Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Peugeot iOn bestilt!

Startet av cmartin, tirsdag 17. mai 2011, klokken 03:12

« forrige - neste »

erik e

Har du lte bensin kjører man ikke  full gass til bensinstasjonen . ;) Egg under pedalen er det beste tipset.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

foxy

El bil er mest morro å kjøre med full gas!   ;D

Tilbake til tema så er det små forskjeller mellom trillingene, det som skiller de hovedsakelig fra hverandre er "girsystemet" og interiør fargen som er sort i i- miev og er mye lysere i de andre...
I-miev 2011
Asker

Xcedos

Dog en vesentlig forskjell om du skal kjøpe ny bil nå: 2012 modell av i-Miev har nå standard forvarmer/kjøler. Dvs. man på kalde dager kan gå inn i en varm bil da "frostvæsken" er bl.a. forvarmet. Deretter er det kun vedlikeholdsvarming under kjøreturen. Sparer en del strøm på det. Systemet fungerer omvendt på varme dager, da vil det kjøle ned bilen mens det står til ladning.
C-Zero og iOn vil få dette etterhvert, men de kunne ikke si når.

Ellers har man tatt vekk navigasjonen i i-Miev og lagt inn en integrert CD/MP3/USB spiller. Ser faktisk mye bedre ut enn den eksterne Pioneer navigasjonen.

Kris

Forstår egentlig ikke hvordan de planlegger å selge ion og c zero.
Solgte dårlig i fjor, og nå mangler de enda en vesentlig funksjon.
Men de skal ha like mye betalt for bilen!?!
Auto Elite svarer heller ikke på epost for å gjøre saken bedre.
Tror de kommer til å måtte gi opp dette samarbeidet snart. Eller ta seg sammen;)

Brukte c zero hoper seg opp på finn.no om dagen også, mens i miev omsettes relativt kjapt.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

kopbjo

Hei,

Jeg er i samme situasjon som trådstarter og planlegger å kjøpe én av trillingene i sommer. Her ser det ut til at konklusjonen er ganske klar; jeg bør kjøpe i-Miev. Er det riktig oppfattet? Er det noen som er uenig og som foretrekker en av de andre to bilene?

/Bjørn K.
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

hkaspenberg

Sitat fra: kopbjo på mandag 25. juni 2012, klokken 11:19
Jeg er i samme situasjon som trådstarter og planlegger å kjøpe én av trillingene i sommer. Her ser det ut til at konklusjonen er ganske klar; jeg bør kjøpe i-Miev. Er det riktig oppfattet? Er det noen som er uenig og som foretrekker en av de andre to bilene?
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.

Når det gjelder radio er radioene i iOn og CZero like og har en velfungerende blåtann. Så vidt jeg vet ble blåtann-løsningen fjernet i iMiev 2012. CZero leveres også med en ettermontert Garmin NUVI av den enkle sorten, men pent montert. Trenger du bedre GPS kan du skifte ut NUVI'en til en mer avansert Garmin men beholde monteringssokkelen.

Girskiftet på iMiev mer tre ulike grader av regenerering savner jeg ikke da ulik grad av regen håndteres enkelt med gasspedalen.

Så smaken er som baken..  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

kopbjo

Takk for raskt svar hkaspenberg. Var det pris som gjorde at du falt ned på iOn, eller var det andre ting?

Jeg lurer på også om det er plass til en hengslete fyr med en sjarmerende ølmage på 1.90 i disse bilene? Er det forskjell på modellene? Er det for eksempel noen som har rattjustering?

Nå har jeg forresten ringt NAF i håp om at de kan gi meg noen tips om valg av bil - de skulle ringe meg tilbake litt senere.

/BjørnK
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

breitling

Du må rett og slett prøve bilen.
Det var litt av en overgang fra Mercedes E-klasse til iON, men det tok en uke for å finne meg til rette bak rattet. Rattet har ikke justeringsmuligheter, men du finner passende stilling med stolens justeringer (lengde, høyde).
En del informasjon om mine dilemaer ved valg av elbil finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 11:54
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.

Oppvarmingen til i-Miev 2012 er verdt noen tusen ekstra, du slipper også ekstra ledning i forhold til å montere DEFA selv. (Bilen vil dog ikke lade og varme samtidig, noe du kan greie hvis du har 2 ledninger. Dette har liten praktisk betydning.

Mitsubishi og Citroen har bedre batterigaranti enn Peugeot.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kopbjo

Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 12:44En del informasjon om mine dilemaer ved valg av elbil finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html

Her sto det mye spennende! Nå ble jo valget selvsagt enda vanskeligere, men jeg får gjøre som du sier og komme meg ut å prøvekjøre bilene. Takk for tilbakemeldingen!
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

hkaspenberg

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 13:15
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 11:54
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.

Oppvarmingen til i-Miev 2012 er verdt noen tusen ekstra, du slipper også ekstra ledning i forhold til å montere DEFA selv. (Bilen vil dog ikke lade og varme samtidig, noe du kan greie hvis du har 2 ledninger. Dette har liten praktisk betydning.

Mitsubishi og Citroen har bedre batterigaranti enn Peugeot.

@ Lars:

Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf

@ kopbjo:

Det var først og fremst prisen var styrte mitt valg, deretter interiør og eksteriør - det er noen små forskjeller på disse bilene - samt møte med selger/forhandler.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars C. Krogenæs

#26
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 13:50
Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf

Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )

Hva Peugeot skriver i en diffus skrytebrosjyre om en batterigaranti hjelper ikke i forhold til hva de faktisk garanterer. Trist å stå der med en 4 år gammel elbil, der kapasiteten er 50%, men der forhandler påstår at dette er normal og ikke noe galt, mens Mitsubishi og Citroen hadde gitt nytt batteri!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 14:00
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 13:50
Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf

Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )

Hva Peugeot skriver i en diffus skrytebrosjyre om en batterigaranti hjelper ikke i forhold til hva de faktisk garanterer. Trist å stå der med en 4 år gammel elbil, der kapasiteten er 50%, men der forhandler påstår at dette er normal og ikke noe galt, mens Mitsubishi og Citroen hadde gitt nytt batteri!

Lars

Aha. Dette er ikke slik som de ble fremstillt av selger når jeg kjøpte min iOn. Jeg spurte selvfølgelig helt konkret om dette slik at dette ikke skulle være noen issue som påvirket valg av bil.  ::)

Skal ta dette opp med selger omgående.

;-// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

kopbjo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 14:00

Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )


Aha! Jeg har sett på elbilveilederen sikkert ti ganger det siste døgnet og heller ikke fått med meg denne forskjellen. Det var svært nyttig. Blir spennende å høre hva selgeren din sier hkaspenberg - hvis du vil dele det med oss :)
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

hkaspenberg

Sitat fra: kopbjo på mandag 25. juni 2012, klokken 14:42
Aha! Jeg har sett på elbilveilederen sikkert ti ganger det siste døgnet og heller ikke fått med meg denne forskjellen. Det var svært nyttig. Blir spennende å høre hva selgeren din sier hkaspenberg - hvis du vil dele det med oss :)
Selvfølgelig, med en gang jeg får svar fra selger.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA