Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 13. mai 2011, klokken 12:46

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Vi har jo dessverre erfaring fra en del konkurser rundt elektriske kjøretøy:


  • Kewet: Konkursboet kjøpt opp av dem som nå produserer Buddy. Grei deletilgang hele tiden.
  • Vectrix: Konkursboet kjøpt opp av batteriprodusenten. En periode med dårlig deletilgang, deretter noe bedre tilgang.
  • Think (forrige modell): Begrenset deletilgang, men ikke dramatiske problemer.
  • Sparrow: Delelageret kjøpt opp. God deletilgang og oppfølging.

Det er solgt såpass mange biler av ny-Thinken at deleleveranser vil være butikk. Regner derfor med at deletilgangen vil komme på plass.

For øvrig skal man merke seg at for PSA-bilene hvor produsenten ikke gikk konkurs, men mistet interessen, ble deletilgangen i praksis minst like vrien som for Think.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RoadRunner

600 km i nybil før varmeappartet stanset.
900 km i nybil før leverandøren stanset.

SØRGELIG!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Sørgelig ja, men neppe noen stor overraskelse. Eller noe problem egentlig.

Du skal være glad for å ha sikret deg bilen mens du enda hedde tjangs. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. juni 2011, klokken 11:35
Sørgelig ja, men neppe noen stor overraskelse. Eller noe problem egentlig.

Du skal være glad for å ha sikret deg bilen mens du enda hedde tjangs. ;)

Ja, egentlig. Det er selvfølgelig litt sært å se på det på en slik måte, men nå har jo vi med 4-seter en bil som det finnes max et to-sifret(?) antall av i verden :) Samleverdi?  :D

Får håpe varmeapparatet mitt ikke ryker...  :-\
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på torsdag 23. juni 2011, klokken 13:50
Får håpe varmeapparatet mitt ikke ryker...  :-\

Du får passe på at all luften er ute av systemet. Var det ikke det som var problemet?

Luft vil komme ut av vannet hele tiden, så selv om du får det ut en gang, må du nok regne med å måtte lufte om igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RoadRunner

Bilen er BRA ;D - men jeg kjøpte jo den ikke for samleverdien, akkurat.

Jeg håper bare mine 200+ KNOK kommer fram til en underleverandør :-\ og ikke ligger og rotner bort i en kontorskuff.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Studleif

Hva skjer med garantier etter konkursen? Er det et forhandler ansvar?

Lurer også på hva som skjer med batteriene for de av oss som leaser av Siemens. Får vi beholde batteriet når batteriavtalen går ut? Hvordan får man evt tak i nytt?

Lars C. Krogenæs

#67
Hei Studleif

Jeg har sent forespørselen videre til Elbilforeningen, som jeg håper lager en artikkel om hvordan man nå skal forholde seg til garantier, deler etc. Dette ordner seg nok, og i Norge har vi som forbukere sterke rettigheter i forhold til butikken du kjøpte bilen. Det er imidlertid greit å få en innføring i jussen i dette, og ikke bare synsing.

Det er nok mange som lurer på hva som skjer med bilene sine nå!

Oppfordring er herved videresendt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Joakim Sveli

Studleif:

Det er forhandler som har ansvaret som selger, med mindre du kjøpte av Think direkte. Jeg er selv i samme situasjon angående. Hvor kjøpte du din bil? Min ble kjøpt ved RøhneSelmer Skøyen. RøhneSelmer AS mener de ikke kun var formidler men ikke hadde forhandleransvar.

Batteriene er leaset over en periode på 60 måneder. Etter det er de dine. Produsenten av Zebra er ikke konkurs, heller ikke Enerdel. Jeg vet ikke når det er behov for nye batterier- Jeg har ennå ikke merket noen redusert kapasitet etter 60 000 km
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ElRey på fredag 24. juni 2011, klokken 11:11
RøhneSelmer AS mener de ikke kun var formidler men ikke hadde forhandleransvar.

Forstod ikke helt hva du/de mener her...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 24. juni 2011, klokken 11:08
Det er nok mange som lurer på hva som skjer med bilene sine nå!

Kjenner jeg Think rett så kommer de til å tikke og gå tilnærmet uten problemer de neste ti årene - minst! I alle fall hvis de får noenlunde normal pleie og omsorg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tror Røhne og Selmer mener at de kun har med avansen å gjøre, ikke garantiansvaret. ;D

Kunden skal jo forholde seg til første ledd, d.v.s forhandler. Går denne konkurs blir det neste ledd som er Think, etter det er det vel ELtec og andre underleverandører.

Eller stopper garantiansvaret hos produsent som setter delene sammen?

På PSA har vi jo erfart at SAFT ikke tar ansvar for eget batteri, men at det er PSA selv som har måttet bære dette ansvaret. Dette skal etter min info grunne i at PSA og SAFT laget en avtale om dette. M.a.o. at PSA har fått NiCd blokkene laget av SAFT, men for en pris som ikke gir rom for garantiansvar.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Studleif

Lars: Glimrende! Poster du tilbakemeldingen i denne tråden når du får den?

Elrey: Kjøpte også min på Skøyen. Har faktisk ikke merket noe på rekkevidden min jeg heller... Har kjørt 50 000 km

Joakim Sveli


Forstod ikke helt hva du/de mener her...
[/quote]

Jeg fikk en beskjed av RøhneSelmer AS om at de kun var formidler av biler som ble solgt fra RøhneSelmer Skøyen. Jeg hadde ingen kontakt med Think eller andre enn Røhneselmer underveis i kjøpsprosessen, så jeg forstår heller ikke hva de mener med dette. I Forbrukerkjøpsloven er selger den som tar betalt for og leverer bilen overfor kundenm, det er ikke skilt mellom forhandler og formidler. Nevnte lov åpner heller ikke for særskilte avtaler aller unntak som medfører svekkede rettigheter for forbruker. Skjerpede forbrukerrettigheter er dermed lov å avtale særskilt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Hans i Elbilforeningen jobber med en artikkel. Dette kan ta et par dager, men jeg antar at de som har kjøpt Think er vant til å vente ;)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA