Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Peugeot iOn bestilt!

Startet av cmartin, tirsdag 17. mai 2011, klokken 03:12

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#30
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011). Nissan og Peugeot ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Walker

Da er en ny i-Miev 2012 kjøpt og betalt. Det tok bare én uke fra den første forespørselen hos Motor Forum - til bilen var ferdig registrert i mitt navn. Dessuten slo de av flere tusen helt på eget initiativ. De virker seriøse til fingerspissene!


hkaspenberg

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.

Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt.  >:(
Men vi får se.

;-// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

kopbjo

Sitat fra: Walker på mandag 25. juni 2012, klokken 15:41
Da er en ny i-Miev 2012 kjøpt og betalt. Det tok bare én uke fra den første forespørselen hos Motor Forum - til bilen var ferdig registrert i mitt navn. Dessuten slo de av flere tusen helt på eget initiativ. De virker seriøse til fingerspissene!

Gratulerer - så gøy! Jeg drister meg til å spørre hva du måtte betale, men forstår hvis du ikke ønsker å svare. Og hvorfor falt valget på en i-Miev fremfor de to andre trillingene? Er det lang leveringstid?

/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

kopbjo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.

Lars

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04

Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt.  >:(
Men vi får se.


Jeg setter dette på listen min over spørsmål jeg skal stille til NAF når / hvis de ringer meg tilbake.
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04
Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt.  >:(
Men vi får se.
;-// Hans

Hvis du får et positivt svar, ville jeg skrevet ned hva han sier, og fått han til å signere, slik at det er mulig å bevise i ettertid.

Noen bilselgere lover mye, men er sleilpe som en ål når problemer oppstår.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

breitling

Sitat fra: erik e på mandag 25. juni 2012, klokken 20:20
Ikke for og gjenta meg selv men, alle "tre" er en MITSUBISHI.  :)
;D ;D ;D
Jeg kan ikke tro at Peugeot (som en del av PSA-gruppen) har enn annen garantiordning en Citroen. Bilen de selger er ikke deres produkt, men et resultat av samarbeid med Mitsubishi.
Ingen av disse tre sier noe om batterikapasitet garanti i sine respektive brosjyrer eller nettsider. De gir 5-års/100/120000 km garanti for bilen inkl. dens batteri. Jeg som forbruker og kjøper tolker det slik at batteriet skal gi det samme 16 kWh som det var nytt. Ingen sted i bilens- og salgsdokumenter (brosjyre, kontrakt, tilbyd) ble det nevnt noe om redusert kapasitet eller effekt fra batteri. Jeg ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Hvis batteriet på bilen min begynne å miste kapasitet og det kan bevises tar jeg det som produksjonsfeil og krever batteribytte i garantiperioden.
For å sitere salgsbrosjyren: "Din Peugeot iOn har 5-års garanti med kilometerstand
begrenset opp til 120.000 km. Gjelder det som kommer først. Garantien gjelder for fremdriftsbatteri, drivverk og bilen generelt."
Jeg har mistanke at det hele har begynt med Nissan sin anex til kontrakt med fraskrivelse av ansvaret for batteri kapasitet. Så ble det smittet over til Mitsubishi-gjengen.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Peugeot (Bertel O. Steen) og Citroen Norge har i Norge ikke noe med hverandre å gjøre, da de er selvstendige organisasjoner. Citroen Norge styres vel fra Danmark, slik Nissan styres fra Finland. Trillingene markedsføres av tre ulike selskap, med ulik profil, ulike forhandlere og ulike priser på biler og deler, på samme måte som andre biler også er eller har vært identiske med forskjellige garantier (Outlander/C-Crosser/4007, og Galaxy/Sharan/alhambra).

Mitsibushi har kommet med helt konkrete svar, der de forplikter seg til å bytte batteri, dersom bilen er innenfor garantiperioden, og batteriet har en kapasitet som er dårligere enn 80%. Stor honør til Mitsibushi / Motorgruppen for dette forbrukervennlige valget. Citroen Norge har antakelig lagt seg på samme linje som Mitsibushi fordi de ikke helt skjønner teknologien eller problemstillingen, og velger å legge seg på samme nivå som Mitsibushi fordi det er like biler, og fordi de ikke vil være dårligere. Forøvrig gis samme batterigaranti (80%) i forhold til minste garanterte effekt også på Ford Transit Connect, Mia, Fiat 500 el og  Buddy BAES.

Peugeot (BOS) har blitt forelagt problemet rundt batterigaranti, og hva som skal til for å utløse garantien. Peugeot har svart at de ikke anser et visst tap av kapasitet som noe som gir rett til batteribytte på garantien.

Hva vi som forbrukere tror garanteien dekker, og hva som garantien faktisk dekker viser seg ofte ikke å være i samsvar den dagen man trenger å benytte seg av garantien. Derfor er det ekstremt viktig å få avklart dette på forhånd. Det er derfor en viktig grunn til at nettopp minste garanterte kapasitet på batteriene er tatt med i elbilveilederen.

Når Peugeot kun gir garanti på defekte battericeller, mens Mitsibushi og Citroen også gir garanti på celler som har dårlig/redusert effekt, bør dette være et vesentlig punkt ved kjøp av elbil, der batterienes holdbarhet kanskje er den viktigste risikoen og utgiften forbundet med elbilhold. Dette er ikke noe Nissan-kundene har funnet opp, men det har vist seg å være et problem ved tidligere elbiler.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Tony

Saxson er moden for utskiftning og jeg har fått tilbud på miev til 217T og Zero til 199T. Sort farve.
Konklusjonen min blir for 17T mere får jeg.
Nyere 2012 modell.
Forvarming/kjøling med en stor fjernkontroll innenfor 100m, og uviktig tidsystem.
Annen girkasse med regensystem jeg tviler blir brukt.
2 Ekstra airbagger. I følge selger men ikke brosjyre.
Varme i passasjer setet.
Ikke blåtann.
Ikke navigasjon.
Stabilitet/Traction kontroll. Er ikke sikker på Zeron her.

Vi går nok for Zero med kupevarmer og timer.

Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Kris

Ja, det var Mitsubishi-klistremerker som forseglet dørene på min Peugeot da jeg kjøpte den. Så batteriene er de samme. Men det er jo likevel tydelig at Peugeot ikke har like sterk tro på batteriet som de andre merkene har. BOS var faktisk tydelig på at de ikke garanterte 80% kapasitet, men at de likevel garanterte batteriene for fem år.
Så da blir det en skjønnssak. Slik jeg tenker er det naturlig for kjøper å anta at disse batteriene varer like lenge som sine søsken, i og med at det er allmen kjent at batteriene er de samme. Så ved en eventuell konflikt med forhandler i forhold til dette tror jeg man til syvende og sist står like sterkt med en Peugeot. Kanskje sterkere som Breitling er inne på. Dette kan jo også tolkes som om de andre merkene begrenser garantien sin til minimum 80%, mens Peugeot her garanterer at 150 kilometers rekkevidde fremdeles er oppnåelig etter 5 år. Peugeot er med andre ord klarere enn de andre som blander inn denne kapasiteten.

Jeg kjøpte nå Peugeot likevel. Syns den var litt finere og så kostet den 16000 mindre enn Mitsubishi. Varme til vinteren er foreløpig uløst. Tror det blir Defa med en ekstra ledning når jeg er hjemme, og votter og lue på vei hjem. Får se om det dukker opp noen nye løsninger på dette til vinteren.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

hkaspenberg

Sitat fra: Tony på mandag 25. juni 2012, klokken 21:54
Saxson er moden for utskiftning og jeg har fått tilbud på miev til 217T og Zero til 199T. Sort farve.
Konklusjonen min blir for 17T mere får jeg.
Nyere 2012 modell.
Forvarming/kjøling med en stor fjernkontroll innenfor 100m, og uviktig tidsystem.
Annen girkasse med regensystem jeg tviler blir brukt.
2 Ekstra airbagger. I følge selger men ikke brosjyre.
Varme i passasjer setet.
Ikke blåtann.
Ikke navigasjon.
Stabilitet/Traction kontroll. Er ikke sikker på Zeron her.
Vi går nok for Zero med kupevarmer og timer.
For å nevne det så er det samme stabilitets- og traction-kontroll på alle tre søskenene. Mitsu/Citroem/Peugeot har bare funnet på hver sine fancy marketoid-utrykk på den samme hardwaren!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Synes ikke folk skal kimse av de 3 kjøremodusene på i-MiEVen.
Comfort er faktisk ganske digg da man kan ta foten av gasspedalen uten at bilen bremser nevneverdig ned, nesten tilsvarende automat i fossilbiler.
Kjører man i Drive, så må man være litt finere på gasspedalen for at bilen ikke skal bremse ned, men dette venner man seg vel til.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Walker

Angående spørsmål om pris: Det jeg kan si er at listeprisen hos Motor Forum er Nkr. 202.400 - alt inkludert (men da uten metallic lakk som koster 3000 ekstra).

kopbjo

Da har jeg snakket med NAF, og de sa at de tre bilene var kliss like - og at det kokte ned til hvilken bil man liker best, leverandøren og garantiordninger. Og med det som har fremkommet i denne tråden er jeg veldig skeptisk til å kjøpte Pegeout for øyeblikket. Ikke fordi at de nødvendigvis har en dårligere garatiordning, men fordi det er tvil om de har en like god ordning som Mitsubishi og Citroën.

NAF sa også at kundetilfredsheten er vesentlig høyere hos Mitsubishi enn de to øvrige merkene - uavhengig om vi snakker om elibiler eller andre.

Jeg skal uansett prøvekjøre alle tre trillingene før jeg bestemmer meg.
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA