fritt ladestrømmen mellom 5A og 32A. Altså om du ønsker lade med 7,4 kW setter du strømmen til 32A. Og ønsker du lade med f.eks 5 kW setter du strømmen til 22A. Og ønsker du lade med f.eks 1,2 kW setter du strømmen til 5A.

Du benytter deg ikke av "høy strømstyrke-lader" til dette. Alle Teslaer som er solgt kan lade med 7,4 kW / 32A på 1 fase 230V.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og hvis du lurer på om Model S/X kan lade med mer enn 32A på enfase, så er svaret nei. Roadster kan, og US biler, men de Europeiske er begrenset til 32A på enfase. Å få med trefasestøtte ble prioritert høyere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ELsvein

Jeg har hentet ut en ny i dag, denne skulle ha den nye laderen. Men ser den stopper på 16A på tre fasen i garasjen.. sikringen er 20A, men får ikke justere opp fra 16A i bilen..? Hva er det som skjer?
2018 X100D

Øggen

Hei ELsvein.

Kan du definere litt ladeopplegget ditt før vi tar en doktor avgjørelse.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ELsvein

Tenkte jeg da kunne dra nytte av de siste 4A på den nye bilen?
2018 X100D

jkirkebo

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ELsvein

Tusen takk! Ja, det er nok det ja. Det har jo egentlig ikke så mye å bety med de siste Amperene.
2018 X100D

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:46
Og hvis du lurer på om Model S/X kan lade med mer enn 32A på enfase, så er svaret nei. Roadster kan, og US biler, men de Europeiske er begrenset til 32A på enfase. Å få med trefasestøtte ble prioritert høyere.
Dette er vel ikke helt korrekt. Man kan få mer enn 32A enfase med tredjepartsutstyr. Det er for eksempel fint mulig å få UMC til å levere mer ved å manipulere pilotsignalet. Det anbefales naturligvis ikke, men med riktig konstruert utstyr er det altså mulig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA