Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP2 - erfaringer og forventninger

Startet av fonberg, fredag 22. september 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

kakemann

Fikk beskjed om oppdatering i dag, og gjennomførte den.

Changelog'en viste det samme som etter forrige oppdatering:
High beam funksjon og Info om maks ladehastighet på Superchargere.

Jeg ser i appen at versjonen som ble lastet ned i dag 02.10-17 var: 2017.38 f87 og noen bokstaver/nummer bak.

Er jeg litt treig med å oppdatere, eller er det flere som fikk ny versjon i dag?
Noen som vet hva som er nytt med denne versjonen kontra den forrige?
Når kom den FØR 2017.38 f87?

daktari

Ev-fw.com har en fin oversikt. Baserer seg på manuell innmelding, så den er ikke komplett.
Du er tidlig ute med 2017.38.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fonberg

Er det noen som har gjort en skikkelig sammenligning av AP1 vs AP2, dokumentert med film? Dette er vel en jobb for Bjørn?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

o.b.lix

Sitat fra: fonberg på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:03
Er det noen som har gjort en skikkelig sammenligning av AP1 vs AP2, dokumentert med film? Dette er vel en jobb for Bjørn?

Finnes mange der ute som har gjort dette. Men det kommer oppdateringer hver annen uke, så er ikke alltid up to date.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Vanskelig å lage, opplevelsen på video er mer avdempet enn i virkeligheten. Teslabjørn lagde en fin i våres, men det er mange oppdateringer siden. Conman i Australia lager noen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fonberg

I og med at det fortsatt ikke er viskerautomatikk på plass etter et år med AP2, er det rimelig å spekulere i at det blir ettermontert sensor til å håndtere dette. Noen som har sett sikre kilder som sier at dette vil skje?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

TeslaModelX

Sitat fra: fonberg på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:29
I og med at det fortsatt ikke er viskerautomatikk på plass etter et år med AP2, er det rimelig å spekulere i at det blir ettermontert sensor til å håndtere dette. Noen som har sett sikre kilder som sier at dette vil skje?

Dersom AP1 klarte det uten noe ekstra utstyr (så vidt jeg vet), så burde AP2 klare det samme.

lunitiks

Sitat fra: ModelS på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:32
Sitat fra: fonberg på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:29
I og med at det fortsatt ikke er viskerautomatikk på plass etter et år med AP2, er det rimelig å spekulere i at det blir ettermontert sensor til å håndtere dette. Noen som har sett sikre kilder som sier at dette vil skje?

Dersom AP1 klarte det uten noe ekstra utstyr (så vidt jeg vet), så burde AP2 klare det samme.
Hva mener du? AP1 har en dedikert regnsensor (fra Hella), det har ikke AP2
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

TeslaModelX

Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:34
Sitat fra: ModelS på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:32
Sitat fra: fonberg på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:29
I og med at det fortsatt ikke er viskerautomatikk på plass etter et år med AP2, er det rimelig å spekulere i at det blir ettermontert sensor til å håndtere dette. Noen som har sett sikre kilder som sier at dette vil skje?

Dersom AP1 klarte det uten noe ekstra utstyr (så vidt jeg vet), så burde AP2 klare det samme.
Hva mener du? AP1 har en dedikert regnsensor (fra Hella), det har ikke AP2
Aha, derfor jeg skrev så vidt jeg vet. Da lærte jeg noe nytt ;)

lunitiks

Sitat fra: fonberg på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:29
I og med at det fortsatt ikke er viskerautomatikk på plass etter et år med AP2, er det rimelig å spekulere i at det blir ettermontert sensor til å håndtere dette. Noen som har sett sikre kilder som sier at dette vil skje?
Tja ryktes på TMC at det er kalibreringsprosesser på gang hos Tesla. En fyr med root har sett referanser til auto rain sensing i software også. Men dette har tatt uhorvelig lang tid så ett eller annet sliter de voldsomt med.

Eller så ligger dette helt på botten av prioriteringer. Type underst.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Tror ikke man kan se en slik softwareutvikling som rene prioriteringer. Her henger nesten alt sammen med alt.

Hyperstress

Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:46


. Men dette har tatt uhorvelig lang tid så ett eller annet sliter de voldsomt med.

Eller så ligger dette helt på botten av prioriteringer. Type underst.

Nei, nederst ligger løsning for dimming av skjerm i tunneler. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

fonberg

Vel, uansett så er status pr i dag, etter min vurdering ut fra 1.500 km på midtnorske veier med AP2, og 40.000 km med AP1 mellom Sandnessjøen og Budapest:
(Skala: 0-6)

Regnsensor AP2=0, AP1=5
Autodimming AP2=2, AP1=5
Autostyring AP2=2, AP1=5
Acc AP2=3, AP1=4
Total: AP2=7 AP1=19

Jeg synes AP2 er skikkelig katta i sekken jamført med AP1.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

fonberg

I dag tok jeg "gamlebilen" med AP1 til jobb. Det er en skikkelig opptur jamført med den nye AP2-bilen: mye jevnere styring, og mindre rykkete ACC. Rett og slett smooth. Og regnsensor som kjører i gang viskerne kjapt når jeg kommer inn i tunnelene.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Øyvind.h

Forrige uke kjørte jeg tur-retur Trondheim. Antakelig 60-70% av turen med AP1 som fungerte mykt og bra.

AP1 er ikke feilfri, og jeg må følge med mtp. strekninger jeg vet den vil gjøre litt ubehagelige manøvere eller ikke takle godt nok. Men jeg merker at den blir brukt. Mye. Og ofte kjører den nå slik at jeg ikke merker forskjell på om jeg kjører eller AP1.

Klarer de bare gjøre feltskift smooth nå har jeg ikke så veldig mye mer å klage på med dagens utgangspunkt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA