Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP2 - erfaringer og forventninger

Startet av fonberg, fredag 22. september 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

lunitiks

AP1 leverer tilfredsstillende, enkelt og greit!

... unntatt summon, da.

Og filskift.

Og fartsgrensegjenkjenning.

Og bakketopper.
Og gjenkjenning av parkeringsplasser.
Og autodimming.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Isbjørn

Sitat fra: lunitiks på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:18

... unntatt summon, da.

Og filskift.

Og bakketopper.
Og autodimming.
Nå snakker du om AP2, ikke sant?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

o.b.lix

Til laks åt alle kan ingen gjera - ivar aasen.

Men problemet er ikke at ap1 er perfekt, men at ap2 et så inni hampen dårligere, tiltross for ved lansering for et år siden så ble den fortalt å være mye bedre.

Jeg vil anbefale alle å kjøpe brukt ap1bil istedet for ny ap2 av den grunn. Jeg tror ikke ap2 blir like god som ap1. De må lansere ap3 før den tid kommer (og de har jo allerede kommet med ap2,5)...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jeronan

Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. oktober 2017, klokken 15:45
Til laks åt alle kan ingen gjera - ivar aasen.

Men problemet er ikke at ap1 er perfekt, men at ap2 et så inni hampen dårligere, tiltross for ved lansering for et år siden så ble den fortalt å være mye bedre.

Jeg vil anbefale alle å kjøpe brukt ap1bil istedet for ny ap2 av den grunn. Jeg tror ikke ap2 blir like god som ap1. De må lansere ap3 før den tid kommer (og de har jo allerede kommet med ap2,5)...

I completely disagree with this statement!  AP1 is done. You won't get any more updates, since Tesla broke up with Mobileye.
AP1 was pretty advanced and could do a lot with just one single front facing camera. Tesla benefitted from this, since Mobileye had already done all development for their AP technology.

AP2 is new and Tesla need to do a lot of work in-house from scratch to catch up on Mobileye. This is not done in a year!
Tesla has already demonstrated full autonomous driving with their AP2 hardware, but of course cannot release this yet to the public, as there is still a lot of work to be done. Also, regulations currently forbid any Autonomous driving! No car manufacturer is allowed to release this to date!
In a lot of countries (including Norway and rest of Europe), advanced Auto parking is not even allowed still! We only get the limited version of Auto parking on for example our BMW i3 and limited version of Summon on our Tesla cars because of this!

When it comes to speed sign recognition. If AP1 with one camera could do this, the AP2 hardware should be able to do this in time with their 3 cameras!
I have test driven a Model S 90D with AP2 a week ago and I thought the AP with auto steering was pretty good. Not super smooth at all times, but pretty good nonetheless.
I won't deny there is room for improvement, especially in better distance keeping. I don't know what 7 or 9 cars distance Tesla messures in? The old classic Mini Cooper size perhaps? :P

But either way. AP2 is the future on Tesla and will receive continuous updates, while AP1 is final and will not receive any more updates.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

På meg virker det som 7 er 1001-1002 og ikke mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

... unntatt summon, da.

Og filskift.

Og bakketopper.
Og autodimming.

Summon fungerer fint. Men ikke spesielt avansert.

Filskift er litt for brå.

Fartsgrense fungerer da fint? Bilen min leser skilt.

Bakketopper fungerer også greit. Ikke de krappese, men det fungerer bedre i X enn S. Antakelig pga høyere kamera plassering.

Autopark har jeg aldri brukt og kommer ikke til å bruke.

Autodimming har ingen ting med autopilot å gjøre.

Sitat fra: Jeronan på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:05
I completely disagree with this statement!  AP1 is done. You won't get any more updates, since Tesla broke up with Mobileye.

Det fryktet jeg også. Men det rimer ikke med at jeg opplever at AP1 er bedre nå enn for en tid tilbake.

Det rimer heller ikke med at min AP1 bil for noen uker siden plutselig begynte å oppføre seg som en AP2 bil. Dvs legge seg alt for tett og oppå heltrukne linjer. Bilen ble mer stødig over en bakketopp der den tidligere har gjort en brå manøver, men plassering i feltet var ofte feil. Jeg dokumenterte med en rekke bilder at bilen plasserte seg feil, og man kunne se på dashbordet at bilen visste at den lå oppå linjen. Klassisk AP2 problem.

Dette feilmeldte jeg til Tesla. Bilen hadde ikke fått noen oppdatering startet av meg når feilen oppstod, så det må ha vært sw tesla pushet ut.
Når jeg feilmeldte fikk jeg tilsendt et langt skjema hvor jeg skulle dokumentere tid, sted, oppførsel, vær, trafikk +++.

Etter kort tid sluttet bilen å oppføre seg slik. Den ble bråere igjen over samme bakketopp jeg har testet mange ganger før, men plasserte seg på nytt korrekt i feltet slik AP1 normalt gjør.

Også dette hendte uten at jeg selv hadde oppdatert bilen. Så det må ha vært Tesla som pushet ny sw/rullet tilbake sw.

Med andre ord - jeg opplever fortsatt at AP1 justeres. Når det gjelder AP2 trodde jeg den skulle passere AP1 senest sommeren som var. Det skjedde ikke. Mtp at Mobileye har jobbet med dette i 20 år var det kanskje for mye å forvente at AP2 skulle fungere perfekt raskt. Men AP2 bør passere AP1 neste år i hvert fall!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hvilken epost meldte du feilen til? Opplevde over Hjerkinn at Ap2 lå oppå gul linje, mens andre deler av E6 var helt konge
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Servicehelpeu adressen.

Kjørte for øvrig Opp Gudbrandsdalen og ned Østerdalen.

Ingen problemer med linjene. Jevn og nøyaktig i begge dalførene :)

Legger ved et bilde av ekvipasjen på vei hjemover. Klarte å lade uten å ta av henger, og fortsatt kun oppta en enkelt ladeplass :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

... unntatt summon, da.

Og filskift.

Og bakketopper.
Og autodimming.
Det var en bare en spøk. Selvsagt med en smule innbakt sannhet. Punktene jeg påpekte her er bare små irritasjonsmomenter iblant, og noen av dem vil forhåpentligvis få forbedringer over tid.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

AP1 er død. Jeg kan ikke tenke meg at Tesla kommer til å videreutvikle flere funksjoner der, det er rett og slett ingen grunn til det.

AP2/AP2.5 kommer til å få mange justeringer og funksjoner fremover. Selv om det tar mye lengre tid enn både oss og Tesla hadde håpet.

Prins_Phillip

This has been discussed so many times. Does anyone actually know when AP2 will work. Or why it's worst than AP1.

And what is 2.5 is it just a camera that looks at the drivers face?
Unnskyld min Norska Jeg er svensk

cra

Sitat fra: daktari på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:21
På meg virker det som 7 er 1001-1002 og ikke mer.

At ikke avstanden er oppgitt i sekunder forbauser (og irriterer) meg litt. I mer enn 50-60km/h klarer den ikke holde nok avstand til at man unngår oppmerksomhet fra skyggeluene som befinner seg langs vegen, og når hastigheten endres mye må man justere manuelt. Får sjekke på Teslatap om noen har foreslått relativ distanse på disse innstillingene, og legge inn forslag hvis ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fonberg

Slik AP2 fungerer nå så bruker jeg autostyringen maks halvparten så mye som det jeg brukte/bruker AP1. Legger man til ubrukelig autodimming og ikke-eksisterende visker-automatikk (som vel strengt tatt ikke skal forutsette aktivert AP2) så er AP2 pr i dag en drittpakke.

Jeg hadde bare testet AP2 et par mil før jeg kjøpte nybilen, og der jeg testet så fungerte den (autostyring) OK, dvs. så å si likt som min AP1.

Når jeg kjøper ny bil av Tesla så forventer jeg at en 2017-modell med de de kaller AP2/oppgradert autopilot faktisk ér oppgradert, sammenlignet med min 2016-modell som har AP1. Nå, ett år etter den ble lansert, kjører vi fortsatt rundt og beta-tester/samler inn data slik at AP2, som vi har betalt over 40.000 for,  en gang i framtida forhåpentligvis skal bli brukbart. Man skulle strengt tatt ha fått betalt av Tesla for at man bruker AP2 og forer Tesla med data.

18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Jeronan

Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:44
This has been discussed so many times. Does anyone actually know when AP2 will work. Or why it's worst than AP1.

AP1 uses technology from Mobileye (which had many years of development).

AP2 is new and developed internally by Tesla. So yes it will take time to catch up and surpass Mobileye.

Tesla's internal AP2 development builds are already much further than what we have now on the production cars:

https://www.youtube.com/watch?v=mCj_C1NOVxw

As you can see in that video. That internal development build is able to detect and read road signs, like Mobileye on AP1 could.
What is actually more interesting in that video, is that they are using two rear facing camera's to detect incoming traffic from behind.
I don't think we currently have that, but instead two acoustic sensors that are facing rearwards.
So I wonder if this is going to be a retrofit (replacing rear facing acoustic sensors with cameras) for the people buying the Autonomous driving package, when that time comes.

But in any way. We should at least get the Road sign detection in an upcoming update (hopefully soon), so we get a more accurate driving speed with the Auto pilot 2 hardware.
It's all done by the Medium range camera, which all APH2 cars have.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Sitat fra: Prins_Phillip på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:44

Om kameraet kan se at føreren ser fremover på trafikken trenger ikke systemet kreve motstand i rattet. Evt. Spørre langt sjeldnere enn i dag, selv om jeg merker på langtur at det er greit å få en påminnelse nå og da.
Det er veldig lett å bli avslappet og fokusere på andre ting med AP aktivert.

Uansett spennende å se hva som skjer videre med hw og AI hos Teslas AP team. De stopper nok ikke ved en enkelt Nvidia pakke. Ser vi AP3 i 2018?
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA