Hovedmeny

Adaptive lys

Startet av olvi, søndag 24. september 2017, klokken 15:30

« forrige - neste »

olvi

Hentet min nye S 75D på fredag.  Prøver og gjøre meg kjent med bilen og alt av innstillinger og muligheter.
Har sett at det ikke er adaptive lys på bilen.  I instruksjonboken er det vist til innstilling for å slå disse av, og ergo bør det da være mulig å slå disse på også. Ser imidlertid at jeg ikke har dette menyvalget.

Så langt jeg forstår blir alle modell S levert med adaptive lys nå.
Noen som vet om dette er software basert på linje med den ikke eksisterende regnsensoren?

daktari

Ta en titt på utsiden på lykten. Biler med adaptive lys har led oppe og nede, mens biler uten er blendet av oppe (sølv plast). Du skal vel også ha tåkelys nede hvis du har dette.
PS i "gamle" dager fulgte adaptive lys med premiumpakken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olvi

Har tåkelys ja.
Tesla sier jo selv på hjemmesiden at "Tre-posisjons, dynamiske LED-kurvelys for synlighet nattestid" er standard utstyr på alle modell S.

Knut Røe

Der har du svaret.
Dynamiske LED kurvelys
Altså tåkelys.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Knut Røe

Det brukes ofte om hverandre ja.
Hva er isåfall forskjellen?

Muffinman

Kurvelys på Tesla tennes ved en gitt rattvinkel under 40 km/t (tror jeg det var) og bare den siden det svinges mot. Skal lyse inn i svingen i lav fart hvor hovedlyktene i utgangspunktet ikke rekker. Videre går begge på når bilen er i revers. På bilene i signaturen er det ikke mye vits i dem, mulig de er forbedret på nye biler. Tåkelys må man skru på manuelt. Hva som er meningen med dem er jeg noe usikker på, for de har ingen nyttefunksjon på Model S ihvertfall ut over å kvalifisere til 2000kr i bot brukt sammen med nærlys.

Rød pil er kurvelys, blå er tåkelys.

daktari

Det jeg snakket om er de som kalles A på bildet i lenken under.
Tesla Model S LED Headlamp Insight
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sfinxern

Info fra Tesla sine sider:

"Adaptive Lykter
Model S har nå full LED-frontlykter som er adaptive. I tillegg til å forbedre den eksisterende lekre stylingen, øker de også sikkerheten: 14 tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys forbedrer sikten nattestid, spesielt på svingete veier."

Under standardutstyr nevnes følgende under Sikkerhet:
"Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys"

I tillegg bruker Tesla termen "svinglys" for hovedlysene begge steder.

Dynamiske hovedlys ligger ikke i Premium pakken heller:

Premium oppgraderinger-tillegg

HEPA-filtreringssystem
Premium lydsystem
11 høyttalere med neodymmagneter
Setevarmere i hele kabinen
Oppvarmet ratt
Vindusviskervarmere
Oppvarmede vindusspylerdyser

@Olvi: ville sjekket ut dette med Tesla med en gang da du i mine øyner burde ha disse funksjonene. Hvis det ikke var en option den gang du bestilte bilen da? Når bestilte du?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

olvi

Sitat fra: sfinxern på søndag 24. september 2017, klokken 22:11
Info fra Tesla sine sider:

"Adaptive Lykter
Model S har nå full LED-frontlykter som er adaptive. I tillegg til å forbedre den eksisterende lekre stylingen, øker de også sikkerheten: 14 tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys forbedrer sikten nattestid, spesielt på svingete veier."

Under standardutstyr nevnes følgende under Sikkerhet:
"Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys"

I tillegg bruker Tesla termen "svinglys" for hovedlysene begge steder.

Dynamiske hovedlys ligger ikke i Premium pakken heller:

Premium oppgraderinger-tillegg

HEPA-filtreringssystem
Premium lydsystem
11 høyttalere med neodymmagneter
Setevarmere i hele kabinen
Oppvarmet ratt
Vindusviskervarmere
Oppvarmede vindusspylerdyser

@Olvi: ville sjekket ut dette med Tesla med en gang da du i mine øyner burde ha disse funksjonene. Hvis det ikke var en option den gang du bestilte bilen da? Når bestilte du?

Bestilte, dvs. bekreftet min bil 25.07.17.  Er sikker på at dette var oppgitt som standard da.

sfinxern

Oi, under 2 mnd fra bestilling til levering. Imponerende :D!

Vel, da skulle det vel vært inkludert ja. Ta kontakt med Tesla og hør med dem du!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Wattson

Mulig jeg tar feil, men hadde det for meg at både nærlys og fjernlys (begge hovedlys) skulle "svinge" på ap2-biler når sw for dette kommer.
Har jeg misforstått eller?
Hvis ikke er det noen som har fått dette?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Øyvind.h

Lysene svinger ikke. Det er ledlamper som tennes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Nå rapporteres det i USA at standard fra 1. juli er kurvelys i tåkelysene, ikke dynamiske led i hovedlysene. Dynamisk led får man også etter 1. Juli kun med premiumpakken. Vi får se hva dere ender opp med her i landet, litt utydelig markedsføring?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA