Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP2 - erfaringer og forventninger

Startet av fonberg, fredag 22. september 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

Kimpala

Har kjørt to uker idag med AP2, etter å ha lest på forumet var jeg positivt overasket i en dag.
Så gikk det over, AP1 er utvilsomt bedre. Nye bilen vingler mellom linjene så jeg blir nesten bilsjuk. Når jeg ligger i venstrefila på firefelts kan jeg nesten ikke passere biler i sving uten at bilen "brå" bremser to tre ganger på vei forbi. Føles ganske dumt om noen ligger bak, og om det er folk i bilene jeg passerer (som det så langt er)
X
3

Lassi

Testet en ny model S og må si AP2 fungerte faktisk dårligere enn jeg hadde trodd. Adaptiv cruise delen lå seg altfor tett på bilen foran og autosteer var veldig ujevn. Avstand finnes det nok en innstilling for, men med autosteer måtte jeg gripe inn 2 ganger på kort tid under perfekte forhold og sitter med inntrykk av at dette kan jo ikke brukes til noe som helst... Var en pine å være "passasjer" når den konstant overkorrigerer kurs i slake svinger. Det må jo ha sett svært underlig ut for de på veien rundt meg...

Kmellioli

Jeg er i den situasjonen at jeg må velge mellom AP-pakka og premium. Er erfaringen slik at det ikke er verd å bruke 40k på AP slik situasjonen er nå?
Tesla Y LR 2022
Tesla S75D desember 2017
E-golf 2015

fonberg

Sitat fra: Kmellioli på lørdag 30. september 2017, klokken 23:01
Jeg er i den situasjonen at jeg må velge mellom AP-pakka og premium. Er erfaringen slik at det ikke er verd å bruke 40k på AP slik situasjonen er nå?

Det må hver enkelt voksen kjøper vurdere selv ut fra sine preferanser. Husk skal du ha adaptiv cc, auto langlys, autoparkering mm så er dette også funksjoner som ligger i AP-pakka.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

HolyDiver

Har ikke bestemt meg om jeg skal bestille enda, men AP-støtte kan kjøpes etter at bil er levert (du må ut med ca 60k istedet for 40k - mulig Tesla kjører tilbud innimellom mot eksisterende eiere for å booste bunnlinjen/hente kapital?)

Da tror jeg at det blir PUP istedet for AP, så kan evt Tesla få pengene mine hvis/om de får dette til å fungere.

daktari

Fikk testet 2017.38 f87 nå 18 mil, E6 nord ut av Oslo. Fungerte meget bra. Ikke lenger store forskjellen på Ap1 og Ap2.
- ikke lenger ustabile veistriper.
- Ikke ping pong unntatt ved dårlig markeringer.
- filskift komfortabel og trygg
- så og si alle av-/påkjøringer fungerer meget bra
- noe ustabil ved bakketopper og bunn av dumper
- noen få bremsinger langs Mjøsa fortsatt

Fikk filmet en video også, se linken i signaturen. Dette var beste Ap2 hittil og på nivå med Ap1 samme lille strekning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

steam

Sitat fra: daktari på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:46
Fikk testet 2017.38 f87 nå 18 mil, E6 nord ut av Oslo. Fungerte meget bra. Ikke lenger store forskjellen på Ap1 og Ap2.

Fikk filmet en video også, se linken i signaturen. Dette var beste Ap2 hittil og på nivå med Ap1 samme lille strekning.

Den siste videoen er privat så får ikke sett den :(
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

daktari

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

steam

Sitat fra: daktari på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:51
Ops, fikset nå!

Awesome. Fortsett å legge opp videoer. Jeg bor på Vinderen så jeg kjører akkurat det strekket du tester ganske ofte, så kommer sikkert til å gjøre like tester selv :D

daktari

Gjør det! Hva med å filme Slemdalsveien fra Vinderen opp til Slemdal?

steam

Sitat fra: daktari på søndag 01. oktober 2017, klokken 18:13
Gjør det! Hva med å filme Slemdalsveien fra Vinderen opp til Slemdal?

Ja, det kan jeg gjøre. Kjører den veien minst en gang i uken. Får bil om 3 uker så må vente til da :)

fonberg

Bra jobba!
Jeg har testa tilsvarende på E6 i Trondheimsområdet, også det med 2017.38 f87. Bilen kjører for det meste stødig, men:
-bilen ønsker å svinge av ved flere avkjøringer. Den trekker til høyre så seint og brått at jeg får følelsen av at den er ute etter å ta rotta på både seg sjøl og meg, og det er ikke aktuelt å gjøre annet enn å ta over rattet i disse situasjonene.
-bilen har hittil ikke sett/vist nabofiler (og heller ikke biler i nabofiler), så filskifte med AP har hittil ikke vært mulig. Dette til tross for at mye av strekningene jeg har kjørt er nyasfaltert og -merka.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

terhalbo

En ting jeg kunne tenkt meg med ap2 er justering av fart ved bruk av adaptiv cruise, dette hadde sikkert spart mange for en del bøter ved overgang fra 80km/h til 70 eller 60km/h.  Det fungerer jo relativt greit med autopilot, men siden den fortsatt er så ustabil blir det til at jeg kjører en del på cruise kontroll i stedet. Regner med dette burde kunne vært gjort med en software update.
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

daktari

Hadde én sånn opplevelse som deg fonberg, på Hvam, resten av av-/påkjøringene gikk bra.
Min reduserer farten men kjører 10 for fort hvis du har innstilt det. Den bruker GPS for fartsgrense fortsatt, dessverre ikke skiltgjenkjenning.

HKS

Dette har også AP1, og det skyldes utdatert kartdata.
Har samme problem på E18 mellom Knapstad og Østfold-grensa (ny vei åpnet for 1 år siden). Vi må nok vente på at Tesla erstatter de utdatere Navigon-kartene.
Tesla Model 3 Long Range

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA